Gå till innehåll

Gamla objektiv på en modern kamera


Isak

Recommended Posts

TJO!

 

Vad använder ni för objektiv till era dslr kameror? Det verkar vara sjukt mycket billigare att köpa ett äldre par än det senaste, men hur påverkar det filmningen? Är det nån stor skillnad bildmässigt? Att allting blir manuellt är bara schysst.

Länk till kommentar
Share on other sites

Lenscoating är den ytbehandling som läggs på linsglaset för att undvika solreflexer som kan ge fula fenomen. Varför skulle man inte vilja undvika dessa bildstörningar? Har det andra negativa effekter? Det som är snyggt i ett foto borde väl också bli snyggt i en film? Men man kanske vill få fram en känsla av "gammal film" när man använder ett gammalt objektiv.

Å andra sidan kan man kanske leva med sämre bildkvalitet om man får det billigt och samtidigt får andra fördelar som Klas Persson nämnde ovan. Man kanske kan skaffa sig ett bra solskydd istället så man slipper få in solen i objektivet.

 

Hört att folk rekommenderar gamla Canon FD-objektiv med adapter. Kan det verkligen vara något att ha, dessa börjar väl bli väldigt gamla nu? Jag har en Panasonic GH2 så det finns enkla adaptrar till min kamera att köpa. Andra rekommenderar gamla Nikon-objektiv för dessa finns det adaptrar till flera kamerasystem om man vill byta kamerahus i framtiden. En del kör visst med objektiv till gamla TV-kameror och andra konstiga prylar...

 

Själv har jag bara ett 14-140 mm kitobjektiv som är lite för ljussvagt inomhus, men å andra sidan har jag autofokus och bildstabilisering och bra zoomonfång. Skulle kunna tänka mig köpa något ljusstarkt begagnat objektiv med fast brännvidd och adapter att leka lite med, om det är prisvärt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...