Jump to content

Recommended Posts

Är helt ny på det här, men har en film i mig baserad på personlig och verklig händelse. Vet att det skulle kunna bli en riktigt spännande film. Men har som sagt aldrig skrivit manus eller studerat manusskrivande. Har skrivit artiklar som journalist och då till viss del skrivit berättelser och reportage. Tycker ni att det finns något att jobba vidare på - baserat på detta synopsis? Ge mig gärna tips på hur jag bör justera synopsiset och hur jag bör gå till väga för att färdigställa ett manus. Kanske att man kan samarbete med någon?

Anstasiya.doc

Du fångade mig direkt.

Kärlekshistorier med udda par är väl inte direkt det mest originella, men samtidigt så är kärlek en av de mest fundamentala och grundläggande mänskliga känslorna, och en bra film måste slå an grottmänniskan i oss - alltså nå de där universella, fundamentala känslorna i oss.

Ett synopsis ska innehålla början, mitten och slut. De ska inte vara ett lockande reklamblad, utan ge oss hela historien.

Personligen tycker jag att skriva längd och målgrupp och syfte är bortkastat. Det är inte manusförfattaren som bestämmer sånt. Vill producenten göra en tecknad barnfilm av historien, så är det upp till dom så att säga.

Hur du ska gå vidare?

Filmbolag är inte intresserade av synopsis. De är intresserade av färdiga manus. Du kan visa ditt synopis för dem, och bli uppmuntrad att skriva manus, men för att historien ska bli film så måste du komma med ett manus.

Du säger att du skrivit förr, så du tycker du inte att det i sig är en pina, vilket är en bra start för att skriva manus själv. Här finns en lista med tidigare artiklar och tips på hur man skriver manus http://forum.voodoofilm.org/filmmanus/1686-faq-om-filmmanus-artiklar-tips-pa.html.

Jag rekommenderar gratisprogrammet Celtx för att skriva filmmanus.

Sedan är det en god idé att läsa filmmanus. Det är svårt att hitta svenska sådana på Nätet, men det finns gott om engelskspråkiga. Formatering och sätt att skriva är samma oavsett språk.

Själv brukar jag jobba mycket med strukturen innan jag börjar skriva och då börjar jag med denna Free download movie script structure template | Me, a writer of movie scripts.

Du skriver att historien är baserad på en personlig händelse och det är suveränt att ha egna erfarenheter av det man skriver, men du måste samtidigt tänka på att hålla distans till det du skriver och tänka på att huvudpersonen inte är du längre.

Jag hoppas att du fortsätter jobba med denna idé.

Vad kul att du fångades in så snabbt. Vet att temat är klassiskt, men tror det skulle kunna bli en unik film. Har många av scenerna i huvudet. Ska verkligen ändra huvudpersonen så att han inte är som jag. Tack för tipset! Och tack så hemskt mycket för länkarna. Håller på och gå igenom tankekartan nu. Men undrar lite vad som menas med "themes" och "logline"? Vad ska man skriva in där?

Vad kul att du fångades in så snabbt. Vet att temat är klassiskt, men tror det skulle kunna bli en unik film. Har många av scenerna i huvudet. Ska verkligen ändra huvudpersonen så att han inte är som jag. Tack för tipset! Och tack så hemskt mycket för länkarna. Håller på och gå igenom tankekartan nu. Men undrar lite vad som menas med "themes" och "logline"? Vad ska man skriva in där?

"Themes" är lite luddigt begrepp, men det är temat (eller teman) som du vill ska vara genomgående i filmen, som "kärleken övervinner allt", "droger är inte bra" eller liknande.

"Logline" är historien formulerad i en mening. Det är förvånansvärt viktigt att lyckas med det för att man själv ska känna att man har fokus. Det är också något som är väldigt bra att ha när man ska presentera sin idé för en framtida producent. Så inte bara ska den vara kort, den ska vara säljade också ;-)

Det finns många sätt att jobba med strukturen. Jag har funnit att tankekartor fungerar för mig. Många andra jobbar med indexkort och "beat sheets". Och det finns dom som struntar i att jobba med strukturen och börjar skriva direkt. Man måste hitta det som funkar för en själv.

Lycka till!

Jag håller med Desirée i att man måste kunna speca ner hela storyn i en mening, och hålla fast vid den för att inte tappa fokus.

Annars säger jag en sak: DRAMATURGI! Om du inte vet vad det är, googla. Spalta upp anslaget, första vändpunkten. Eventuell sidostory. Andra vändpunkten och hur filmen ska sluta. Fundera även om du har något speciellt budskap som du vill få med. Försök då få med det på något sätt både i anslaget och i slutet, så du knyter ihop säcken lite snyggt.

