Gå till innehåll

Bästa dv-banden?


sabio_proeliat

Recommended Posts

De absolut billigaste är fujibanden från clasohlson 39 kr Dvbandet. Det är också av ME-typen vilket är bättre än MP. Märket Fuji är också bäst på att tillvärka magnetband, det har jämnast kvalitet också, vilket i princip att man aldrig får störningar i bilden.

 

Fuji används för långtidsarkivering då tester visar att banden håller längre.

 

Sen fick jag reda på i en Expertbutik att en kund endast använde Sony Premium i en Panasonickamera ganska nyligen. Efter 2-3 månader efter köpet var bilden dålig. det visade sig att videtrumman var skitig, de var tvugna att byta ut den. Det blev en kostnad på över 3000 kr som visserligen gick på försäkringen. Fick reda på detta, då de avrådde mig och andra kunder att köpa Sony Premium.

 

Men vad jag har hört generellt om Sony Premium är att dom får lite väl mycket störningar. Hörde en som bärättat om sin semesterfilmning på ca 3 Sony Premiumband, vet inte om det måste vart otur, men alla 3 banden var så mycket bild och judstörningar på att man verkligen reagerade. Han bytte till ett annat märke, då gick det bättre.

 

Sony Premium ska man akta sig för, ironiskt nog får man ett rengöringsband på köpet med dessa band i vissa butiker.

 

Fuji MinDV ME från Clasohlson är nog till o med billigare än Sonys.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har kört i två år med enbart Sony (Excellence och Premium) band utan ett enda problem. Det som jag tror har större betydelse är att man inte bytar märke allför mycket. Det hela är egentligen ännu mer avancerat än så och beror på om banden är "våta" eller "torra" (Sony är våta, Panasonics dyrare är torra).

Dessutom tror jag att Sony tillverkar Fujibanden.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Ronnie]Jag har kört i två år med enbart Sony (Excellence och Premium) band utan ett enda problem. Det som jag tror har större betydelse är att man inte bytar märke allför mycket. Det hela är egentligen ännu mer avancerat än så och beror på om banden är "våta" eller "torra" (Sony är våta, Panasonics dyrare är torra).

Dessutom tror jag att Sony tillverkar Fujibanden.[/citat]

 

Så Sony tillverkar Fujis band, i så fall är det något nytt för mig. Men i såna fall har inte det så stor betydelse då Fuji i alla fall är bättre. Men Sonys band ska inte användas mer än Sonys kameror. Men även jag har erfarit störningar på Sonys band.

Det händer i alla fall några bild och ljudstörningar på varje inspelat band. På fujis har jag aldrig registrerat någon störning, möjligtvis en gång då jag hade spelat över det ett antal gånger.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Fuji är 3 kr billigare än de panasonicbanden som du nämnde. Antar att de band är av lägre kvalitet. Fujibanden på clasohlson är ME-band som är av hög kvalitet, dessa band är de enda band som Fuji tillverkar som miniDV, har kollat på hemsidan, enligt Fuji är det professionella band. Fuji är bästa märket på magnetlagring.

 

http://www.fuji-magnetics.com/en/produkte/audiomedien/dv_mini/mini_dvc/index2_html

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 år senare...

Ja, det är väl därför man frågar här, för att få olika meningar.

 

Sony Digital Master har gått helt problemfritt hos mig, och har i år blivit mitt "standardband", tror det högre priset. Man köper dem för ungefär halva priset i Storbrittanien mot Sverige.

 

Sony Dvcam har gått nästan helt utan störningar under de fem år jag av och till använt dem. Från början använde jag dem enbart som mastrar för färdiga filmer, men sen kom jag att använda dem mer och mer för filmning.

 

Jag har filmat några hundra Fujifilm DVM 60 ME också sedan 2001, och de går ju väldigt bra. Men de har helt klart flera störningar än Sony Dvcam. Jag använder fortfarande en del av dessa band, men det är mest barnfilmning när det inte gör nått om det är ett par störningar per band. Jag filmar ändå för mycket där, så lite gallring sen gör inget.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Angående datorn du länkade:

 

Det beror på vad du hade tänkt dig med den men jag antar att det är redigering du hade i åtanke. Då känns den lite klen faktiskt.

 

Processorn är föråldrad, och har aldrig heller varit en processor anpassad till tyngre arbeten som just redigering, utan är snarare en "kontorsprocessor". Helt okej med minne men iom att den har delat grafikminne och RAM-minne så hamnar du ändå bara runt en 2GB och det är väl lite på gränsen skulle jag vilja påstå, Premiere CS4 tex, har som minimirekommendation 2GB RAM-minne.

 

Hade jag varit du hade jag satsat antingen några tusenlappar till på en ordentlig stationär, köpt ett uppgraderingskit till nuvarande dator (stationär), eller sett mig om efter en bättre laptop.

 

Hur man än vrider och vänder på det så blir alltid laptops lite slöare och lite svagare (jämfört med samma prisklass/komponenter i en stationär). Så du får pröjsa betydligt mer för samma prestanda i en laptop, däremot är den ju väldigt mobil i jämförelse så det är väl lite upp till dig.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...