Jump to content

Musikvideo: Kids - My Sincerest Apologies

Recommended Posts

(Kopierar infon från Vimeo)

This is a music video for the Swedish band Kids and their new song My Sincerest Apologies.

It's smooth electronic pop and pure bliss.

Visit their website:

kontrollrecordings.com

Camera:

Canon 550D/T2i

Canon EF 50/1,8 II

Sigma 70-300

After Effects

Premiere Pro

Twixtor

Audio in the intro is made by Joe Fletcher.

Som vanligt sätter du framing och klippning helt spot-on David :bire

Det enda jag tyckte var lite synd var hur färgerna i princip kidnappats och säkert begravts nånstans i den där mörka vinkällaren. Älskade därför klippet i sanden för det var då vi fick in lite färg, vilket passar med den här typen av "lekfull elektropop". Varför Jonas sitter i en mörk vinkällare och spelar helt ensam förstår jag mig inte heller riktigt på. När alla "platser" har olika looks gäller det att man är försiktig så det inte verkar osammanhängande.

Men förklara gärna din tanke bakom videon :D Vem var killen som rulla i sanden, varför är han där och gör det han gör? Varför är Maria i skogen och Jonas i vinkällaren? Det var bara det som flög förbi mig lite när jag såg videon, men annars var det ögongodis :) Skulle gärna haft lite mer färger som sagt men det är väl det :)

Som vanligt sätter du framing och klippning helt spot-on David :bire

Det enda jag tyckte var lite synd var hur färgerna i princip kidnappats och säkert begravts nånstans i den där mörka vinkällaren. Älskade därför klippet i sanden för det var då vi fick in lite färg, vilket passar med den här typen av "lekfull elektropop". Varför Jonas sitter i en mörk vinkällare och spelar helt ensam förstår jag mig inte heller riktigt på. När alla "platser" har olika looks gäller det att man är försiktig så det inte verkar osammanhängande.

Men förklara gärna din tanke bakom videon :D Vem var killen som rulla i sanden, varför är han där och gör det han gör? Varför är Maria i skogen och Jonas i vinkällaren? Det var bara det som flög förbi mig lite när jag såg videon, men annars var det ögongodis :) Skulle gärna haft lite mer färger som sagt men det är väl det :)

Handlingen bakom låten är att Jonas har saker han ångrar och vill säga ett förlåt till allmänheten, men samtidigt inte verka alltför emo och vara lite positiv i allt ändå.

Därför ville jag att sångaren ska vara i gång under hela låten vilket ska kunna ses som att hon iallafall är påväg någonstans. Och ju mer positiv låten blir mot slutet, ju mer gladare ser hon ut. Det ska betyda lite att låten hela tiden går mot ett ljusare slut.

Att jag hade två helt olika miljöer var faktiskt något jag ville testa. Att ha jonas instrumentscener i en mörk och blåaktig miljö medan hennes sångscener utspelades i ljusa gulaktiga miljöer. Jag tänkte att det kunde bli snyggt om det inte var samma stil på dom olika delarna utan att det var tydliga kontraster, men ärligt så var det bara en ren chansning. Det kanske hade varit bättre med en mer jämn färgbalans, jag vet inte :P

Killen som rullade i sanden ville Jonas skulle representera att han typ tog sig igenom livet. Som du ser så har han det skapligt tufft under hela låten förutom mot slutet då han får det bättre och allt blir lite vackrare då med.

Det var nog dom grejerna jag medvetet tänkte på när jag gjorde filmen :)

Tack för riktigt bra kritik! :)

Riktigt snyggt foto! Älskade det bleka utseendet i många av bilderna. Känns också, som att ni lyckats göra en rätt "egen" video som inte bara följer någon gammal mall. Ska jag kritisera något är det super-slomo sekvenserna som jag inte tycker känns riktigt helgjutna (kanske hade varit bättre om de varit aningen snabbare?) plus att det warpar en del på något ställe (ca 1.44).

Grymt skön känsla i denna video hur som helst!!

Riktigt snyggt foto! Älskade det bleka utseendet i många av bilderna. Känns också, som att ni lyckats göra en rätt "egen" video som inte bara följer någon gammal mall. Ska jag kritisera något är det super-slomo sekvenserna som jag inte tycker känns riktigt helgjutna (kanske hade varit bättre om de varit aningen snabbare?) plus att det warpar en del på något ställe (ca 1.44).

Grymt skön känsla i denna video hur som helst!!

Tack så mycket! Jag var väldigt ny inom musikvideobranschen så jag hade ingen mall att följa efter, haha. Kanske därför vi lyckades missa den. Ja det erkänner jag med, några warpar fanns med i filmen, det skulle jag ha fixat :)

Tack igen!

Schmikey

har fan inget negativt att säga om denna, Sjukt fet.. Riktigt snyggt foto!

