Gå till innehåll

Programvaror för färgkorrigering


Smörgåsmannen

Recommended Posts

Hejsan!

 

Fram till nu så har jag kört all färgkorrigering i redigeringsprogrammen jag använt (Vegas och Premiere), först nu på sluttampen så har jag börjat gå i tankarna om det inte finns något bättre alternativ än att köra sådär, mycket för att det inte är så lätt att finjustera, och allt som oftast så sitter man där med 5-6 olika verktyg och flipprar upp och ner, det är heller inte omöjligt att man använt sig av mer än en kurva, just för att det är så svårt att få en enda att göra som man vill.

 

Hur som haver så undrar jag då om ni har något tips för ett program som enbart, eller åtminstone till stor del riktar sig mot att just färgkorrigera. Jag kikade lite på "Magic Bullet Looks" nyss och ja, 399$ är väl lite väl mycket i mitt tycke.

Så ett program för färgkorrigering, som funkar bra, har en och annan smart funktion, för ett bra pris. Helst ska det fungera ihop med Mac (Lion) också. Är, som ovan nämnt ganska grön på området och jag kanske inte behöver det allra bästa, det allra smartaste, snabbaste, smidigaste etc. Utan det räcker med att det gör vad det ska.

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Share on other sites

Vill du göra färgkorrektion eller skapa en "Look" för filmen? MB Looks kan visserligen färgkorrigera, men är rätt bökigt till det ändamålet. Och Mojo kan enbart (nästan) lägga "Looks".

Håller med Sten om Colorista II, men du kan ju testa Red Giant - Products - Magic Bullet Colorista Free 1.0

 

//Max

 

Jo, jag provade "free" men det fungerade inget vidare. Har kikat på "Mojo", som StenR rekommenderade, och det kanske blir ett köp där nu, för 49$. Jag är ute efter det jag får. Att skapa "looks" är väl lite det jag gjort tidigare, men colorista såg ju väldigt sofistikerat ut, så det kanske är något i framtiden.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Väcker lite liv i denna. Motion (5), fungerar det bra för att hantera färger på ett vettigt sätt - utan massa dyra plugins? Om man jämför det mot exempelvis Magic Bullet: Mojo då, som ligger i ungefär samma prisklass. Dock förstår jag att ursprungssyftet av Motion skiljer sig lite från Red giants program.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 månader senare...
Väcker lite liv i denna. Motion (5), fungerar det bra för att hantera färger på ett vettigt sätt - utan massa dyra plugins? Om man jämför det mot exempelvis Magic Bullet: Mojo då, som ligger i ungefär samma prisklass. Dock förstår jag att ursprungssyftet av Motion skiljer sig lite från Red giants program.

 

 

Color är rätt gött för färgkorrigering.

Länk till kommentar
Share on other sites

Inte rätt budgetklass men Adobe SpeedGrade är värt att kolla på för er som letar färgkorr efter att Apple vänt er ryggen. För mig är det extra trevligt eftersom SpeedGrade kan jobba med stereoskopiskt material.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...