Gå till innehåll

Val av HD kamera jämfört med dator


Tomas film

Recommended Posts

Hej! All "Medarbetare"

 

I kameraforumet fick jag flera fina tips inför kameraköp.

Dock höjde man ett "varningens finger" för att AVCHD kan vara drygt(tar mycket datakraft) att redigera jämfört med ex. Canons MFX system.

Jag har en ny dator(PC) med SSD programdisk, 2st 1st TB diskar för lagring ,dual core processor 3,4 Ghz och 16GB internminne.

Grafikkortet har jag tyvärr inte uppgift på men det skall vara certifierat av Adobe då jag kör med CS5.5

 

 

Kan jag få problem eller är utrustningen OK ? själv tror jag den är tillräckligt kraftfull.

 

Tacksam för svar

 

 

Tomas

Länk till kommentar
Share on other sites

AVCHD tar väldigt mycket kraft!! jag har sony AX2000E och den levererar filmen i m2ts som är i princip omöjlig att redigera om man vill jobba smidigt! och jag har en kraftigare dator än dig, du får räkna med konvertering till en annan format om du väljer den kameran så du vet :/

Länk till kommentar
Share on other sites

Beror inte det på vad man ska klippa...?

 

För snabba reportage, etc där det krävs att man ska gå igenom ett stort material mycket snabbt, är egentligen Panasonic P2 mer lämpat... (eller då nämnda Canon kameran).

Men för dokumentärer (med ett stort material), längre reportage, etc är det i mitt tycket helt OK.

 

Försök hitta nån som har en AVCHD-kamera, eller gå till El Giganten, Media Markt etc med ett eget minnes kort och testa att spela in lite att testredigera med.

 

//Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...