Gå till innehåll

Workflow för HVX200 / P2 filer - Premiere Pro CS5 + iMac


theseb

Recommended Posts

Hallåj!

 

Sitter och klurar lite över mitt workflow med P2 filerna från min HVX200. Har precis börjat använda kameran och känner mig aningen vilsen för att vara ärlig!

 

Själva importen har jag gjort via P2CMS och det fungerar ju bra. MEN:

 

När jag väl importerat alla klipp. Och lagt in dem i en mapp, så vill jag kunna byta namn på dem, utan att göra ett projekt i PP och bara ändra namn på filerna där. Om det går att göra på ett smidigt sätt i Finder eller om jag kan göra det i P2CMS eller vart någonstans kan jag organisera och döpa mina klipp?

 

Någon som har koll på hur jag gör detta? Känns oerhört oöverskådligt att bara ha en massa klipp med namn som A2B000CEFFJ.

 

Har någon tips på ett bra och smidigt workflow samt organisering av P2 filer så vore jag sjukt tacksam om det kunde postas några tips.

 

Har googlat en hel del utan att egentligen få ut någon konkret på vad och hur jag ska göra saker och ting.

Länk till kommentar
Share on other sites

Du får leva med detta när du kör "native" P2 (gäller de flesta professionella solid state kameror). Ändrar du namnet på filerna i Finder är du illa ute, eftersom det är en massa data som refererar till det kryptiska namnet...

För organisering, sökbarhet, etc - ta en titt på ex CAT DV (du behöver en MXF-option).

 

//Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Alright. Så med andra ord behöver jag egentligen lista alla shots, där jag "döper dem" och sen referera dem till filnamnet som kameran ger dem? Satan... Blir lite mer arbete än man trott! (kommer jobba med ett projekt som ska filmas på 6 månader, ca 7-8 timmar material i veckan)... Känns som att man måste plugga lite! Iaf, tack för hjälpen Max!

Länk till kommentar
Share on other sites

Använd P2CMS till vad det är till för. Tagga och sätt på metadata på allt till att börja med. Sen kan du exportera klippen var för sig till egna P2-mappar. Antingen med enskilt klipp eller med flera klipp/tagningar Då använder du mappnamnet för att härleda vad det är i klippet. Alltså organisera mappar istället för filer. Döp INTE om filer, då kan du sabba allt.

 

Sen i Premiere kan du döpa saker till vad som helst i själva projektet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...