Gå till innehåll

Videokamera för stopmotion - HD eller standard?


ciaomanhattan

Recommended Posts

Aldrig hört talas om någon professionell som använder videokameror för att göra stop-motion filmer.

 

Skulle dock rekommendera att du köper lättare DSLR som en Canon 600D eller liknande. De är bra på att ta bilder och kan även användas som bra videokameror om det nu skulle behövas!

 

HD innebär att storleken är 1280x720. Det innebär att det är 720 linjer med 1280 pixlar i varje linje. Sen är Full HD 1980x1080. Att något är HD garanterar inte att något är bra, utan snarare att bilden är stor. Det är minst lika viktigt vilket objektiv och vad för bildsensor kameran har. DSLR kameror har ofta en bättre bildsensor för ett lägre pris vilket gör att det är ett vanligt val hos independent-filmskapare.

 

Det bästa med att använda en DSLR (t.ex 550D) är att bilderna blir större, tror vi snackar cirka 5000x3500 pixlar, detta betyder att om du jobbar i ett Full HD projekt kan du zooma in rätt mycket utan att det blir pixligt. Detta är bra då man kan göra digitala panoreringar senare :)

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag skulle aldrig trycka på rec vid stopmotion utan att ha en fjärrkontroll eller fjärrutlösare, kameran kan ju röra sig lite. Med en 600D så kan du också sitta och se bilden på datorn via usb och ta bilden direkt där utan att röra kameran. Det finns speciella stopmotion-program också som kan kopplas till stillbildskameror.

Länk till kommentar
Share on other sites

Som de flesta andra här så vill jag ju att kvalitén skall vara okej på filmerna jag gör, men min budget är ju ganska låg, så kan inte direkt köpa en systemkamera för 8000, tänkte snarare köpa en videokamera för drygt 2000:-, skapandet och den konstnärliga delen får vara det som kompenserar detta.

Jag har hittat en videokamera för cirka 2000, som har en kontroll och även tar stillbilder,.. Är det mest av praktiska skäl man tar stillbilder? För att det rymmer mer på minneskortet i så fall?

 

Tacksam för alla svar! :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Det behöver ju inte vara en systemkamera, ja inte ens en som kan filma, du ska ju bara ta stillbilder, film kan du ju göra i datorn av dem. Nackdelen med att använda en videokamera den tiden när de hade band var ju att det är svårt att bara ta 1/2/3 bildrutor per inspelning och svårt att backa och se hur det blev, med minneskort kan det ju vara lättare igen om kameran stödjer det. Vilken kamera har du tittat på?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag håller med alla andra här i tråden och jag lovar, vi vet vad vi snackar om.

Jag skulle inte heller köpa en videokamera, helt oberoende av budget. Har du bara 2 000, köp en stillbildskamera för det, kanske en begagnad Canon 350D ?

 

Mvh /Pontus w

Länk till kommentar
Share on other sites

Jaha okej, då förstår jag.. Men en videokamera som tar stillbilder, har fjärrkontroll, 12 mp?

Avant Xplorer 1000 Ultrakompakt Full HD-videokamera med SD/SDHC-kortplats!

 

Kanske inte är det bästa märket, men man får ju lite vad man betalar för..

Sen så är ju stopmotion något jag vill göra just nu, men gillar att filma också, och stillbildskamerorna jag har tittat på för cirka 2000 kr tar också bara 12 mp bilder och har ingen fjärrkontroll.

 

Tack för alla svar :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Har du inte möjligheten att spara ihop lite mer pengar till en stillbildskamera?

Hellre att du lägger lite mer pengar på en kamera som du kommer att kunna få ut mer av.

 

Jag är tveksam att man kan ha manuella inställningar, i alla fall inte i fotoläge. Det skapar ett problem. Mitt under en animation kan kameran få för sig att använda en annan vitbalans, ändra fokus eller till och med ändra exponering vilket gör att en bild kan vara väldigt ljus, nästa är ljus, den tredje ser riktigt fin ut och nästan blir helt blå.

 

Tycker verkligen att du ska överväga att köpa en lite billigare stillbildskamera, t.ex en Sony Nex 5 kanske? Tror att de ligger på 3500 eller liknande på Rajala.

Länk till kommentar
Share on other sites

För ett tag sedan använde jag en DV-kamera med Firewire-kabel för att få ett direkt live-feed till datorn så att man ser vad som händer. Jag tror verkligen inte att videokameror är ovanliga inom stopmotion, speciellt inte bland amatörer. Ett av problemen som uppstår för mig när jag kopplar min Nikon D7000 (alltså i en i första hands stillbildskamera) till iStopmotion är att filerna är gigantiska och måste komprimeras innan de visas på skärmen. Dessutom finns inget live-feed, även om D7000 stödjer detta. Det var ingen seriös film, men ändå :p

 

Välj vilken kamera du vill, men ta reda på alla fördelar och nackdelar innan du slår till.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hey, har ni kollat på kameran killen länkar till Martin och Sten?

Avant Xplorer 1000 Ultrakompakt Full HD-videokamera med SD/SDHC-kortplats!

 

Kameran tycks ju vara just en optimal hybrid till lämpligt pris m.m. Om den är en bra kamera med möjlighet till manuella inställningar m.m. (så som Jawhns även påpekar) är dock en bra fråga.

 

Själv har jag ingen aning om kameran i fråga är bra, men vem vet, kanske! Hade nog personligen föredragit en begagnad DSLR men det är jag.

 

Mvh /Pontus

Länk till kommentar
Share on other sites

Avanten är väl billig nog att vara värd ett försök, den har macro, fjärrkontroll, hdmi/av-utgång, 12mp stillbilder osv så den borde i princip gå att göra stopmotion med. Däremot så är det bara netonnet som säljer Avant så det är nog svårt att bedöma kvaliten på kameran i sig; inga recensioner/omdömen på prisjakt och man vet inte vem som egentligen är tillverkaren.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...