Gå till innehåll

Scarycow i Sverige, Stockholm? Ekonomisk förening, som delar resurser+tid?


Taz_1999

Recommended Posts

Idag stötte jag på Scarycow http://www.scarycow.com/ på internet. Det är en förening för oberoende filmare där man betalar en avgift (en avgift är viktig), blir medlem, och sedan delar man på resurser (grejer) och man hjälper varandra att göra de filmer man vill göra. Har man tio medlemmar tex så jobbar de tio personerna på varandras projekt, och bidrar med lån av grejer och specialiteter man kan. På så sätt blir tio filmer med en filmbesättning på tio personer på varje film gjorda istället för ingen film. Medlemsavgiften och formen ekonomisk förening gör även att man slipper en del av problemen med människor som inte dyker upp, just för att man har betalat lite för att vara med.

 

Man lär sig även att göra film genom att göra film och man delar med sig av kunskaper. Kanske en person är duktig på manus, en annan på ljud, en tredje på ljus, efter att ha jobbat med varandra, så blir alla duktigare på alla saker. Man har regelbundna kurser också.

 

Man har möten där man pitchar ideer regelbundet, med fyra månaders mellanrum, intresserade antecknar sig på en lista, sedan sätter man igång. Budgetstöd kan man få från föreningen, man skriver manus, planerar mm tillsammans. Färdiga filmer visas på en liten filmfestival efter slutet av varje omgång. Priser delas ut. Därefter kommer ett nytt pitchmöte, ny runda, man antecknar sig, kör, ny filmfestival osv.

 

Chris LaMay-West, writer in Boston: In Praise of Scary Cows

Anyone familiar with the use of film co-ops? Is it worth applying to them? : filmmaking (här stötte jag på det, reddit är en intressant site där det finns flera subreddits för filmare.)

 

Här är beskrivningen av hur Scarycow funkar:

About Scary Cow, the indie film co-op in the San Francisco bay area. Come make movies with us!

 

Filmer från runda 13 finns här:

Round 13 Films | Scary Cow - the indie film co-op

 

I föreningstäta Sverige tycker jag att detta borde ha dykt upp redan, men jag försökte leta lite här i forumet men hittade inget som verkar vara aktivt. Det finns trådar under jobb där man söker människor för att starta Filmgrupp, men dessa verkar vara gratis och jag hittar ingen aktiv? (Inget fel i gratis förstås, men iden med ScaryCow verkar just baserad på en medlemsavgift vilket ger vissa fördelar.)

 

Mina frågor

Har någon hört talas om något liknande, alltså en ekonomisk förening för filmare?

 

Om det inte finns - finns intresse för att bli medlem i något sådant i Stockholm (där jag bor) i första hand?

 

 

Vad jag tänker mig: En ekonomisk förening med webbsite, regelbundna möten, hyrd(a) lokal(er) och alla formalia som organisationsnummer, stadgar, bokföring, bankkonto, styrelse mm. (Jag är gammal föreningsräv).

 

En verksamhetsplan som tex innehåller en lista på kurser och andra evenemang man kan anmäla sig till. Möjlighet att boka studiotid där viss fast utrustning finns. I början andras studios kanske varannan helg kanske? Dessa bokningar betalas av föreningen efter att behov konstaterats genom anmälningar. Det finns massor med fotostudios man kan hyra för någon dag eller så. Senare när verksamheten växer, kanske i en egen lokal för mindre saker, och hyra externa lokaler för större saker?

 

Ett lagom antal medlemmar vore kanske 100-tal medlemmar? En lagom medlemsavgit kanske är 600:- per år? Entreer till filmfestivaler, sponsorer, kursdeltagaravgifter mm, det finns flera saker att få in pengar som man kan arrangera som människor är villiga att betala för. Budgeten blir produktionsstöd + priser på filmfestivalerna.

 

100 medlemmar som delar med sig av kunskaper och tid, bygger på sin showreel, slipar på sina talanger, skaffar kontakter, det vore något. :)

 

Någon som är intresserad att bli medlem i något sådant?

 

Skriv en rad här, eller kontakta mig.

 

 

Moderatorer: Hoppas jag hittade rätt forum för detta inlägg.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...