Gå till innehåll

Skottträff i marken


aiWa

Recommended Posts

Enklaste sättet är att göra en spielboard - en metod som spielberg använde i sina tidiga kortfilmer. Du tar helt enkelt en planka, fäster en burk eller dylikt som du fyller med grus, sedan lägger du brädan över något så att den vippar, stampar på den och - voila, grus sprutar upp i bild som vid en markträff.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo jag vet om den tekniken men jag hade tänkt mig ett sk batteri med träffar där skådespelaren springer och 3 meter brevid på båda sidorna så träffar kulor marken. Tänkte gräva ner cola burkar men en ryss i men vill styra det med el.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=jonpet]Enklaste sättet är att göra en spielboard - en metod som spielberg använde i sina tidiga kortfilmer. Du tar helt enkelt en planka, fäster en burk eller dylikt som du fyller med grus, sedan lägger du brädan över något så att den vippar, stampar på den och - voila, grus sprutar upp i bild som vid en markträff.[/citat]

 

Det används ju inte till at gör en kulträff i marken i alla fall. I så fall så är det en väldigt stor kula vi snackar om. Den tekniken tror jag nog används mest för explosioner. Som till exempel då en mina exploderar. ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

I de lite större filmerna använder man sig ju oftast av riktiga elektriska smällare, men sådana vet jag inte vart man får tag i och de är antagligen inte att leka med heller...

 

Annars kan man ju göra det i datorn, men det är inte så rekommenderat för det blir aldrig speciellt snyggt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag fick en helgalen idé. Ok, säg att man gömmer sig bakom en hög med jort, värsta kriget och nån skjuter mot en. Nu så krävs det att precis vid jordhögen så flyger det upp lite jord så som att det är kulor som träffar högen. Allt som oftast så flyger den lösa jorden inte runt skotträffen utan rakt upp.. knepigt men sant. Då får man väl använda sån fysik..

 

Ett sätt är att låta trycket komma innifrån jordhögen. Gräv ner en smal slang och bilda en liten "tratt" av jorden runt den. En gång till. Slangen ska vara säg 1 cm nedanför jordmånen och utslagshålet ska vara konisk ner mot slangändan.. ok? så, sen fyller man tratten med löst jord och några lite större bitar. täcker och maskerar..

Andra änden av slangen kan man blåsa i, koppla på en fotpump eller om man vill ha större tryck, en cykelpump (sån med fotstöd). Den ger skaplig tryck för ändamålet. Cykelpump kan man använda då avståndet är långt dvs slangen är lång.

Säg att man vill ha flera sådana träffar i rad. Ja, antingen kan man ju duplicera tekniken i oändlighet eller.. ...

 

Nja, jag har inte löst det än.. men det måste gå.. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=BelGarion Raptor]Jag fick en helgalen idé. Ok, säg att man gömmer sig bakom en hög med jort, värsta kriget och nån skjuter mot en. Nu så krävs det att precis vid jordhögen så flyger det upp lite jord så som att det är kulor som träffar högen. Allt som oftast så flyger den lösa jorden inte runt skotträffen utan rakt upp.. knepigt men sant. Då får man väl använda sån fysik..

 

Ett sätt är att låta trycket komma innifrån jordhögen. Gräv ner en smal slang och bilda en liten "tratt" av jorden runt den. En gång till. Slangen ska vara säg 1 cm nedanför jordmånen och utslagshålet ska vara konisk ner mot slangändan.. ok? så, sen fyller man tratten med löst jord och några lite större bitar. täcker och maskerar..

Andra änden av slangen kan man blåsa i, koppla på en fotpump eller om man vill ha större tryck, en cykelpump (sån med fotstöd). Den ger skaplig tryck för ändamålet. Cykelpump kan man använda då avståndet är långt dvs slangen är lång.

Säg att man vill ha flera sådana träffar i rad. Ja, antingen kan man ju duplicera tekniken i oändlighet eller.. ...

 

Nja, jag har inte löst det än.. men det måste gå.. :)[/citat]

 

 

Låter som en grym idé!

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=BelGarion Raptor]Jag fick en helgalen idé. Ok, säg att man gömmer sig bakom en hög med jort, värsta kriget och nån skjuter mot en. Nu så krävs det att precis vid jordhögen så flyger det upp lite jord så som att det är kulor som träffar högen. Allt som oftast så flyger den lösa jorden inte runt skotträffen utan rakt upp.. knepigt men sant. Då får man väl använda sån fysik..

