Gå till innehåll

Teknisk fråga om videoformat på bio


andreasingo

Recommended Posts

Undrar en sak.

 

Om man ska distribuera sin digitala film på bio, vilka videoformat visas filmen i? Nu tänker jag alltså på digitala projektorer. Jag undrar vilka videoformat som används, vilken slags kompression som används, vilken upplösning, bitrate o.s.v.

 

Om någon ville hjälpa mig skulle jag vara glad.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det finns en standard, DCI:

Digital cinema - Wikipedia, the free encyclopedia

 

Jag tror att bl a Sverige varit med och påverkat så att standarden numera också stödjer 25p och 50p och inte bara 24p och 48p.

Sen kan säkert en hel del biografer klara en hel massa gamla format upp till Fulll HD om de har en "vanlig" projektor installerad.

 

Var faktiskt inne på den wikipedia sidan för några timmar sedan. Tekniken går framåt... =)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Det finns en mängd olika DCP-format, och ingen riktig standard än. Det beror lite på vilket märke det är på varje enskild biografs spelare. Om det är en specifik biograf du tänker på så är det bästa att kolla med dem vad de kan spela upp, men det är absolut inte alltid de själva vet.

 

Att göra en DCP kostar uppåt en 18000kr idag i Sverige (exkl. moms) och då får du en lösenordsskyddad hårddisk. Om du vill ha fler kopior så kostar de lika mycket. Väljer du att INTE ha den lösenordsskyddad så kan du kopiera DCPn själv och göra flera kopior, och kommer att spara väldigt mycket pengar.

 

Men det ska sägas att i dagsläget kan i princip vilken bio som helst spela upp blu-rays, och du kan själv köpa en blu-raybrännare för under 1500kr. Slutresultatet är (i min erfarenhet) inte sämre än DCP, utan snarare så slipper du en massa krångel och höga utgifter.

 

Om du tänker på festivaler så föredrar de flesta (även de stora internationella festivalerna) att spela upp filmer på blu-ray framför DCP. Även långfilmer. Det är billigare och lättare att frakta, och om nåt gör att disken pajar så kan du lätt ha skickat med en backupdisk.

Länk till kommentar
Share on other sites

En sökning på withoutabox visar att bluray är accepterat visningsformat på ca 10% av festivaler i Europa, många vill fortfarande ha digibeta eller dvd, en del framsynta accepterar heldigital tittkopia/visningskopia.

Många festivaler har nog inte fyllt i Blu-ray även om de kan visa de. Av de 13 festivaler min film "Marianne" gick på under 2011 var en HD Cam (Fantasia, pga att just den salongen hade en HD Cam-spelare då), en DCP (Edmonton Int. Film Fest, men de tog även Blu-ray och fick en sån också), resten var Blu-ray. Inklusive festivaler som Lund Fantastisk Film Fest, Oldenburg Film Fest och Jakarta Fantastisk Fest.

 

Grejen är att HD Cam är dyrt både att göra och att spela upp (en spelare kostar asmycket för festivalen att hyra, medan en blu-rayspelare är billig att köpa). Inte alla HD Cam-spelare klarar HD Cam-band i 24fps heller.

 

När ni söker till festivaler så klicka i att ni kan få tag på vilket format de nu vill ha (utom kanske 35mm om ni inte har asmycket pengar). När ni söker så skickar ni ju en DVD, om ni kommer in eller inte beror inte på vilket format ni kan leverera och jag har nog hittils inte pratat med en festival som INTE tar emot blu-ray om man frågar dem efter att ha kommit in.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...