Jump to content

Recommended Posts

Länge har jag velat skriva en film om just: Troll. Naturväsen är något som alltid har intresserat mig och nu har jag tagit tummen ur röven till och göra en film om Troll. En film om troll som JAG skulle vilja se den.

Så! Jag har skrivit några scener och planerar självklart att skriva en hel film. Men nu har jag fastnat och behöver er hjälp. Dessutom vet jag inte om manuset är värdelöst eller något som är värt att skriva vidare på. Om ni har några idéer om vad som kan hända härnäst, tveka inte.

 

Kortfattat: Filmen handlar om två bröder som är ute på jakt. De sitter på varsitt pass och håller en konversation genom kommunikationsradion men blir snart avbrutna av att en av bröderna skriker till, som att han blir tagen. Självklart går den andra brodern för att leta upp sin bror, och det är just det som filmen handlar om. Det stora hindret i filmen är det väldiga skogsmonstret i skogen...

 

Billigt, men det är en film jag har velat se lääänge...

Troll.pdf

Link to post
Share on other sites

Skippa "regissörssnacket", d.v.s. saker som "LÅNGSAM PANORERING", "Jim kommer i bild", etc. De kändes överflödiga och kändes inte nödvändiga för hur du berättar din story. POV-tagningarna känns berättigade, men jag personligen tycker du borde dramatisera dem bara lite mer.

 

Snyggt skrivet, måste jag säga. Tunna paragrafer med nödvändig information. Bra formatering. Du är även duktig på att förmedla information genom dialog utan att reducera det till onödig exposition. bara i dom två första sidorna, t.ex: förstod jag klart och tydligt att det är bara de två (vad dem vet) ute i skogen, att de är bröder, och att de är lååångt borta från "civilisation"; och inte en sekund kände jag att detta var bara info-dump.

 

Några mindre stavfel (ex: s.1 "du behöver inte säg mitt namn", s.2: "uttåkat" etc), men inget allvarligt.

 

En mindre sak jag anmärkte på var hur Jim först gör narr av Karl för att han använder hans namn i början...endast för att sedan själv göra samma sak en sida senare ("vafan gör vi här ute, Karl?...han tog aldrig ut oss här..."). Smågrej, som sagt. Och jag förstår att du vill att hans namn ska förtydligas i själva filmen.

 

Går ju att fixa hur lätt som helst, dock. Typ ändra om raden (s.1) "just det...du behöver inte säga mitt namn, pucko" till "just det, KARL...du behöver inte säga mitt namn, pucko". Eller ja, hur du nu än vill, OM du vill. Ville bara uppmärksamma dig om denna lilla detalj.

 

En annan detalj på s.3: du behöver inte uttryckligen skriva "*Vi klipper till Karl*. Han ser framåt, besegrad."

"Karl ser framåt, besegrad" är mer än nog för att läsaren ska förstå att vi ser Karl, sepciellt med tanke på att du tidigare har etablerat att det ska växelklippas mellan dem.

 

Någon större detalj däremot är att du bör dramatisera Karls kidnappning (slutet av s.3) lite bättre. Exempelvis kan han först höra något konstigt ljud, titta runt, försöka se vad det är för något, och SEDAN upptäcka trollet. Sen efter det kan du fortsätta med samma beskrivning som du har nu ("Han står upp, stirrande på något med en skrämmande blick...").

 

Efter det kan du förresten skippa parentes-direktiven (för sig själv, irriterad, etc) eftersom det är redan införstått att Jim är irriterad och att han pratar för sig själv.

 

Det största problemet angående berättelsen däremot är att Jim gör ett typiskt dumt beslut som bara känns orealistiskt/omotiverat: Han kommer fram till stugan där han befinner sig i säkerhet, ringer upp 112 och sedan sin far för att få reda på namnet på skogen....men sen bestämmer han sig för att gå och rädda Karl själv, mitt i natten. Hur tänker han där, liksom?

