Gå till innehåll

premeire cs5.5 med quadro 4000 väldigt segt att jobba med 1920x1080


Elias_

Recommended Posts

behöver hjälp med att förbättra eller lösa mitt problem med min dator!?

 

system:

asus P9X79 moderkort

i7-3930K

32gb corsair 1600mhz

quadro 4000

ssd hårdisk+wester black edition 7200rpm

windows7 ultimate x64

 

grejen är att jag har senaste programvaran för premiere och grafikortet och allting verkar fungerar perfekt i datorn som är relativ ny men när jag redigerar med 1920x1080 MPEG HD så laggar det jättemycket och tar evigheter att rendera och exportera filmer.

min kamera är en sony AX2000E som spelar in allt i .m2ts och det går verkligen ej bra att redigera i premeire så jag konverterar all rå material till mpeg HD i media encoder för att det ska gå bättre men det laggar fortfarande och det tar evigheter att exportera filmer... är det någon som upplever detta?? i så fall va kan jag göra ?

Länk till kommentar
Share on other sites

ssd hårdisk+wester black edition 7200rpm

 

 

...men det laggar fortfarande och det tar evigheter att exportera filmer... är det någon som upplever detta?? i så fall va kan jag göra ?

Jag håller med Kimster och lägger till att om du bara har en (1) hårddsik för video, dvs WD black edition 7200rpm, så bör du absolut lägga till minst en hårddisk till. Att ha källmaterial på disk 1 och rendera tillbaka till disk 1 gör att disken får läsa och skriva samtidigt vilket gör att det per automatik tar ganska märkbart längre tid och att det upplevs segare. Minimum är en systemdisk plus två interna videodiskar. Använder du externa hårddiskar blir också segare. :)

 

Vad är "evigt"? Att det tar en timme för att rendera ut en minut video eller att det tar två minuter att rendera ut en minut video?

 

- Vilken version (exakt) av Premiere Pro CS5.5?

- Är GPU Acceleration på?

- Vilken drivrutin till grafikkortet?

- Vad använder du för filter, Adobe och ev tredjepart typ Magic Bullet?

- Vad renderar du ut till, MPEG2-DVD, H.264 eller vad och med vilka inställnigar?

Länk till kommentar
Share on other sites

tycker samma här, hårdvaran är helt ny och alla rekommdera de jag har!

jag har premiere cs 5.5.3!

GPU acceleration är på och jag har även testat mainconcept 5 GPU acceleration som plugins!

driverutinerna till grafikkortet har jag senast, har även testat äldre och certieferade driverutiner!

jag renderar ut till .mv2 och har även testat rendera till andra format som e nästa lika bra men det e lika segt!

va inte tydlig nog på mitt första inlägg, jag har 4 st western hårddiskar och en ssd som windows ligger på. när jag redigerar så har jag ställt in i premiere att den ska använda mediacache på en hårddisk som jag aldrig använder annars, och jag exporterar alltid den en tredje hårddisk.

 

när jag exporterar 2.5 timme material som är renderat där alla effekter har lagts till så tar det ca 6 timmar!! inte nog med det så ska det lagga som bara det när redigerar och det tar en evighet att rendera! VET EJ VA JAG SKA GÖRA!

jag exporterar till .mv2 med 18mb/sek eftersom jag vill ej att encore ska coda om allt igen sen när jag ska bränna :) tacksam för a

 

 

Jag håller med Kimster och lägger till att om du bara har en (1) hårddsik för video, dvs WD black edition 7200rpm, så bör du absolut lägga till minst en hårddisk till. Att ha källmaterial på disk 1 och rendera tillbaka till disk 1 gör att disken får läsa och skriva samtidigt vilket gör att det per automatik tar ganska märkbart längre tid och att det upplevs segare. Minimum är en systemdisk plus två interna videodiskar. Använder du externa hårddiskar blir också segare. :)

 

Vad är "evigt"? Att det tar en timme för att rendera ut en minut video eller att det tar två minuter att rendera ut en minut video?

 

- Vilken version (exakt) av Premiere Pro CS5.5?

- Är GPU Acceleration på?

- Vilken drivrutin till grafikkortet?

- Vad använder du för filter, Adobe och ev tredjepart typ Magic Bullet?