Mvh /C

Tack! Det där med att få ner storyn i en enda mening är inte det lättast, speciellt inte så här i början. Känns ju som att det kan ändras också. Nu har i alla fall försökt och fått fram detta: "Svensk man förälskar sig i ung vitryska på rymmen och slits mellan kärleken till henne och helvetet som är hennes bakgrund"

Tack! Det där med att få ner storyn i en enda mening är inte det lättast, speciellt inte så här i början. Känns ju som att det kan ändras också. Nu har i alla fall försökt och fått fram detta: "Svensk man förälskar sig i ung vitryska på rymmen och slits mellan kärleken till henne och helvetet som är hennes bakgrund"

Tycker det är helt okej, absolut en bra början/start att utveckla sin logline från, åtminstone.

Sen är jag ganska säker på att det inte är något sorts "industrikrav" på att en logline måste vara enbart en mening. Kan svära på att jag har sett logglines som är snäppet längre, typ två meningar.

Ju kortare och mer koncis en logline är desto större tecken är det för producenter att ditt manus är high-concept (lätt att ta till sig, lätt att sälja). Just i ditt fall så skulle jag starkt avråda dig från att skriva manuset FÖR "high-concept'igt".

Till din logline skulle jag nog rekommendera att du lade till en avslutande mening i en form av en öppen fråga som behandlar själva konflikten eller temat i filmen, alltså exempelvis:

"Svensk man förälskar sig i ung vitryska på rymmen och slits mellan kärleken till henne och helvetet som är hennes bakgrund. Kan kärleken verkligen förlåta allt?"

"Svensk man förälskar sig i ung vitryska på rymmen och slits mellan kärleken till henne och helvetet som är hennes bakgrund. Kan ett förhållande förankrat i svek och oärlighet hålla?"

"Svensk man förälskar sig i ung vitryska på rymmen och slits mellan kärleken till henne och helvetet som är hennes bakgrund. Hur långt är man villig att kämpa för kärleken?"

Kanske inte de bästa exemplen...men, ja, du fattar poängen. Jag är absolut ingen logline expert så om någon inte håller med så säg gärna till.

Håller med Mr A, det viktiga är inte att just skriva det i en mening. Poängen är snarare att ringa in filmens huvudkonflikt och om man har den helt klar för sig, så kan man oftast beskriva den med en mening. Det är denna konflikten man utgår ifrån när man sedan skissa på dramaturgin.

Det här har jag snappat upp på etablerade manussajter i USA:

Beskriv huvudpersonen

Beskriv dennes mål

Beskriv problemet.

Who - Goal - Hook.

Och i en mening, för flytet, för att då delarna att hänga ihop.

"Ung svensk man vill spendera resten av sitt liv med Anastasiya, men den vitryska maffian är henne i hälarna och sätter båda deras liv på spel."

Nu skrev jag ihop den här på några minuter utan att veta hela historien. Det kan ta timmar eller dagar att tota ihop något bra.

Sen en annan sak som jag tänkte på: Är mannen eller kvinnan den aktiva parten? Vem tar besluten som ändrar historiens gång? Den aktiva parten kan vara den bästa huvudpersonen. Huvudpersonen är den som tar de aktiva besluten. Han/hon får inte vara en passiv person som bara drabbas.

Wow. Tack för bra, relevant och intressant feedback. Hmm, huvudpersonen är mannen, det skildras utifrån hans synvinkel tänker jag. Grejen är att filmen når sin kulmen när hon hittas död under Västerbron, vilket huvudpersonen blir varse medan han sitter på sin redaktion och det kommer en notis om det. Det har då också precis tagit slut mellan dem innan det. Så han tror att allt är glömt och försöker förstå vad som hände. Men med hennes död sätts en ny jakt igång och han blir återigen indragen...

Hej Oskar!

Här kommer lite kommentarer och frågor på din historia:

Vem är din protagonist? Här vet vi väldigt lite. Beskriva han/hon gärna lite mer på olika sätt gärna fysiskt, psykologiskt och sociololgiskt. Vem är det som driver historien framåt av dem två?

Vem är antagonisten? Vi har får en försmak att KGB är en antagonisk kraft men den måste även "representeras" av en levande person. Kanske en KGB-agent som t.o.m kan vara väldigt svensk.

Om vi nu har en protagonist, vad villa han/hon. Vart ligger historien?

Vad är temat? Är det kärleken?

Som det är nu så är det ingen långfilm, det finns ett anslag, kanske ett problem men ingen utveckling eller climax där vi i slutet får se hur det slutar.