 

Ett sätt är att låta trycket komma innifrån jordhögen. Gräv ner en smal slang och bilda en liten "tratt" av jorden runt den. En gång till. Slangen ska vara säg 1 cm nedanför jordmånen och utslagshålet ska vara konisk ner mot slangändan.. ok? så, sen fyller man tratten med löst jord och några lite större bitar. täcker och maskerar..

Andra änden av slangen kan man blåsa i, koppla på en fotpump eller om man vill ha större tryck, en cykelpump (sån med fotstöd). Den ger skaplig tryck för ändamålet. Cykelpump kan man använda då avståndet är långt dvs slangen är lång.

Säg att man vill ha flera sådana träffar i rad. Ja, antingen kan man ju duplicera tekniken i oändlighet eller.. ...

 

Nja, jag har inte löst det än.. men det måste gå.. :)[/citat]

 

 

man kan ju även använda sig av en sån här pump-spruta som dom snackar om här: http://www.voodoofilm.org/forum/showthread.php?t=711

Länk till kommentar
Share on other sites

Hänvisar till två av mina egna filmer som demonstrerar det som ni har idéer om:

 

http://home.graffiti.net/gurko/blodspruta.mov

http://home.graffiti.net/gurko/granat.mov

 

Måste också länka till snarlika trådar. Såg att ash redan länkat. :)

 

http://www.voodoofilm.org/forum/showthread.php?t=711

http://www.voodoofilm.org/forum/showthread.php?t=2362

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 månader senare...

BelGarion Raptor]Jag fick en helgalen idé. Ok, säg att man gömmer sig bakom en hög med jort, värsta kriget och nån skjuter mot en. Nu så krävs det att precis vid jordhögen så flyger det upp lite jord så som att det är kulor som träffar högen. Allt som oftast så flyger den lösa jorden inte runt skotträffen utan rakt upp.. knepigt men sant. Då får man väl använda sån fysik..

 

Ett sätt är att låta trycket komma innifrån jordhögen. Gräv ner en smal slang och bilda en liten "tratt" av jorden runt den. En gång till. Slangen ska vara säg 1 cm nedanför jordmånen och utslagshålet ska vara konisk ner mot slangändan.. ok? så, sen fyller man tratten med löst jord och några lite större bitar. täcker och maskerar..

Andra änden av slangen kan man blåsa i, koppla på en fotpump eller om man vill ha större tryck, en cykelpump (sån med fotstöd). Den ger skaplig tryck för ändamålet. Cykelpump kan man använda då avståndet är långt dvs slangen är lång.

Säg att man vill ha flera sådana träffar i rad. Ja, antingen kan man ju duplicera tekniken i oändlighet eller.. ...

 

Nja, jag har inte löst det än.. men det måste gå..

 

 

Hej. kan du inte förklara det där lite närmare. de lät intressant. ska de se ut som det är en typ pistol träff på jord-högen när man blåser lr? sen fatta jag inte det där med tratten. man kan väll inte bygga en tratt av sand. lr?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=woxaz][citat=jonpet]Enklaste sättet är att göra en spielboard - en metod som spielberg använde i sina tidiga kortfilmer. Du tar helt enkelt en planka, fäster en burk eller dylikt som du fyller med grus, sedan lägger du brädan över något så att den vippar, stampar på den och - voila, grus sprutar upp i bild som vid en markträff.[/citat]

 

Det används ju inte till at gör en kulträff i marken i alla fall. I så fall så är det en väldigt stor kula vi snackar om. Den tekniken tror jag nog används mest för explosioner. Som till exempel då en mina exploderar. ;)[/citat]

 

nja, en om man räknar in en 45kilos granat i markbrisad så kan det kanske kallas kula. :3=

 

 

om jag prompt skulle ha nedslag i bild så skulle jag köra med paintballalternativet.

 

kom just på en annan idé:

 

tänk er en trädgårdsslang. och en serie ventiler eller något så att när lufttrycket blir tillräckligt stort så släpper ventilen upp en puff, stänger puffen och öppnar ledingen vidare till nästa ventilpryl... aldrig testat själv men jag tror att det skulle fungera, speciellt om man gömmer slangen i lera/vatten/lös jord eller något annat som far upp med puffen. skulle säkert gå att göra elektriskt med motstånd och sånt... om någon förstår mitt dravel...

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...