- Vad renderar du ut till, MPEG2-DVD, H.264 eller vad och med vilka inställnigar?

Länk till kommentar
Share on other sites

jag har premiere cs 5.5.3!

5.5.3 finns bara till Mac vad jag vet. Du skrev att du använder Windows och där finns 5.5.2 idag och inte 5.5.3. (Help > About Premiere Pro)

 

GPU acceleration är på och jag har även testat mainconcept 5 GPU acceleration som plugins!

Vad är det för MainConcept plug-in du menar? Det verkar vara deras Codec Suite du har.

 

driverutinerna till grafikkortet har jag senast, har även testat äldre och certieferade driverutiner!

Adobe har inga certifierade drivrutiner per se, så frågan om version kvarstår.

 

...när jag exporterar 2.5 timme material som är renderat där alla effekter har lagts till så tar det ca 6 timmar!! inte nog med det så ska det lagga som bara det när redigerar och det tar en evighet att rendera! VET EJ VA JAG SKA GÖRA!

Det var därför jag frågade *vilka* filter du har på klippen samt *vilka* inställningar du använder på exporterna samt nu *vilken* export-plug-in du använder. Det verkar vara MainConcepts från tex Codec Suite.

 

Desto färre precisa svar, desto svårare att hjälpa mer precist. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Låter extremt weird... testade kort med AVCHD på en QuadCore 1.7Ghz laptop, 16Gb ram med endast 1 disk... export till och från samma drive.

 

Spår 3: Kopia av klippet från spår 2 inkl mer färgkorr och blendmode hard.

Spår 2: Chromakeyat 1080p AVCHD klipp, inkl 3 way färgkorr

Spår 1: Bakgrundsklipp

 

Till Bluray MPEG2 tog det ca 1.20 - (timeline 1 minut lång).

Till DVD m2v ungefär samma.

 

Nått liknande borde du MINST se.

 

Men: Se till att du inte använt effekter som inte är GPU accelererade. Det slöar ner allt direkt.

Samma gäller, som Rogge skrev, alla tredjepartseffekter.

 

1080p 50 tar givet lite längre tid. Jag hade 25p i mitt fall.

Länk till kommentar
Share on other sites

premiere cs5.5.2 sorry

japp jag menar deras codes suite 5.1

nvidia har partner certified driver till quadro för premiere, även performance driver och vanlig driver, har testat alla. och nu har jag quadros senaste performance driver

när det gäller filter så tar det så lång tid UTAN att jag använt några filter el något på filmen.

 

det stora problemet är inte att det tar tid att exportera, det kan jag göra under natten el liknande. Det som irreterar mig mest är att när jag kör playback på timelinen utan några filter så lagar det som fan ibland. och vissa gånger så går det bra men inte för sällan. och d andra som irriterar mig är att jag inte kan redigera direkt från rå material som är .m2ts då går det verkligen segt och utan mainconcept codec suite så blir hela timelinen gul utan att jag ens har lagt några filter. så jag måste ligga timmar på att konvertera bara till mpeg HD

Länk till kommentar
Share on other sites

Min erfarenhet av Main Concept är...sluggish. (Iofs bra "plugin" om man behöver codecs som inte finns, men nån grym prestanda har det aldrig varit...)

 

Nått är ju fel med setupen då min gör 1 min clip utan effeker på ca 30-35 sek och den är slöare än din.

 

Jag skulle:

 

- Ta bort Main Concept. (Om du inte behöver den av andra skäl, men för din kamera ska den så vitt jag vet inte behövas)

- Installera om PPro alt ta bort prefs filen.

- Dra in en okonverterat klipp till PPRO (m2ts), högerklicka på det och välj New Sequence From Clip.

- Exportera till Bluray MPEG2 och använd de settings som föreslås.

- Testa playback.

- Kolla statusen på Aktivitetshanteraren. Min burk drar ca 15-19 % CPU under playback av AVCHD. (CUDA gör inget alls för vanlig playback)

 

Orkar du, kan du slänga upp en fil på nån fileshare service som man kan testa med.

 

Också, har du nått tredjepartskort, typ Blackmagic?