 

Problemet ligger i att Jim här har val. Beröva honom hans val: tvinga honom till att gå ut i skogen mitt i natten själv. Jag har ett par förslag:

 

A) Batteriet på mobilen är slut/samtalet bryts/ingen täckning (Standard, visst. Men det funkar)

 

B) Jim ringer upp 112, förklarar situationen MEN:

- Jim berättar inte om trollet/drar en lögn om att han har blivit kidnappad eller försvunnen: Larmcentralen berättar för honom att de inte kan göra något förrän om 24h (vilket är faktiskt så det går till med försvunna personer).

- Jim berättar om trollet: Larmcentralen tror att det är ett dåligt skämt och lägger på.

 

Finns säkert fler tillvägagångssätt.

 

Dessutom tycker jag du borde skippa hela kamera/bild grejen. Återigen något som bara känns konstigt: killen är i chocktillstånd, så bestämmer han sig för att titta på några bilder? Jag förstår vad du är ute efter: visa bandet mellan dem. Men jag tycker detta redan framgår i manuset tidigare. Försök istället att komma på något alternativt incitament/"power moment": Han hittar en FET jävla bössa, annan jägarutrustning, och en lampa; han bestämmer sig för att ta saker i egna händer eftersom ingen annan kan hjälpa honom.

 

Överlag gillade jag detta, tycker definitivt att du har en bra berättelse här. Hur hade du tänkt att det skulle fortsätta?

Link to post
Share on other sites

Jag dubbelkollade slutet och upptäckte precis att han faktiskt aldrig går ut, utan istället går och lägger sig, och väntar tills det blir ljust igen (antar jag?).

 

Okej, jag antar att det också funkar. Det är definitivt det "smarta" valet av honom att göra, men jag personligen tycker att detta scenario då saknar brådska (varför då inte lika gärna vänta på hjälp?), och är lite passivt. Om han bestämmer sig för att gå ut direkt har vi en lite mer "active protagonist"-grej på gång, i alla fall.

 

Eller du kanske tänker dig att trollet ska komma till honom, istället? Då kan det väl lika gärna göra det samma natt, tycker jag (och alltså då kan han bokstavligen inte vänta på hjälp). Då kan du fortsätta med en kamp, Jim lyckas skada trollet på något sätt och det flyr, sen försöker Jim följa efter det.

 

Hur hade du tänkt att detta ska sluta?

Link to post
Share on other sites

Det är konstigt att du svarar som du gör, för jag har tänkt på exakt de saker du skriver om. Till alla dina ja/nej frågor är svaret; Ja.

Fortsättningen på filmen har jag en massa alternativ på. Faktiskt många liknande av de du skrev.

Det jag egentligen bara ville veta med detta är om det är något att fortsätta skriva på. Nu vet jag. Tack så mycket Mr A! Både för din bekräftelse och din feedback :-)

Link to post
Share on other sites
  • 1 month later...
Det är konstigt att du svarar som du gör, för jag har tänkt på exakt de saker du skriver om. Till alla dina ja/nej frågor är svaret; Ja.

Fortsättningen på filmen har jag en massa alternativ på. Faktiskt många liknande av de du skrev.

Det jag egentligen bara ville veta med detta är om det är något att fortsätta skriva på. Nu vet jag. Tack så mycket Mr A! Både för din bekräftelse och din feedback :-)

 

Lite sent svar från min sida...men varsågod!

 

Så, hur har det gått, egentligen? Har du fortsatt med manuset?

Link to post
Share on other sites
  • 2 months later...

Vet du. Den här filmen har blivit en av alla i hyllan på potentiella filmer som kan göras en vacker dag. Jag har dock lagt till en scen, men vet inte om det var det rätta hållet att gå. Filmen kan gå på så många olika vis och innan jag bestämmer åt vilket, måste jag veta vilken sorts stil jag ska ha i filmen. Detta kommer vara avgörande, eftersom jag kommer utgå från det. Vad jag menar är att om jag ska göra en melankolisk/cool/läskig film? Jag måste bestämma mig för det innan jag fortsätter skriva.

