Jump to content

Zoom h1 vs Röde Videomic

CarlG
 Share

Recommended Posts

Som rubriken lyder, vilken är bäst! Vill ha för respektive nackdelar med de båda mikrofonerna.

Har en 600D och har tänkt att använda mikrofonen dels för att ta upp tal men även omgivnings ljud.

Storlek eller pris spelar ingen roll. Är helt grön inom ljudupptagning och är väldigt tacksam för hjälp!

/ Carl

Spelar inte priset nån (större) roll så är en H1 eller Videomick det sista jag hade valt. Min rekommendation på lägre nivå är mer en Fostex FR2 Le med en shotgun-mick från Audio-Technica eller möjligtvis en Röde NTG3. Audio-Technicas mickar är inte lika raka i freequensgången som NTG3, men har ett mycket renare ljud än man får ur någon av Rödes mickar. Inte särskilt dyra alls heller!

Det är inte en frågan om vad man har den till, man kopplar inte in en fieldrecorder till kameran precis. En fabriksny Trabant (ponera att dom faktiskt hade tillverkats fortfarande) kan ta en mellan punkt A & B i en icke specificerad hastighet, men de flesta skulle föredra en gammal rostig Volvo 240 som valsar på sista refrängen ändå om man inte har råd med nåt bättre. I jämförelse skulle jag jämföra en FR2 Le med en fabriksny S40 ungefär. Med T4.

Carl: Aha! H1 låter inget vidare, så i ditt fall hade jag hellre valt en Shotgunmick med batteri. Jag har ingen aning om det är realistiskt för dig, men NTG-2 kostar runt 2400:- senast jag såg, & då behöver du även en hållare för runt en hundring (mickmuff medföljer), men är grymt mycket bättre än Videomicken. Allt snack om att det i grund & botten är samma microfon är fullständigt falskt, dom låter som natt & dag.

Det är inte en frågan om vad man har den till, man kopplar inte in en fieldrecorder till kameran precis. En fabriksny Trabant (ponera att dom faktiskt hade tillverkats fortfarande) kan ta en mellan punkt A & B i en icke specificerad hastighet, men de flesta skulle föredra en gammal rostig Volvo 240 som valsar på sista refrängen ändå om man inte har råd med nåt bättre. I jämförelse skulle jag jämföra en FR2 Le med en fabriksny S40 ungefär. Med T4.

Carl: Aha! H1 låter inget vidare, så i ditt fall hade jag hellre valt en Shotgunmick med batteri. Jag har ingen aning om det är realistiskt för dig, men NTG-2 kostar runt 2400:- senast jag såg, & då behöver du även en hållare för runt en hundring (mickmuff medföljer), men är grymt mycket bättre än Videomicken. Allt snack om att det i grund & botten är samma microfon är fullständigt falskt, dom låter som natt & dag.

Haha, rolig jämförelse! Ska kolla upp NTG - 2 verkar vara intressant!

• 2 months later...
Starta med Videomicen för du kan inte ta upp bra dialog med H1:an. Om du kör 600D med Magic Lantern så kan du ändå få manuell ljudnivå i kameran.

Har jag missat något här? Jag hade fått för mig att 600D har manuella ljudnivåer, men det har den alltså inte?

Citat från Experts sida: "EOS 600D spelar in film i Full HD 1080p med manuella inställningar för bildhastighet, exponering och ljud."

Har hittat fler källor som hävdar samma sak.

Finns det någon här som äger en 600D som kan bekräfta hur det ligger till?

Har jag missat något här? Jag hade fått för mig att 600D har manuella ljudnivåer, men det har den alltså inte?

Citat från Experts sida: "EOS 600D spelar in film i Full HD 1080p med manuella inställningar för bildhastighet, exponering och ljud."

Har hittat fler källor som hävdar samma sak.

Finns det någon här som äger en 600D som kan bekräfta hur det ligger till?

Jo du har rätt, jag kom bara ihåg den svängbara skärmen. ML kan inte justera ljudnivån på 600D.