Gå till innehåll

bra skärm för redigering?


octagon

Recommended Posts

Hur står sig en Dell UltraSharp U2711 mot en Apple 27"?

Vill ha något som är bra. Behöver inte vara det billigaste men såklart har jag inte råd

med flera hundratusen för en bra referens monitor. 10 tusen är smärtgränsen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Rent generellt tycker jag du borde läsa på lite samt specificera vad det är för krav du har på skärmen.

 

Tex: Skärmen Adamantis tipsade om må vara billig och stor men har en s.k. TN-panel vilket gör att färgernas korrekthet suger, därtill betraktningsvinklar m.m. Detta gör den direkt olämplig för färgkorrigering men helt ok endast för klippning etc (även om jag skulle föredragit högre upplösning).

 

En Apple 27" har däremot en IPS panel samt högre upplösning. Även DELLs skärmar kör med IPS panel och högre upplösning när det gäller deras 27" modeller. Båda dessa fungerar bra men anses ofta som inte allt för pålitliga vid färgkorrigering, då brukar man kliva upp några snäpp till i prisklass.

 

TFT LCD - Wikipedia, the free encyclopedia

Tn, va, eller ips: Paneltypen avgr skrmens egenskaper - PC fr Alla Extreme

 

Själv hade jag nog kört på en Dell Ultra Sharp om jag haft begränsad budget, TN-paneler duger inte mycket till dessvärre, iaf inte om man vill ha koll på sitt jobb.

 

Mvh /Pontus w

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...