 

//M

Länk till kommentar
Share on other sites

alltså varför jag har mainconcept är för att utan den så blir timelinen gul när jag drar in m2ts till premiere och då väljer jag new sequence genom att högerklicka och väljer new sequene from clip. jag har kört om datorn 3 gånger och testat utan mainconcept och med mainconcept. när jag redigerar med m2ts med el utan mainconcept så laggar det som fan i premiere, är det så hos dig med? kan jag skicka m2ts fil dig max på sprend? så får du testa?

fan jag börja misstänka att det e något fel på mitt quadro 4000!

jag har inget tredjepartskort.

Länk till kommentar
Share on other sites

...som irriterar mig är att jag inte kan redigera direkt från rå material som är .m2ts då går det verkligen segt och utan mainconcept codec suite så blir hela timelinen gul utan att jag ens har lagt några filter. så jag måste ligga timmar på att konvertera bara till mpeg HD

Men seriöst, köper du en plug-in för flera tusen kronor för att det inte skall vara gult över klippen? :)

 

Här är en förklaring till vad färgerna betyder: Red, yellow, and green render bars and what they mean « Premiere Pro work area

 

Jag får gult med all AVCHD utan filter på i alla maskiner jag testat på, med eller utan grafikkort för GPU Acceleration, och det har fungerat bra ändå, så felet du har måste vara något annat än "gult eller inte gult" ovanför klippen.

 

Du kan skicka klippet till mig med om du vill så kan jag testa på ett Quadro 5000. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

tack roger va har du för mail?? köpte inte mainconcept pga av det men att det gula försvann är ändå bättre eftersom gult betyder att du kan kolla på timelinenen utan att behöva rendera men när du exporterar så tar det mer kraft för datorn eftersom den måste bearbetas, eller?? ej inte så proffs på just va saker ting o betyder haha

Länk till kommentar
Share on other sites

tack roger va har du för mail?? köpte inte mainconcept pga av det men att det gula försvann är ändå bättre eftersom gult betyder att du kan kolla på timelinenen utan att behöva rendera men när du exporterar så tar det mer kraft för datorn eftersom den måste bearbetas, eller?? ej inte så proffs på just va saker ting o betyder haha

Man måste inte rendera en timeline före export oavsett om det är gult, rött eller inget alls ovanför klippen. Man tjänar *ingen* tid alls på det såvida man inte använder Use Previews vid export. Använder man Use Previews skall man dock tänka sig för noga då previewformatet på så gott som alla timelines är MPEG2 I-frame. Så att rendera AVCHD > MPEG2 I-frame > MPEG2-DVD förlorar man ganska mycket kavlitet på. Use Previews bör endast användas vid export om Preview File Format är okomprimerat. Jag renderar aldrig en timeline innan export efterssom tidsvinsten är noll, tvärtom så förlorar man lite tid om man använder Use Previews. Och eftersom Use Previews ger sämre kavlitet vid MPEG I-frame så... ;)

 

När man exporterar en Timeline utan att använda Use Previews är tidsvinsten lika med noll. Att använda Use Previews snabbar upp lite, men tappar ganska mycket kvalitet om Preview File Format är MPEG2 I-frame. (Mycket eller inte är relativt)

 

Skicka filen/länk via PM-funktionen i forumet. Klicka bara på mitt namn och välj Privat meddelande. :)

 

@Max_H: Hur låg var bitraten på preview när den är MPEG2 I-frame, var det 15mpbs eller var det 25mpbs eller vad är det?

Länk till kommentar
Share on other sites

till rogge! men när jag inte renderar innan och inte använder use prewievs så får jag nästan allatid felmeddelande att premiere har slutat fungera el att det bara fastnar! specielt när jag använder mig av flera lagar med effekter som vitascene eller filter som magic bullet! nu ska jag skicka en m2ts fil till dig på 2 minuter och den testade jag idag i premiere utan mainconcept codec suite och jag använde AVCHD 1080i25 (50i) som sequence settings. när jag drar med musen över timelinen så fungerar allt men det lagar och man kan missa sekvenser av sekunder pga det, vill att det ska flyta på :/

Länk till kommentar
Share on other sites

...specielt när jag använder mig av flera lagar med effekter som vitascene eller filter som magic bullet! nu ska jag skicka en m2ts fil till dig på 2 minuter och den testade jag idag i premiere utan mainconcept codec suite och jag använde AVCHD 1080i25 (50i) som sequence settings. när jag drar med musen över timelinen så fungerar allt men det lagar och man kan missa sekvenser av sekunder pga det, vill att det ska flyta på :/

