Gå till innehåll

En monitor + en tv Problem Tacksam för hjälp!!!


Jasto

Recommended Posts

Hejsan!

 

Tänkte jag skulle testa att använda min tv och en skärm som på länken här http://www.matrox.com/mga/workstation/video/media/screenshots/big/premierepro_single_big.jpg

 

Problemet är att jag inte får till som på länken att man ser bara landskapet i tv´n. Jag får med allt som visas på datorskärmen.

 

Är det någon som kan hjälpa mig med detta!

 

Är det någon inställning i Adobe Premier Pro 1.0 som man behöver ändra i eller är det i Nvidia settings som man skall ändra i?

 

Jag har ett nVidia GeForce4 MX440, 4X AGP 128 MB kort i min burk.

Jag har även laddat hem de senaste drivrutinerna.

 

Tacksam för all hjälp

 

/Jasto

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är inte alls säkert att ditt grafikkort har stöd för att via overlay skicka ut videosignalen i fullskärm till en annan monitor/TV.

 

Står det inget i manualen om det alternativt finns någon plug-in för det på nvidias hemsida så går det nog inte tyvärr.

Länk till kommentar
Share on other sites

Orange

Ja det låter mysko när den funkar ibland.

 

Jag har upptäckt att när jag kör en film på windows media player så funkar det som den skall. Alltså man ser filmen på hela tv´n och på datorskärmen ser man filmen i en liten format (Om man inte förstorar upp bilden förstås)

Länk till kommentar
Share on other sites

Som det verkar där så kan man göra på två sätt. Det ena är att man har en "extended desktop", så att man kan dra fönster mellan skärmarna. På detta så förstorar man Premiere-fönstret så att det täcker båda skärmarna och sedan arrangerar man de olika fönstren så att det passar.

 

Det andra sättet är att grafikkortet har funktioner/plug-ins som gör att man kan få ut video-bilden "ren" på en andra monitor. Matrox och Canopus verkar ha stöd för det (t.ex. Parhelia som nämnts i tråden om "två skärmar plus tv"), men även nVidia verkar ha någon funktion för detta.

 

Edit: Jag gör en mittåt på den här raderna:

Jag har ett Radeon 9800 i min video-dator, och inställningsmöjligheterna för "dual-display" är betydligt sämre där än vad de är för Matrox G400-kortet jag har i min musikdator, och kanske skulle funka bättre?

 

... och skriver så här som komplement:

 

Jag har suttit och lekt lite med inställningarna för drivrutinerna, och det fins faktiskt en massa inställningar även för Radeon-kortet, men jag har inte lyckats få till det så att video spelas upp på den klonade skärmen (inte i Premiere eller något annat program). Men det kanske kommer med lite mer fipplande med inställningar. Kolla i hjälpen för Premiere OCH för ATI-kortets inställningar för hur du ska göra...

 

/Rico

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...