Gå till innehåll

Ny Dator/datorer istället för Mac Pro


PabloFernandez

Recommended Posts

Hej Alla.

Jag har haft en Mac-Pro 8-Core i över 2 år och tänkte nu uppdatera.

Jag tänkte nått så ratikalt som att gå över till Windows.

 

Min budget är 50 000:- plus moms

 

Jag jobbar framförallt med 3D och comp (after effects)

 

Tänkte att jag kan få 3 HPs med i7 3.4 Ghz processorer samt 2st 27" monitorer för samma pengar som jag köper en Mac-Pro

Då kan jag koppla ihop dom till 3D renderingarna som är den jobbiga flaskhalsen i mitt arbetsflöde.

 

Tänkte köpa följande

3 st - inWarehouse.se - HP Pavilion Elite H9-1050 Phoenix

2 st - inWarehouse.se - Dell 27" LED UltraSharp U2711

 

Vad tror ni?

Länk till kommentar
Share on other sites

Optimalt för AE är 4Gb ram / Core. Utan att säga för mycket vill du inom kort ha ett FETT nVidia kort (nVidia 580 räcker en bit i alla fall).

Och gärna snabbast möjliga SEPARATA hårddisk för AE's Disk Caching, gör inte SÅ stor nytta i CS5.5 men...

 

//Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Den har 12 GB så det är väl mer än tillräckligt i så fall. i7 processorn borde och vara ganska OK... eller?

Vad tycker du man ska ha för grafikkort om man vill ha nått lite bättre än nVidian 580...

Angående hårddiskar så är det en SSD som följer med så tänkte jag köpa till en extra SSD och så är det en 2TB Serial ATA-300 - 7200 rpm som följer med.

 

Vad tror du om det här grafikkortet?

http://www.inwarehouse.se/k/ki.aspx?sku=660799#extra

 

Förutom mina tunga 3D renderingar så klipper jag mycket Red material. 4k eller 5k upplösning.

Tror du det funkar??

Länk till kommentar
Share on other sites

i7:an har väl 4 cores? 4 cores x 4GB ram per Core = 16Gb. Kör du X antal program samtidigt (ex PPro, AE & 3D Studio = Ju mer RAM desto bättre).

 

Sett med Adobe-ögon går ATI-kort bort - de stöder endast Open CL. I PPro CS 5.5 fungerar GPU-accelerationen enbart med nVidia/CUDA kort. Med GPU acceleration pushas alla frames genom grafikkortets RAM, just större filer desto mer RAM behövs på kortet (ju större bilder, desto mer minne behövs). I fallet Epic så är det rätt mycket info...

 

I AE spelar det i dagsläget ingen stor roll vilket grafikkort du kör, men believe me, om ett tag vill du ha ett nVidia-kort...

 

//Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Det som var med (dvs nVidia 580) räcker, som jag skrev i första posten, en bra bit på väg. Kan nog sträcka mig till att det räcker riktigt långt. Så jag skulle inte byta ett annat än till ett Quadro 6000 eller en Maximus-combo - men då ryker minst halva budgeten för ett enda kort.

 

Nu börjar ju 680-serien komma också, fördelen med det är att det har mer minne (2Gb mot 1.5Gb).

 

//Max

Länk till kommentar
Share on other sites

drygt med tre datorer? med den budgeten hade jag tittat på något liknande:

Kundvagn - filmredigering - Inet.se

 

2st 580 grafikkort

8x8 gb ram

2011 sockel

Core i7 3900

4x 2tb sata hdd

250gb ssd

vattenkylning

2st 27tums ips skärmar

 

lite snabbt ihopplockat... finns säkert bättre grafikkortslösningar osv i den prisklassen om man kollar runt lite.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack Tomgrejs.

Fin bygge du satt ihop.

Men hur är den snabbare än den för 12 000:- på inwarehouse??

Det är samma processor... eller har jag fel??? är inte insatt på alla i7 modeller.

Max skrev att i7 processon klarar max 4GB per kärna. Alltså max 16GB

Du bockade in 8st 8GB... hur funkar det?

Varför behöver man 2 grafikkort. 580 kortet har väl två utgångar...

Du får gärna utveckla...

Sorry om det är dumma frågor men jag har alltid haft Mac... därför är det lite extra pirrigt...

Är dom priserna ink eller ex moms. lyckas inte hitta det på deras sida.

 

Tack GutteG

 

Tack Max. såg ett Quadro 6000 på inwarehouse. kostade 42000:- lite saftigt ja :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja tomgrejs, vad skall han ha 2st grafikkort till (sli fungerar ju inte för cuda-tillämpning i dagsläget) och varför 580 när inet erbjuder 680, skulle vara minnet isf. Max vad säger du, ett 680 med 2gb eller ett 580 med 3gb?