Magic Bullet är ju ett filter som är mer eller mindre ökänt för att sega ner ganska mycket. Det är i rättvisans namn även känt som ett mycket bra filter och används av många personer. Vitascene har jag inte provat, men deras "moods" och blur's kan jag tänka mig segar ner ordentligt. Jag har Magic Bullet själv men slutade att använda det för att det laggade, gav jobbiga felmeddelanden. Desto längre project, desto mer problem vart det och renderingstiderna var bizzart långa. När acceleration med grafikkorten blev möjlig iom CS5 så började jag nästan helt uteslutande att använda bara dom filer som är accelererade av grafikkortet. Jag tycker att det går att göra mycket med dom inbyggda filtrena som finns och är nöjd med det resultat jag får. Visst, Magic Bullet skapar en "look" snabt, men så tar det tid att rendera och så får man lagg på köpet. Jag vill iofs inte ha så mycket effekter så jag klarar mig ju gott och väl. Dom inbyggda filtrena som finns samt möjligheten att använda Blend Modes går det att göra mycket med men det går inte lika smidigt som med förbakade filter typ Magic Bullet.

 

Jag testade att spela upp filen som du skickade och det gick utan problem. Den renderade ut till MPEG2-DVD på 47 sekunder. Jag lade även på lite RGB Curves och Three Way Color Corrector och då ökade renderingstiden till 56 sekunder. (Källklippet är på 121 sekunder.)

 

Bra att veta är att Mercury Playback Engine med GPU Acceleration påslaget *inte* hjälper *något* filter från *någon* tredjepart, typ Redgiantsoftware. CUDA eller Open GL i sig hjälper vissa filter, men du uppnår aldrig/sällan realtid eller snabbare.

 

Men, du hade ju problem att rendera ut även utan några filter så någonting verkar coma med din dator och/eller installation. Prova dom tips Max_H gav dig igår, 23:32. Testa även att radera din Media Cache/Media Cache Database och passa på att flytta den från C:\ till en annan disk. (Edit > Preferences > Media)

 

Stäng Pr och radera Media Cache och Media Cache Database manuellt i Explorer.

 

Samt, använd inte partionerade hårddiskar som källdisk/renderingsdisk.

Länk till kommentar
Share on other sites

jo jag vet att magic bullet och andra plugins tar mycket men det e inte mitt problem. problemet är inte heller så mycket att det tar tid när jag exporterar! det stora problemet är att det lagar när jag inte gjort något på timelinen med filmen och bara drar med musen fram o tillbaka och det lagar, har testat både tömma cache och byta plats på den :/ hur testar jag mitt grafikkort om det är 100% fungerade grafikkort?

den filen jag skickade, när du drog med musen fram o tillbaka snabbt laggar det något alls??

Länk till kommentar
Share on other sites

hur testar jag mitt grafikkort om det är 100% fungerade grafikkort?

Kolla i Device Manager om den flaggar för något fel. (Jag vet faktiskt inget annat än an sätta i ett annat kort för att testa. Det behöver ju inte vara av samma sort.)

 

den filen jag skickade, när du drog med musen fram o tillbaka snabbt laggar det något alls??

Ja, då laggar det, men det ingår ju tyvärr när man redigerar AVCHD. AVCHD är ju väldigt hårt komprimerat och att packa upp den är jobbigt för datorn dessvärre. MagicBullet på det blir lagg DeLuxe...

 

Det du kan testa är:

- Högerklicka i Program panel och ändra Playback Resolution från Full till antingen 1/2 eller 1/4. (Mindre lagg men sämre bild vid uppspelning)

- Gå till Cineform - NeoScene och ladda ner en testverison av NeoScene. Då kan du konvertera filerna till CineFormcodecen för mindre lagg då den är I-frame istället för Long-GOP som AVCHD är. Du får en smidigare redigering, längre exporttider och mindre plats kvar på hårddisken. Pest eller kolera helt enkelt... ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Testade med filen nu, gjorde 3 kopior av samma fil, importerade den 3 ggr och gjorde 1 huvud bild och 2 bild i bild.

