Gå till innehåll

enklast bästa sättet att spela in en liten konsert??


Davido

Recommended Posts

Hej allihopa!

 

Jag ska spela in en konsert med framförallt ackustisk musik, gitarr och en del elektroniskt.

 

Jag har en zoom H4n och en vanlig riktmic som sitter på min videokamera.

 

Räcker detta och hur går jag till väga för att få bra ljud??

 

 

Tacksam för svar!!

Länk till kommentar
Share on other sites

tack super D!! jag vill såklart att ljudet ska hålla broadcasting standard för TV.. hur fungerar egentligen zoom h4n? den har två xlr ingångar, varav man kan koppla en direkt anslutning till mixerbordet och den den andra till min riktmic?

Länk till kommentar
Share on other sites

Vill du att ljudet ska hålla broadcastingkvalitet så är en Zoom inte ens med på kartan tyvärr. För att han någon som helst chans att nå en sån kvalitet så krävs det en separat mixare som arbetar med tappningar av precis alla kanalerna ifrån huvud-mixerbordet vidarekopplade till sitt bord.

Att bara koppla en fieldrecorder till mixerbordet som det är resulterar i en extremt ojämn mix anpassad för enbart det rummet, men har man multitrack-recorder så kan man för det mesta koppla in den via sends ifrån mixerbordet för senare mix.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vill du att ljudet ska hålla broadcastingkvalitet så är en Zoom inte ens med på kartan tyvärr. För att han någon som helst chans att nå en sån kvalitet så krävs det en separat mixare som arbetar med tappningar av precis alla kanalerna ifrån huvud-mixerbordet vidarekopplade till sitt bord.

Att bara koppla en fieldrecorder till mixerbordet som det är resulterar i en extremt ojämn mix anpassad för enbart det rummet, men har man multitrack-recorder så kan man för det mesta koppla in den via sends ifrån mixerbordet för senare mix.

 

Tack för svaret Caine! Det låter avancerat och inte någonting jag tror jag kommer att ha möjlighet till.. finns det ingen enklare lösning? jag tror det är ungefär 3 instrument som spelas, gitarr, fiol och keyboard/elektroniskt..

Länk till kommentar
Share on other sites

Beror väl på kravet från Tv, så jäkla mycket skit man hört på tv så går det säkert att få sålt om de tycker helheten är tillräckligt bra. Men dina chanser ökar ju betydligt om du lyckas ta (och redigera) ett bra ljud. Kan inte H4n spela in på alla fyra kanaler samtidigt? Då kan du ju dels försöka få en bra mix tappad från bordet + ta det akustiskt i rummet. Hade jag gjort med endast de verktygen.

Länk till kommentar
Share on other sites

h4n kommer upp i fyra kanaler om man använder de 2 xlr ingångarna tillsammans med de 2 inbyggda mikrofonerna... och precis som Luzer ovan skriver, så kör man förslagsvis den kopplad mot ett mixerbord, samtidigt som man tar "live" ljudet från de 2 inbyggda mikrofonerna.

resultatet blir bra, men självklart inte broadcasting-kvalitet, vi snackar trots allt bara om en inspelningsutrustning för 3000 spänn här...

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack superD! vad är nästa steg om man nu vill ha lite bättre ljudkvalité? T.ex hur spelar man in ljud från någon som sjunger och spelar gitarr, borde inte mygga fungera bra för att fånga upp rösten och använda H4n för instrumentljuden?

Länk till kommentar
Share on other sites

Vill du att ljudet ska hålla broadcastingkvalitet så är en Zoom inte ens med på kartan tyvärr. För att han någon som helst chans att nå en sån kvalitet så krävs det en separat mixare som arbetar med tappningar av precis alla kanalerna ifrån huvud-mixerbordet vidarekopplade till sitt bord.

Att bara koppla en fieldrecorder till mixerbordet som det är resulterar i en extremt ojämn mix anpassad för enbart det rummet, men har man multitrack-recorder så kan man för det mesta koppla in den via sends ifrån mixerbordet för senare mix.

 

 

Tror du att den här kan fungera? edirol r-4 pro - Sök på Google

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...