Jump to content

Ansiktsrörelser


Recommended Posts

Tjaba! Håller på med ett animationsprojekt "Alien Forever", vars manus jag postat i manusforumet. Jag har lagt upp en strategi för att lyckas med ansiktsrörelser, ska använda mig av morphing är det tänkt. Min fråga är om någon känner till något bättre sätt (inte motion-capture) för att lyckas få fram hyffsat skådespel för karaktärerna? Det är just ansiktsrörelserna som känns svårast för min del, för det är där skådespelet ska komma fram och jag använder mig av mycket dialog.

Link to post
Share on other sites
Varför inte motion capture? Det finns ju extremt enkla metoder för ansiktsrörelser - då behöver du ju inte mer än att måla prickar på någons ansikte och tracka.

 

Det är det att jag inte har tillgång till seriösa skådespelare och själv är jag en total amatör vad gäller skådespel. Sedan vill jag att allt i filmen ska ha samma stil. Kroppsanimation och ansiktsrörelser ska vara animerade på samma sätt. Jag har bestämt mig för ett enkelt utförande på filmen, och vill inte att något ska sticka ut.

Link to post
Share on other sites
Det är det att jag inte har tillgång till seriösa skådespelare och själv är jag en total amatör vad gäller skådespel. Sedan vill jag att allt i filmen ska ha samma stil. Kroppsanimation och ansiktsrörelser ska vara animerade på samma sätt. Jag har bestämt mig för ett enkelt utförande på filmen, och vill inte att något ska sticka ut.

 

Motion capture kan ju helt enkelt användas för att få ett "first draft" av rörelserna så att säga, sen kan du själv gå och tweaka det hur mycket du vill. Går även att dra ner på detaljnivån så att rörelserna blir mer enkla istället för exakt som tracken. För tro mig, ditt egna skådespel om du nu väljer att själv ta mocap, lär bli bättre än det du lyckas få fram på annat sätt, utan någon riktig person alls.

Link to post
Share on other sites
Motion capture kan ju helt enkelt användas för att få ett "first draft" av rörelserna så att säga, sen kan du själv gå och tweaka det hur mycket du vill. Går även att dra ner på detaljnivån så att rörelserna blir mer enkla istället för exakt som tracken. För tro mig, ditt egna skådespel om du nu väljer att själv ta mocap, lär bli bättre än det du lyckas få fram på annat sätt, utan någon riktig person alls.

 

Det har jag inte funderat så mycket på. Men använder jag motion-capture för ansiktsrörelser, varför inte kroppsrörelser också? Faktiskt, ska ta mig en rejäl funderare på detta.

Link to post
Share on other sites
Det har jag inte funderat så mycket på. Men använder jag motion-capture för ansiktsrörelser, varför inte kroppsrörelser också? Faktiskt, ska ta mig en rejäl funderare på detta.

Kroppsrörelser är allmänt svårare att tracka då du enkelt.. "overlap" med något, ex. Armar. Du lär därför behöva mer avancerad motion tracking för sånt.

Sen finns det också hemsidor med gratis mocap filer som kan funka, för enklare saker så som att Gå, Springa, Hoppa etc. Ansikten är enkla, du har ju bara en kamera som filmar framifrån på en nästan tvådimensionell yta. Sen tror jag du skiljer lite för mycket på trackat och handanimerat, det syns knappt något skillnad på de två om man inte är expert, så jag skulle inte oroat mig för mycket för det.

Link to post
Share on other sites

Tolin: Tack för informationen. Jag är väldigt ny på 3d-området men har liksom filmen i huvudet, så jag tror det kommer att gå vägen även om inte kvaliten på animationen blir enorm. Jag har nu ändå bestämt mig för att inte använda motion-capture då karaktärerna är så unika att jag troligen inte kommer få fram hyffsat skådespel. Allt måste tweakas så mycket att jag lika gärna kan göra allt för hand. Ja, detta med motion-capture för kroppsrörelser verkar krångligare, också en anledning till att jag avstår från att gå den vägen. Det knepiga med filmen är att den ska se animerad ut, jag återskapar inte verkligheten, alltså är motion-capture inte så viktigt... Men tack för tipsen, kanske någon annan vet av någon tredje metod?