Färgkorrektion (Fast och 3 Way) på alla tre klippen, Fast Blur på 2 av dem, ett lager grafik. Full res på Playback.

 

Det fungerade utan dropped frames, med CPU Load på ca 50-60%. (i7 QuadCore, 3 Ghz, 6GB ram, video låg på C: = klart slöare än din)

Export av samma sekvens till h.264 Bluray, standard inställningar tog ca 3 min (klippet var 2min långt).

 

Lite "lagg" vid scubbing (snabbspolning med Markören/Playhead) är normalt med LongGOP h.264 media i PPro.

Du kan också testa med att exportera till P2 (I-frame) eller XDCAM HD 422 MXF (Long GOP MPEG2) och jämföra.

 

Men klarar inte din burk ens att spela upp ETT klipp utan effekter är det definitivt något kaiko.

 

//Max

Länk till kommentar
Share on other sites

tack så himla mycket för era hjälp.. min burk klarar att spela upp klippen utan några alls problem det e bara när man drar med musen jag vill ha det smidigt eftersom man vill ej missa något när man gör det och det gör man nu när det hoppar ibland istället för att gå smidigt :( det går väl inte att lösa när man använder m2ts direkt utan att convertera :/ fannnnnnnn

är det någon som vet hur jag ska kunna installera ett annat grafikort med quadro 4000 som inte är lika dyrt? hjälper det? för att enligt nätet när jag googlat lite så står det att premeire klarar inte av två grafikkort. men samtidigt så har jag hört att många använder sig av ett andra grafikkort ?

Länk till kommentar
Share on other sites

Premiere använder endast ett kort för GPU acceleration (om du inte kör ett Quadrokort med ett extra Tesla kort).

Men... för scrubbing spelar inte det ngn roll, det görs bara av CPU.

 

För vanlig redigering kan du lika gärna ha ett 570/580 gamerkort. Quadro har en del fördelar, bättre kvalitet, bättre drivers, mest kanske att du kan få 10-bit output via Displayport (kräver dock en rätt dyr skärm).

 

För riktigt snabb/smooth scrubbing med h.264 LongGOP i PPro är det bäst att göra transcode som Roger skrev. Cineform fungerar bäst, men ett annat alternativ är Avids DNxHD (gratis codec) eller P2 DVCPro HD 1080 som dock är 1440 x 1080 så du tappar en skvätt i upplösning. Eller ev MPEG2 I-Frame.

 

//M

Länk till kommentar
Share on other sites

hej igen.. om jag skulle vilja köpa ett redigeringskort till min dator som har quadro 4000 kortet, innebär det att quadro kortet inte kommer att användas el används båda? vilket redigeringskort ska jag köpa för just HD om jag vill att allt ska rulla smidigt i realtid?

Länk till kommentar
Share on other sites

hej igen.. om jag skulle vilja köpa ett redigeringskort till min dator som har quadro 4000 kortet, innebär det att quadro kortet inte kommer att användas el används båda? vilket redigeringskort ska jag köpa för just HD om jag vill att allt ska rulla smidigt i realtid?

Det korta svaret är: Du skall inte köpa ett videoredigeringskort alls.

 

Native AVCHD får du inte flyt i när man scrubbar videon på timeline, dvs när du flyttar tidsmarkören från punkt A till punkt B. Så ser det ut även på riktigt vassa datorer med dubbla processorer. Du får däremot flyt om du konverterar filerna till ett annat format som nämns ovan.

 

Redigeringskort för realtidsredigering/realtidsfilter idag betyder Matrox. Dom är dyra, dom krånglar, du får överlag färre realtidsfunktionalitet än vad du har idag. Quadrokortet kommer att fungera, men man får grovt sett sämre realtidsegenskaper så fort ett tredjepartskort kommer in i bilden. Du får bättre fart i bröllops-transitions i 3D, men är det det du egentligen vill ha eller behöver?

 

Har du testat CineForm eller Avid DNxHD ännu? Gör du det kommer du att se att det flyter på *helt* annorlunda än det du upplever idag. Det kostar inget att testa. :)

 

Men, eftersom du har problem med långa exporttider så är det något annat fel. AVCHD laggar på timeline, men exporterar väldigt snabbt så långa exporttider för klipp utan filter tyder på att något annat är knas.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...