Gå till innehåll

Vet inte hur jag gör


byllan

Recommended Posts

Jag vill göra en parodi på Astrid Lindgrens Karlsson på Taket. Tror ni att alla kommer hata mig och att Astrid Lindgrens Värld försöker stoppa mig? Eller vad tror ni det är jävligt vågat att göra detta. Men tror jag inte kommer vara så jävla omtyckt efter det. Men jag har alltid varit sugen på det.

Länk till kommentar
Share on other sites

Morsa sa att om jag gör det kommer dem stämma mig eller ge mig böter på stora summor. Miljonbelopp eller vad hon nämnde :(

 

Skriva nått kan ingen hindra dig att göra, men du kan få problem att sälja det om du inte har rättigheter till materialet du baserat ditt manus på. Men du kan alltid skriva för att visa vad du kan göra. Och i rätt händer så kan det ju hända att köparen av manuset köper rättigheterna.

Länk till kommentar
Share on other sites

Skriva nått kan ingen hindra dig att göra, men du kan få problem att sälja det om du inte har rättigheter till materialet du baserat ditt manus på. Men du kan alltid skriva för att visa vad du kan göra. Och i rätt händer så kan det ju hända att köparen av manuset köper rättigheterna.

 

Så länge det rör sig av satir/parodi så behövs inga rättigheter till originalet köpas. Precis som Jbergman säger så är det just "varumärken" som namn och exakta scenarier som skall undvikas.

 

Se exempelvis Mel Brooks filmer som gör det till en konst till att gå runt det. Medan ex. Scary Movie på ett par ställen fått köpa delrättigheter p.g.a. för stora likheter med originalet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Man ska egentligen aldrig nånsin överhuvudtaget ta råd om vad som är lagligt eller inte från anonyma främlingar på ett internetforum. Om du verkligen vill veta så kan du ringa något som kallas Advokatjouren, då du får några minuter ensam med en utbildad professionell advokat som kan ge dig sin åsikt. Det är gratis och finns åtminstone i de större städerna, men kanske alla. Testa att googla "advokatjouren" och din hemstad.

 

Sen finns något som kallas för "Fair use" i USA som innebär att man får göra parodi på något utan att äga rättigheterna till det, men hur det funkar i Sverige vet jag inte. Det ska nämnas också att "Fair use" av rättskyddat material i syfte att göra parodi på det är något man åkallar för domaren när man redan är i rättssalen. Med andra ord, något man bygger sitt försvar på när man redan är i skiten.

Det är egentligen inget man ska använda för att fundera på vad man kan "komma undan" med eller inte. En rättegång för med sig enorma kostnader oavsett man åkallar "Fair Use" eller inte.

Mel Brooks och "Weird Al" Yankovic har byggt karriärer på parodier, men på 60- 70- och 80-talet. Mycket har hänt de senaste trettio åren.

Friedberg/Seltzer som gjorde Epic Movie, Date Movie, Meet the Spartans etc... vem vet vad deras produktionsbolag hade för avtal med Hollywood-jättarna?

 

Men jag gissar (och det här bygger jag enbart på dina poster i den här tråden) att du inte tänker göra något kommersiellt?

Det är ingen långfilm vi pratar om nu, eller hur? Jag menar eftersom din morsa fortfarande ger dig rättsråd?

Om det är ett kort roligt youtube-klipp som är en parodi på Karlsson på Taket tror jag absolut ingen kommer att stämma dig för miljonbelopp. Det absolut värsta som skulle kunna hända i så fall är att de som har rättigheterna till Karlsson på Taket ser videon, mailar YouTube (eller fyller i ett formulär online rättare sagt) och YouTube tar ner din video utan att fråga dej.

Värre än så blir det inte.

Länk till kommentar
Share on other sites

Håller med till fullo att det slutgiltiga bör kontrolleras med Advokatjouren; då det är svårt för en lekman att avgöra vad som är satir och vad som är att utnyttja en annan upphovsrättsinnehavarens material. Gränsen kan vara hårfin; vilket man märker på exempel som man fått på föreläsningar av Sanna Wolk (grymma böcker om upphovsrätt btw!).

 

Men rent teoretiskt sätt så är satir fullt tillåtet; sen bör det avgöras vad som är satir och vad som är att sko sig på andra osv.

 

Produkten måste ha någotslags egenvärde; uppnå verkshöjd på egen hand. Vilket låter som omöjligt att göra en objektiv bedömning på...

Länk till kommentar
Share on other sites

Men rent teoretiskt sätt så är satir fullt tillåtet; sen bör det avgöras vad som är satir och vad som är att sko sig på andra osv.

Ok nu är jag skitdryg, ber om ursäkt för det, men jag tror du tänker på parodi, inte satir. Parodi brukar räknas under "fair use", men inte satir.

 

Vad jag hört iaf. Inte för att jag är advokat.

Länk till kommentar
Share on other sites

Håller verkligen med Java ex Machina och Mattihp. Väldigt lurigt att sätta igång med något om man är osäker på vilka lagar och regler som gäller. När vi ändå är inne på vad man får och inte får använda. Så har jag blivit lite osäker på om man får använda FCP Xs jinglar och ljudeffekter hur man vill?

Länk till kommentar
Share on other sites

Det var inte kortfilm på youtube jag planerade. Utan en riktigt film som kan köpas och gå på bio.

Det är lite svårt att ge råd utan att veta hur gammal du är och vad du gjort tidigare, men efter att själv ha gjort en långfilm som släpps på DVD inom kort skulle jag nog säga att det är extremt mycket jobb och det här med om man får göra parodi eller inte är ett förhållandevis litet problem jämfört med t.ex. att få upp en långfilm på bio idag, eller ens slutföra den.

 

Skriv ett manus, skicka ut det till de större produktionsbolagen som är berättigade till stöd från SFI, och hoppas på att en producent nappar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ok nu är jag skitdryg, ber om ursäkt för det, men jag tror du tänker på parodi, inte satir. Parodi brukar räknas under "fair use", men inte satir.

 

Vad jag hört iaf. Inte för att jag är advokat.

 

Parodi faller ofta in under satir rättsligt sätt. I lagtexter kommer du inte hitta ordet parodi. Googla exempelvis satir + upphovsrätt. Du kommer bland annat få upp en hel del länkar till utdrag från Sanna Wolks böcker samt lagtexter.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...