Jump to content

Hur separerar jag och kontrollerar ljudet från ett klipp i iMovie?

Recommended Posts

Hej!

Först och främst så vill jag bara nämna att jag postar i denna fliken "Videoredigering" för jag hittade ingen annan flik att posta i (såg inte att iMovie var nämnt så hoppas det är okej!).

Jo. Jag vet att iMovie och Final Cut påminner lite om varandra, så hoppas att jag kan få den hjälp jag söker.

Det är nämligen så att jag har ett problem, och utan att få det löst kan jag inte riktigt fortsätta att redigera min film. Jag behöver veta hur jag kan separera ljudet från ett klipp i iMovie, så jag kan placera det vart jag vill i min film. Jag har lekt med programmet lite, och lyckades separera ljudfilen från klippet, dock hänger själva ljudet inte med... Har jag gjort någonting fel? Jag har kollat Youtube-tutorials och Googlat, men förgäves. Någon som vet någonting om detta? Är väldigt tacksam för svar!!!

mvh

Anton Rosell

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Similar Content

• By Simon Almers
      Hejsan, jag har ett litet problem som jag skull vilja ha hjälp med om det är någon som har ett bra svar.
      Jag spelar just nu in en kortfilm och har i min iver klippt det mesta med kamera ljudet då jag inte haft ork att sitta och metalogga alla ljudklipp från det bommade ljudet.
      Problemet är att jag nu när jag har loggat allt ljud vill ersätta kameraljudet med ljudet från bommen och det är här problemet kommer in.
      Eftersom att jag redan klippt scenerna, och därmed klippt bort alla klappor ur scenerna, finns det något bra sätt att synka och ersätta det befintliga ljudet från kamerans interna mikrofon med det bommade ljudet?

Jag är medveten om att Plural-eyes finns och fungerar bra men jag skulle mycket gärna synka ljudet mot klapparna.

Tack på förhand!
      /Simon Almers
    • By ForBeTV
      Hej!

min kompis ska köpa en zoom H1 tänkte bara kolla om den är bra den kostar runt 1000 kr
      eller ska man köpa Zoom H4n?

Tacksam för svar :)

/mvh ForBeTV
    • By DavidHenricson
      Tjena!! 😄Är intresserdad i redigering och undrar om Sony movie studio 12 skulle vara något att ha, ps: jag ligger på en ganska hög nivå när det gäller just redigering men jag e verkligen inget proffs!😕🎥🎬
      Tack för svar 👍🎥💻
    • By modigfilm
      A- Ljud sökes till kortfilm i Stockholm med inspelning 13 -16 juli. Filmen följer en man och en kvinna från tidig barndom till ålderdom. Ersättning för utgifter utgår. Vi har stora ambitioner med denna film.

Hör av dig på

070 771 64 82

Mattias Modig
    • By Fragetacken
      Jag har redigerat ner denna 7h långa film till 55 min. ljudet har funkat perfekt hela vägen.
      dock har jag problem nu när jag flyttat projektet till en annan dator!

Jag har en filmfil:
      Type: MPEG Movie
      File Size: 281,1 GB
      Image Size: 1920 x 1080
      Frame Rate: 25,00
      Source Audio Format: 48000 Hz - compressed - Stereo
      Project Audio Format: 48000 Hz - 32 bit floating point - Stereo
      Total Duration: 07:07:26:11
      Pixel Aspect Ratio: 1,0

Denna fil vill endast spela upp ljudet på de 35 första minutrarna, och sedan blir det redan redigerade materialet, (ljud delen) blank, ingen waveform och inget ljud?

Ljudet funkar perfekt i VLC tillsammans med filmen, dock inte i min timeline och inte ens i previewn? andra ljudspår såsom musik och effekt finns fortfarande kvar och jag har alla filer från den förra datorn.

Måste jag ta bort allt indexerat/renderat material och ladda denna fil?

Sekvensens inställningar:
      Sequence 01
      1440 x 1080
      718903, 25,00 fps
      48000 Hz - Stereo

HJÄLP!

• Create New...