Gå till innehåll

Varför vill många köpa grejer, köpa?


Mickels

Recommended Posts

Har själv vart där att köpa egen utrustning, har man pengar är det inga problem och är man prylgalen så e man.

 

Men många har jag märkt vill köpa billigare avancerad kamera. Men att hyra spar man så mycke pengar på. De är bara att planera lite bättre så man kan spela in ca 2 dagar i rad. För så är ju verkligheten oxå. Kan vara bra att planera i filmlärandet oxå.

 

För det finns så mycke man vill ha, kameor stadycam, micar etc. Att göra film är dyrt, och vill man ha det snyggt med bra utrustning så får man mer för samma pengar genom att hyr, utvecklingen går ju framåt så då kan man välja de senaste hela tiden om man vill.

 

Men väljer man att köpa en dyr kamera så se till att ha en bandare, för en kamera är inte gjord för att spela upp i. Blir ju än väldigt dyr affär om man redigerar mycke i en dyr kamera. Går kameran sönder är ju inte optiken äns värd nånting om den är inbyggd. Men de dyra modellerna betalar man ju för de möjligheter och ptik man får, så man ska vara rädd om den. Räkna med en till billig miniDVkamera som bandare i alla fall, de är värt det.

 

Film gör man inte på den billigaste kameran. Men om ekonomin inte tillåter så hög budget att hyra är så dyrt, då är bara ett val kvar, att filma på den enklaste kameran och billigaste kameran. Det är inget fel i det, men det är bättre att äga en billig kamera då en nåt mellanting.

 

Hoppas nån förstog vad jag mena, är ju heller inte helt säker på att jag har rätt för att jag skriver det här, men ville dela med mig om lite tips.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag håller med att ibland är det bättre att hyra grejorna än att köpa dem.

Som så många andra ting i livet så vill man ha det senaste och bästa. Dessvärre är det oftast alldeles för dyrt, spec när det gäller film. Man tror gärna att det räcker med en dv kamera så är allting fixat. Ju kompaktare desto bättre.

Det kan stämma! Med en blytung supermanus så blir filmen sevärd och bra även om den är gjord på en 2000.- kamera med rubbet inbyggd. men..

 

Tittar man på t ex kockprogram så tjatar de hela tiden om bra råvaror, att det är viktigt att ha färska grejjor, att man mal peppar själv och inte använder färdigmalet. Varför? Ju, för att med bra råvaror blir resultatet det bästa. Ni håller väl med att även ett bra recept smakar öäk om ingredienserna var halvdåliga från början.

 

Vad gör man då? Pengarna räcker inte till för bra kamera, stedycam, mickar, belysning, monitorer, ljudbord, rökfläkt och hundra saker till. Ja då kryper man till korset och erkänner att antingen hyr man saker eller så sänker nivån. Att hyra utrustning kan vara klurigt men inte omöjligt.

Jag har faktiskt aldrig gjort det (jag har bara gjort en film) men kan tänka mig att följande sätt är möjliga:

*Filmklubbar. Ingå i en filmklubb och få hjälp genom det

*Direkt hyr, Skriv hyreskontrakt och använd grejjorna

*Få sponsorhjälp. Låna, hyr grejjorna genom en sponsor som i sin tur får del av kakan

*Uppdragskontrakt. Du gör filmen till någon genom tredjeparts teknik. T ex beställer firma X filmen av dig och de skriver hyreskontrakt med lånaren Y

 

Viktigt. Hyr endast det du verkligen behöver. Lägg upp inspelningsschema så att vissa saker som behövs i vissa scener hyrs endast för de scenerna el dagarna. Kolla först att du inte kan få saker nån annanstans (t ex belysningen kan man alltid samla ihop från kompisar eller vänner.)

 

LJUD. Det finns massor av garageband som inte hörs. Om du vill ha filmmusik så låt dem skapa det, de får massor av PR genom din film och du kan i sin tur använda deras ljudutrustning för att förrutom musiken skapa ljud effekter eller dylikt. Då sparar man in på hela ljudbiten (samtidigt får man ljudsidan fixad av riktiga musiker)..

 

Lycka till

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad bra ni skriver. Det som kanske haltar med kockprogramet är att man kanske inte behöver chatoue Silamsou till vitvinsåsen om man är på det stadiet att man har fullt upp med att misslyckas med att koka spagetti.

 

För min del tror jag inte det är kameran som vara min största begränsning i mitt filmande. Jag skulle tro att mina begränsade kunskaper och obefintliga erfarenhet kommer vara det särklass största problemet. Jag lär inte kunna sälja mina filmer, knappt ens lyckas övertala mina familjemedlemmar att titta på skiten. Innan jag kommer att kunna producera nått som går att titta på, behöver jag träna, testa och känna mig för. Det tror jag att jag lika gärna kan göra med en billig kamera, typ semesterkamera från el-giganten. Då har jag kameran lätt tillgänglig och kan prova saker på en gång, efter det jag får en ide eller läst i en bok.

 

Jag bygger modeller på fritiden, och i modellbyggarkretsar pratar man också om att köpa de bästa modellerna, bästa extradelarna och bästa airbruchen för att erhålla de bästa resultaten. Det är förvisso sant om man är en driven modellbyggare, men sanningen är snarare att en nybörjare har fullt upp med att unvika limfläckar, att inte måla utanför och att inte böja nålen i färgsprutan. Allt detta kan man öva på med billigare grejor, men för den skull inte sopor.

 

Att som nybörjare bygga Airfix är ingen bra ide, för de modellerna är så dåliga att man får inte ihop det. Tamaiya är bästa byggsatserna men de är rätt dyra och har mycket detaljer. Men som nybörjare är Revell helt okay att träna på och det blir som regel rätt snygga modeller när man är klar. Hänger ni med?

 

Vilken Revell-kamera är då vettig?

Länk till kommentar
Share on other sites

Personligen tycker jag det är bättre att äga kamera och viss utrustning. Detta går bara upp till en viss gräns; ingen kommer att köpa en Viperkamera fullt utrustad (om man inte råkar vara Spielbergs son eller nåt).

 

Min tanke är som så att har jag en kamera hemma kan jag ta fram och filma när som helst jag vill. Desto mer jag filmar desto bättre kommer jag att bli på det. I teorin iallafall.

 

Men visst är det hela som ett svart hål för ens plånbok; kameror, adaptrar, mickar, stativ, lampor, filter osv osv i oändlighet.

 

Vilken Revell-kamera är då vettig?

Jag skulle vilja säga så här: Köp den billigaste kameran du kan hitta som har manuella inställningar. Skit i 3ccd, skit i xlr ingångar och annat du inte kommer att ha nytta av ändå till en början. Det viktigaste är att du kan ställa in Bländaren och Slutaren manuellt. På de billigaste kamerorna får man ofta gå in i menyer för att göra det, men det är bättre att kunna göra det än att inte kunna ställa in det alls.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Ronnie] Köp den billigaste kameran du kan hitta som har manuella inställningar. Skit i 3ccd, skit i xlr ingångar och annat du inte kommer att ha nytta av ändå till en början. Det viktigaste är att du kan ställa in Bländaren och Slutaren manuellt. På de billigaste kamerorna får man ofta gå in i menyer för att göra det, men det är bättre att kunna göra det än att inte kunna ställa in det alls.[/citat]

 

Tusen tack Ronnie. Det var ett värdefullt tips som uppskattas.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...