 

Tomgrejs, förstår faktiskt nästan ingenting ang ditt råd, tala om omotiverade dyra delar som han på intet sätt efterfrågat, oberoende av om det var snabbt ihopplockat. Han snackade om tre datorer och två skärmar för det totala priset av 50 000:- och även om han ville ha en dator för 50 000:- så finns det i min värld ingenting som motiverar vattenkylning, onödigt dyr låda, överspcat nätagg, onödigt dyrt moderkort, etc etc om det inte uppfyller högst specifika krav.

 

Pablo, mitt råd, HP:n är lite för klen när det gäller RAM, max 16GB är för lite. Om du vet hur man skruvar ihop en dator själv så är mitt råd att bygga en egen och då vänta ganska precis en månad och köpa datorer baserade på de kommande intel-processorerna samt de kommande varianterna av GF 680 med 4GB ram.

 

Tomgrejs dator är snabbare än HP:n då den har ett moderkort med 4 x 2 minneskanaler jämfört med HP:n som har 2 x 2 samt och framförallt har tomgrejs dator en processor med 6 kärnor, HP:n har endast 4 kärnor.

 

Och Max, hur hanterar AE hyper-threading? Misstänker att AE vill ha 32GB ram för en processor likt intel i7 - 4 core, för att kunna utnyttja alla kärnorna vid rendering? Själv sitter jag på 16GB och jag har slagit av "Render Multiple Frames" då det helt enkelt inte fungerar, minnet tar slut ideligen, jag använder upp mot 13gb ram i renderingar med endast en kärna (4 och 5k material). AE suger på flertrådstillämpning.

 

Mvh /Pontus w

Länk till kommentar
Share on other sites

AE vill optimalt ha minst 4Gb / Core - men det beror lite på upplösningen på videomaterialet (4K/5K kan behöva mer). För 2 x 8 Cores bör man inte ha Hyperthreading påslaget - vi har noterat en del issues med det (jag har det avslaget även på min 4 Core laptop med 16Gb ram). Render Multiple Frames är funktionsmässigt (tyvärr) beroende vilka pluggar man använder - ReVision (Twixtor, etc) har en annan metod än oss vilket ger problem i vissa fall.

 

Och varken PPro eller AE kan använda 2 grafikkort (annat än i Maximus konfiguration).

 

BTW: För Dual Xeon med nVidia 5000/6000 vill ex HP ha MINST 1100w nätdel. För klen nätdel kan skada komponenterna.

 

//Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Det viktigaste för mig är att Maxwell Render får en liten boost. Den dödar mig just nu med min Mac-Pro 8-Core

Jag förstår inte riktigt allt som du påpekar. är inte så insatt tyvärr. Men förstår iallafall att du tycker att jag borde ha mer Ram och ett starkare el-aggregat.

Länk till kommentar
Share on other sites

Den du själv plockat ihop var på 1200w så det är lugnt...

 

För Maxwell Render har jag ingen aning om vad som är bäst - 3 burkar eller 1 snabb. AE's network render är sådär får man väl säga...

 

//Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej

Jag vill bara poäntera; I mitt förslag får han en dator och två skärmar för ca 50.000:- och det är vad jag skulle ha kollat på om jag hade den budgeten. Klart det går att få det billigare. Det går det alltid.

 

Ja tomgrejs, vad skall han ha 2st grafikkort till (sli fungerar ju inte för cuda-tillämpning i dagsläget) och varför 580 när inet erbjuder 680, skulle vara minnet isf. Max vad säger du, ett 680 med 2gb eller ett 580 med 3gb?

2st grafikkost är bättre än 1. Pablo skrev i sitt inlägg att han kommer mestadels arbeta med 3D och AE, inte PP och AE. Därför ska han använda två. och med tanke på kalibern på datorn han sätter ihop så är nog två att föredra. Dock har jag inte gjort någon efterforskning alls, och det finns säkert bättre än 580. Jag tog det bara för att jag vet att det är bra.

 

Tomgrejs, förstår faktiskt nästan ingenting ang ditt råd, tala om omotiverade dyra delar som han på intet sätt efterfrågat, oberoende av om det var snabbt ihopplockat. Han snackade om tre datorer och två skärmar för det totala priset av 50 000:- och även om han ville ha en dator för 50 000:- så finns det i min värld ingenting som motiverar vattenkylning, onödigt dyr låda, överspcat nätagg, onödigt dyrt moderkort, etc etc om det inte uppfyller högst specifika krav.

Han efterfrågade väl en rejäl dator. Den är inte alls dålig den jag har plockat ihop. Eller?

Och han får också en dator och två skärmar för 50.000:- i mitt förslag. Har du ens kollat igenom det? Skulle jag köpt en dator för 50.000 skulle jag defenetivt sata på vattenkylning. Det är tyst! och kyler bra. Sen vil jag inte att datorn ska gå varm och överhetta, då den komme rjobba med mas belastning... Kostar inte speciellt mycket med tanke på den totala budgeten heller. :)

 

Okej. spara in pengar på en billigare låda och moderkort. Men det är ändå 2-3.000:- vi snackar om. Ingenting i samanhanget, och när jag satte in mina datordelar i Enermax Power Supply Calculator (ett test för att se hur många watt agget ska vara på) fick jag rekomenderat 1100w. Så jag ser inte hur ett 1200 kan vara överdrivet. Speciellt inte med tanke på att de blir sämre med åren....