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Similar Content

    • By xingchen
      Jag har en XP-Pen deco 01 (stor som 10“x6.25“ ), har ritat i SAI och andra program och redigerat foton i Photoshop CS och lite andra småprogram. Jag är extremt nöjd med både penna, platta och program.
       
      Så kallade ritplattor är inte särskilt bra att rita med. Det är sjukt svårt att få bra precision och snygga linjer eftersom du inte ritar direkt på det du ser. Du kommer aldrig i närheten av att rita lika bra som med papper och penna.
       
      Jag är på jakt efter en ritskärm ( ips skärm Ritbord) för att illustrera med.Det finns dyrare modeller där du kan se det direkt i tavlan, eller rita direkt på skärmen.
       
      Platta med inbyggd skärm är helt intuitivt... det är svårbeskrivet men det känns exakt som att rita med en filtpenna på plastfilm med orginaltippen, med skillnaden att man kan ångra direkt. Sudda något är att vända på pennan och gnugga med en suddigumsliknande gummiyta.
       
      Personligen vill jag gärna kunna jobba med skärmen i knät och de bör funka (med pressure sensitivity) i Painter/Illustrator/Art Rage.
       
      Jag traskade in på XP-Pen's Officiell hemsida : https://www.xp-pen.com/goods/show/id/225.html och kollade in där och kom fram till att jag inte skulle ha den där värsting modellen .
       
      Denna Artist 15.6 skärm (eller liknande) kombinerad med en touch-känslig penna, LED-display med hög upplösning (1920 x 1080) med en vinkel på 178º och 16,7 miljoner färger.6 ExpressKeys som kan anpassas, Penna med 8192 trycknivåer.
       
      Upptäckte denna tablet XP-Pen Artist 15.6 med inbyggd skärm, alltså en skärm som man kan rita på med en penna. Vilken dröm, tänkte jag, när det gäller att rita och animera. Dock fick man ju se kostnaden: ca 3800 kr. men jag vill så gärna ha den!
    • By andreasingo
      Undrar hur man gör när man ska kombinera live-action och datoranimering, i de fall där kameran rör sig mycket och kamerarörelserna måste överföras till datoranimationen på ett realistiskt sätt. Kollade på något inslag på TV om att man använder någon funktion i datoranimeringsprogrammet som synkar kamerarörelserna i live-action materialet med det animerade materialet. Är det någon som vet hur man gör detta i Autodesk Maya? Om inte detta går finns det något annat program man kan använda?
    • By MovieMaker
      Än så länge bara en modell men inom ett par veckor kommer de här vara en 1 minut lång animation. Kommer posta resultatet här då.. ^^
       
      UPPDATERING: Färdig animation -> http://www.vimeo.com/11007176

    • By RedFilm
      Hej. Jag sitter o jobbar lite med en 3D Modell av min son som uppvärmning inför ett kommande projekt. Skulle vara bra o veta vad ni tycker och hur ni skulle förbättra resultatet.
      Har inte börjat med ögonen och han ska ha keps på sig så inget hår heller.
       
      http://www.redfilm.se/sebas_3d4.jpg
      http://www.redfilm.se/sebastean_3D_SideBYside.jpg
       
      Jobbat med Maya, zBrush och photoshop
    • By megawatti
      Halloj. Har precis animerat klart min karaktär, den är fullt riggad och all i maya.. Kan man exportera denna till max? Har testat lite lätt med FBX osv men inge vidare reslutat. Kan man baka ner typ Vertex:erna på något vis och importera i max? allt är klart, vill inte fortsätta animera i max utan bara få in den där.
       
      Kravet är väl att UV-kordinationerna sparas, annars spelar ingen roll ifall riggen förljer med eller inte! :)
       
      Så vad har ni för workflow mellan max och maya? Hjälp önskas! :D
       
      // Simon
×
×
  • Create New...