Gå till innehåll

Ny laptop på gång. i7,SSD, 16G, 18,4"


Adamantis

Recommended Posts

Så lämpligt att jag behövde en ny dator precis när videointresset blommade upp igen.

 

Blir nog en sån här:

 

JME Data / Acer Aspire 8951G-267161.5TWikk - Core i7 2670QM 2.2 GHz - 18.4" TFT

 

Verkar helt ok förutom de kassa hårddiskarna. Tänkte sätta i dessa:

 

ssd:

JME Data / Intel Solid-State Drive 520 Series - halvledarenhet - 120 GB - SATA-600

 

Hybrid:

JME Data / Seagate Momentus XT hybridhårddisk - 750 GB - SATA-600

 

Finns betydligt dyrare hårddiskar, men dessa verkar bra nog. Sen blir det en extern hd till att lagra alla inaktiva projekt.

 

Tänkte köra Sony Vegas Pro 11 på maskinen. Inte använt Vegas förr, men det lilla jag kört nu på gamla datorn verkar briljant och lättanvänt.

 

Vad tror ni om min setup, kan det bli något?

Länk till kommentar
Share on other sites

Datorn ser toppen ut om man bortser från vikt och storlek samt har överseende med att det är en Acre. Just Acer och konsumentdivisionen av HP samt Compac ligger i den absoluta toppen i den ej så smickrande listan där man mäter antalet service-ärenden. Lägst (d.v.s. bäst) ligger Asus tätt följd av Sony och Apple men även andra tillverkare som t.ex. Samsung klarar sig bra.

 

Sedan funderar jag på varför du väljer en hybriddisk som andradisk om du som jag förmodar ämnar att lagra video och större filer på den disken. Själv hade jag nog sparat lite pengar och valt en vanlig 7200rpm disk utan hybridfunktion.

 

Mvh /Pontus w

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för feedbacken Pontus!

Vikt och storlek ser jag mest fördelar med, men det kanske visar sig framöver. Tanken är inte så mycket att släpa runt maskinen mer än mellan olika rum i hemmet. Acer var en liten chansning faktiskt och jag måste medge att din kommentar gör mig lite nervös.

 

Hybridfunktionen rekommenderade säljaren vilket lät bra i mina öron. Efter att ha läst ett gäng artiklar om tekniken och just den hårddisken verkade några extra hundralappar vara värda det. Kanske inte användbart i videoredigering?

 

De två 750 GB diskarna (5400 rpm) som kom med maskinen kommer användas externt som bibliotek för inaktiva projekt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...