 

Håller med om att AEs network render inte är den bästa. Så kör på en dator. VIll du ha ännu mer kräm an du kolla på moderkort som kan ha två processorer och 4 grafikkort också. tex. WEBHALLEN.com - EVGA Classified SR-2 - E-ATX / Intel 5520 / Dual Xeon / DDR3

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej tomgrejs.

 

Datorn var inte dålig men en typisk spelrigg (med lite extra hårddiskar och bättre skärmar) d.v.s. lite fel i sammanhanget. Vist, att ett moderkort kostar en tusenlapp hit eller dit kanske inte spelar så stor roll men varför, finns ingen anledning och därtill så glömde du vattenkylningen som jag inte förstår vad den gör där då du även har en integrerad lösning.

 

Flera grafikkort i applikationer så som Maya, 3Ds Max, After Effects etc bör undvikas i de flesta fall och det speciellt om man kör spelkort d.v.s. Geforce- och Radeon-kort. Kan i vissa fall vara bra för att snabba upp viewporten om än buggigt, krångligt m.m.

Maxwell render är för övrigt helt CPU baserat d.v.s. har ingen nytta av GPU över huvud taget.

 

Förstår inte varför du rekommenderar två grafikkort, vad baserar du den rekommendationen på annat än eventuellt spel (som för övrigt inte heller är att rekommendera p.g.a. micro stuttering och andra problem)?

 

 

 

Pablo, den datorn från Komplett ser ok ut men frågan är om du inte vinner mer på att bygga säg 3st datorer baserade på den kommande "Ivy Bridge" arkitekturen från Intel d.v.s. kör på spåret du tänkte först med komponenter vända till hemanvändare. Gör isf en av datorerna lite mer upphottad med ett GF 680 4tb, SSD, flera hårddiskar etc som du jobbar på, och två för ren rendering. De där monsterburkarna med Xeon processorer presterar inte "SÅ" mycket bättre (och rätt säkert mycket sämre än tre burkar vid längre renderingar), dock väldigt smidigt med en burk jämte tre iofs. Problemet då är att om man skall rendera ut en sekvens bilder så går det ju inte att jobba samtidigt, så minst två datorer brukar iaf jag föredra.

Vid rendering av en frame där man vill jämföra hit och dit är det däremot bara drygt med flera burkar om det inte handlar om extremt detaljerade och högupplösta bilder. Nu snackar jag dock 3D i t.ex. Maya och 3Ds Max, när det gäller After Effects skulle jag sätta rätt mycket på att du får mer prestanda från de dyraste i5 processorerna (kostar ca 2 000:- d.v.s. lågbudget) jämfört med flerkärniga xeon lösningar, det är iaf min erfarenhet. Max har dock en poäng att det inte är så smidigt att rendera från AE via nätverk, eller ja det beror på hur man gör det. Jag brukar helt sonika köra ett projekt som jag sparar på en server och öppnar därefter projektet i x antal datorer kopplade mot servern och sätter dem på att rendera en del av sekvensen vardera, funkar toppen även om det är lite omständigt och att vissa datorer blir klara lite tidigare än andra etc.

 

 

Mvh /Pontus w

Länk till kommentar
Share on other sites

Hmmm vad svårt det blev nu heheheh... Lyxproblem...

Du har så rätt Pontus. Det är såååå jobbigt att jobba när Maxwell Renderar... Den maxar processorerna och gör att allt annan blir lidande... Enda lösningen för det är 2 datorer minst. Maxwell kan LAN-rendera vilket gör att om jag vill så kan jag ändå rendera med all kraft. Gjorde en egen lista på hur det skulle kunna se ut och får bara ihop det till två sånna HPs isåfall. Men jag lagt på lite annat extragodis som jag ändå vill ha...

Svåra beslut heheh.

 

Check Länk: http://www.inwarehouse.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1066557&su=2811e519-fa16-417d-b650-dad21f181baf

 

Jag har även pratat med två Komplett killar som försöker sätta ihop bästa möjliga packet för min budget. En dator i deras fall... Återkommer med deras förslag...

Länk till kommentar
Share on other sites

Ok. nu är beställningen på G. Bestämde mig för 1 snabb dator istället för flera mindre snabba.

Detta pga många anledningar men framförallt för Realflow (partikel simulering)som oxå var processorkrävande och som jag bara har 1 licens på.

Så fort jag får grejerna kommer jag att bänka den och jämföra med min 8-Core Mac Pro.

Kommer posta alla tester och resultat här om ni är intresserade.

Det blev följande packet

 

Komplett.se

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...