Vad som hade hjälpt(och har hjälpt mig tidigare) är om jag hade haft en viss låt som passat perfekt till filmen. Då kan jag använda den både när jag skriver och sedan kanske i själva filmen(brukar hamna i eftertexterna).

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Similar Content

    • By Albinsandberg
      Hej!
       
      Postar här för all sorts feedback samt träning.
       
      obs, endast 4 sidor exklusive titeln.
       
      Vill också notera att jag ska försöka göra flera korta manus gärna mellan 5-15min. Så denna är min första.
      One last drink.pdf
    • By Bylundjonas
      Hej. I min tidigare tråd försökte jag få fram något som var relaterat till min dödsrädsla. Jag fortsatte jobba med Alice och blev aldrig helt riktigt nöjd med karaktären eller storyn. Så jag tänkte okej F*ck it, jag tar bara sånt fick mig att bli rädd som barn efter att jag hade sett mitt första lik och så vidare. Jag var alltid rädd att om jag dog som barn och vaknade upp på bårhuset, då skulle detta hända som det står i manuset, ingen ser, hör eller bryr sig, du är död för dem. Och rädslan att bli begravd levande var ju också en skrämmande tanke man fick efter man hade sett saker och ting. Mardrömmarna efter den situationen relaterade mycket till död och även likkistor, vilket var läskigt. Jag var ju barn och visste ju inte hur det fungerade efter man har dött, men jag har försökt beskriva min rädsla så bra jag kan i manuset för att man ska få en uppfattning att det var så här han upplevde det i drömmarna och kände.
       
      Threadet som manuset är baserad på: https://forum.voodoofilm.org/showthread.php?t=38225
       
      Manuset: The file is gone.
    • By nashville
      Tja!
       
      Det här manuset är en over the top komediserie som inte är så realistisk. Jag vet inte riktigt hur jag skulle beskriva stilen men kanske typ 30 Rock blandat med en light-version av Airplane.
      Loglinen för serien skulle kunna vara: En femtiotvå år gammal man delar en lägenhet med två tjejer i tjugoårsåldern efter att hans fru lämnat honom. -- Vilket låter perverst och som en äcklig önskedröm, men jag lovar att det inte är fallet.
      Jag är medveten om att serien aldrig skulle kunna produceras, av många orsaker, men är mera intresserad av om ni finner det underhållande. Kommentarer gällande struktur, karaktär, beskrivningar, om handlingen ens går att förstå och sånt skulle också uppskattas jättemycket.
      Rumskamrater-nashville.pdf
    • By RoKi
      En liten story om en religiös sekt som beslutar sig för att spränga ett vattenkraftverk och orsaka en syndaflod.
      Är helt ny på det här med att skriva, men tyckte att det var väldigt roligt. Såg det som en film hela tiden:)
      Guds Änglar:RoKi.pdf
    • By agnes99
      Hej!
       
      Det här är mitt första kortfilmsmanus (på 3 sidor) och jag skulle gärna vilja få respons/kritik.
       
      Synopsis: Viktor upptäcker att hans mamma är borta när han kommer hem en kväll. Det oroar honom så han går ut för att leta efter henne och efter en tids letande hittar han henne på kyrkogården.
       
      (Det är inte en händelserik historia, men jag hoppas att känslorna förmedlas.)
       
      Grejen är att jag har en lång bakgrundshistoria till Viktor och hans familj, så jag är rädd att manuset inte blir lika bra för en som inte har tagit del av deras historia. Varför jag skrev ett kortfilmmanus av det hela är för att jag är en noob (så jag ser fram emot att få respons och råd). Jag hade lite problem med en heading som ni kanske kommer märka och lite andra saker... Det finns en massa olika formateringsregler och jag vet inte riktigt vilka jag ska följa!... och ska man översätta de engelska uttrycken?
       
      FYI, så skrev jag manuset i Celtx (funkade bra men kan inte ta bort scennumreringen) och titeln är inte helt bestämd, vet inte ens om en borttappad är rätt ord, men kände att jag behövde skriva nånting.
       
      Tack på förhand för er respons! :)
      Screenplay (6).pdf
×
×
  • Create New...