Gå till innehåll

Får man ha poliskläder utomhus vid filminspelning


Marcus A

Recommended Posts

Jag hörde på kommentarspåret till "Smala Sussie" att de sa att man inte får vistas ute i poliskläder.

Någon som vet om detta stämmer eller var går gränsen för vad som är poliskläder?

Vad gäller i ens egen trädgåd och gäller samma sak för väktarkläder?

 

Jag funderar nämligen på att göra en film om två väktare men det kan bli svårt om man inte får vistas ute med väktar-liknande kläder.

Länk till kommentar
Share on other sites

Man måste ha tillstånd att klä ut sig i poliskläder. http://www.polisen.se och leta efter telefonnumret till din lokala police och fråga hur det ligger till. Väktare har dock inga särkillda befogenheter, men polisen brukar uppskatta att få veta vilka planer man har så de slipper rycka ut när allmänheten ringer och berättar om maskerade och beväpnade personer. Även om man formellt inte behöver tillstånd.

 

Man behöver dock tillstånd för större filminspelningar, men inte för inspelningen som sådan utan för att man stör den allmänna ordningen och att man inte får spärra av eller släpa ut utrustning utan vidare.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Rydén]Vilket svar får man om man vill låna en polis uniform tro ?[/citat]

 

"Femtusentvåhundrasjutiofemochfemtio, tack" eller vad den nu skall vara för siffror. Jag erinrar mig en tråd i detta forum där vi kom fram till att polisen lär ha en avdelning för filminspelning där de hyr ut grejor och ger tillstånd. Men jag minns inte så noga. Om inte den lokala polisstationen kan svara, så kanske det finns ett annat nummer att ringa, på polisens hemsida. Om det inte så noga med korrektheten så finns det arnars rätt mycket polispersedlar av olika årsmodell på tradera till salu.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Är man duktig på att framföra sina ideér och inte gör polisen till åtlöje i filmen så är det faktiskt inte helt omöjligt att de ställer upp gratis på några korta scener som inte tar speciellt lång tid att spela in. Polisbilen ingår säkerligen också. Men räkna med att det nog bara blir en patrull om två personer som kan ställa upp (om du har tur att få prata med rätt person vid "bokningen").

Det är ännu "enklare" att få dem att köra förbi med polisbilen på angiven tid och plats. Säg till dem att de får "credit" i slutet av filmen och bjud på en kaka efteråt (muffins kanske).

 

Jag har själv filmat riktiga poliser och regisserat dem. De tyckte det var kul och det var delvis i informationssyfte - vilket underlättar.

 

De vill nog också veta var och när den skall visas. Är det enbart för att göra något häftigt på film är det garanterat ett nej till svar.

 

Det finns att hyra gamla/utgående uniformsmodeller och uniformsmodeller som inte är riktiga utan endast snarlika. Vet dock inte var man får tag på detta

 

Skall man spela in scener med uniformerade personer, slagsmålscener och liknande där det är action rekommenderas det att ni FÖRST kontaktar den lokala polisen och informerar om vad som skall ske. Man läser i tidningar titt som tätt om inspelningar som avbrutits av polis för att de trott det var på riktigt.

 

Lycka till och glöm inte att meddela hur det går.

 

Hittade följande på nätet:

Polisen ingrep i elevernas filminspelning

Något överambitiösa poliser har varit i farten på Frösön.

 

Några elever gjorde en filminspelning under elevens val. I filmens berättelse ingick en polis. En av eleverna hade en polisskjorta på sig för att kunna spela rollen som polis. Plötsligt dök det upp riktiga poliser och beslagtog skjortan. Det är nämligen förbjudet för andra än poliser att bära polisuniform.

 

DN berättar: "Polisen slog till och beslagtog en skjorta mitt under filminspelningen som några elever gjorde på skoltid."

 

Det var en privatperson som hade tipsat polisen förstås. Mer än fjantigt. Jag håller med mamman till en av eleverna som säger: "Man tycker ju att dels den som anmälde borde ha sett att det pågick en filminspelning, pojkarna hade ju filmkamera med sig och pistolen var en leksakspistol."

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...