Tack! :)

Riktigt snyggt. Tyckte slow-motion sekvenserna var intressantast. Tyvärr kunde jag inte greppa videon innehållsmässigt. Det går inte riktigt fram vad killen i sanden håller på med. Det är snyggt men vad betyder det? Kanske skulle ni också kunna jobba lite mer på lip-sync, det känns lite fel ibland, men det är kanske bara jag som är petig med detaljer. Det var underhållande. :)

I kontrast mot dig så jobbar jag nästan uteslutande enbart mot musik och dansvideon. Genom åren har jag fått mycket av både ris och ros. Några saker man huvudsakligen ska tänka på är att videon följer musiken (on beat, lip sync), man ska tänka på val av miljöer och färgsättning (precis som med vilken film som helst, men kanske ännu mer då musikvideon ofta koncentreras kring det där lilla), och sedan då, kameravinklar. För att göra innehållet intressant, och för att man ska fortsätta se på videon så krävs det nästan att man är intresserad av det som kameran pekar på, annars minimeras den ganska snart - för att fortsätta agera "vanlig musik". Därmed så är det inte bara snygga vinklar som är viktigt, utan även ett aktivt kameraarbete, en kamera som det är lite rörelse på. Jag skulle vilja säga att du lyckats med detta, till viss del. Kvinnan som gick i skogen vara inget som riktigt gick hem hos mig. Det kändes som att du hade tagit det i två, ganska statiska vinklar.

Angående val av miljö så var min första tanke: "Va? Varför är hon i en skog?". På något sätt så kändes det inte riktigt "klockrent" så att säga, som om något fattades, som om musiken inte sa till mig att det var där hon skulle vara. Jag skulle kanske hellre se henne i en stad, eller i närheten av en sjö. Där miljön varieras betydligt mer, det blir liksom lite monotont.

Också precis som någon nämnde ovan lip-syncen känns inte helt på hela tiden. Jag vet inte hur du bar dig åt för att synca detta, men att be sångaren(erskan) att sjunga där på plats och spela in det i kameran är väl det bästa. Men så kanske du också gjorde, bara att du gjorde någon liten miss. Sånt händer.

Hoppas att det där hjälper på något plan. I övrigt så är det du gjort ganska oklanderligt.

I kontrast mot dig så jobbar jag nästan uteslutande enbart mot musik och dansvideon. Genom åren har jag fått mycket av både ris och ros. Några saker man huvudsakligen ska tänka på är att videon följer musiken (on beat, lip sync), man ska tänka på val av miljöer och färgsättning (precis som med vilken film som helst, men kanske ännu mer då musikvideon ofta koncentreras kring det där lilla), och sedan då, kameravinklar. För att göra innehållet intressant, och för att man ska fortsätta se på videon så krävs det nästan att man är intresserad av det som kameran pekar på, annars minimeras den ganska snart - för att fortsätta agera "vanlig musik". Därmed så är det inte bara snygga vinklar som är viktigt, utan även ett aktivt kameraarbete, en kamera som det är lite rörelse på. Jag skulle vilja säga att du lyckats med detta, till viss del. Kvinnan som gick i skogen vara inget som riktigt gick hem hos mig. Det kändes som att du hade tagit det i två, ganska statiska vinklar.

Angående val av miljö så var min första tanke: "Va? Varför är hon i en skog?". På något sätt så kändes det inte riktigt "klockrent" så att säga, som om något fattades, som om musiken inte sa till mig att det var där hon skulle vara. Jag skulle kanske hellre se henne i en stad, eller i närheten av en sjö. Där miljön varieras betydligt mer, det blir liksom lite monotont.

Också precis som någon nämnde ovan lip-syncen känns inte helt på hela tiden. Jag vet inte hur du bar dig åt för att synca detta, men att be sångaren(erskan) att sjunga där på plats och spela in det i kameran är väl det bästa. Men så kanske du också gjorde, bara att du gjorde någon liten miss. Sånt händer.

Hoppas att det där hjälper på något plan. I övrigt så är det du gjort ganska oklanderligt.

Sjukt bra kritik! Jag tår åt mig exakt allt och medger att jag verkligen inte är hemma inom musikvideoproduktion. Försökte mest få lite snygga scener och någorlunda få det syncat. Men jag instämmer i allt du säger, det makes sense!

Något som jag störde mig på, är att du nästan halvhugger tjejen i musikvideon med den kamerakompensering som gjorts. Hon får liksom inget utrymme ovanför huvudet att pusta ut på. :P

Det stämmer nog, artisten ville ha det rätt naturligt med gung i bilden men jag skulle nog köpt en glidecam och gjort det rakt istället. Hade varit lättare att positionera henne i bilden då :)

Jag blir lika imponerad varje gång David-, du bara fortsätter utvecklas, vart ska det sluta? Det verkar helt klart lovande.

Är riktigt avundsjuk på bildkvaliten du lyckas få fram, har själv cinestyle med är ju inte i närheten av din bild. Sen måste jag väl medge att jag inte riktigt är helt hemma med kameran ännu.

Keep up the good work!

Jag blir lika imponerad varje gång David-, du bara fortsätter utvecklas, vart ska det sluta? Det verkar helt klart lovande.

Är riktigt avundsjuk på bildkvaliten du lyckas få fram, har själv cinestyle med är ju inte i närheten av din bild. Sen måste jag väl medge att jag inte riktigt är helt hemma med kameran ännu.

Keep up the good work!

Men tack så mycket, skitkul att få höra sånt måste jag säga.

Det är nog bara att fortsätta filma så blir du mer och mer bekant med kameran och vad som ser snyggt ut i den :)