Gå till innehåll

Nån annan gör min film - vad lack jag blir!!!


RedFilm

Recommended Posts

Visst har det hänt, men knappast så att man blir sur. Ingen idé är originell längre. Tvivlar på att We Need To Talk About Kevin kan stå ivägen för din om du nu vill producera den. Filmen handlar ju om en förälders skuldkänslor över sitt barn som utfört en skolmassaker. Det är helt enkelt den vanliga soppan om skolmassaker fast ur en förälders perspektiv - Och på så sätt blir det en originell historia. Kan ju liknas med alla zombiefilmer som är precis likadana, fast ur olika perspektiv (Dawn of the Dead - Sjuksyster, Diary of the Dead - Filmelever, Day of the Dead 2008 - Småstadskillen, etc).

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja. Det var det perspektivet som var intressant.

Jag har själv två barn och tanken att ens barn skulle förvandlas till ett monster är väldigt smärtsam. Bara att tänka på det ger mig gåshud.

Alla filmer man ser om mördare eller psykopater vi ser är ur samhällets perspektiv på rätt eller fel. Jag ville skriva nått ur föräldrarnas perspektiv.

Precis som dom verkar ha gjort här.

Men ta mina ord med en nypa salt. Jag blir inte sur. Kanske lite ledsen att min idé som kändes lite unik nu finns som en film.

Det är inte första gången det händer mig.

 

/Pablo

Länk till kommentar
Share on other sites

HEHE. Surt.

Jag kan säga så här. Ett tips för alla som jobbar med reklam. Gör research som galningar innan ni pitchar en idé för en reklambyrå.

Det är inte ovanligt att nått annat bolag som är i samma bransch som slutkunden har tänkt i stort sätt exakt likadant som du.

I been there. Not good.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hehe, ja, det här är ju ett "problem". Jag hade en idé om en avdankad musiker som genom att gå ihop med en yngre stjärna skulle få en comeback, samt att det fanns en dotter som han inte hade kontakt med. Först förstörde The Wrestler idén för mig då själva upplägget påminner lite om mitt, men sen kom Crazy Heart och då sket sig allt. Men så är det ju, det är bara att köpa och gå vidare, hur surt det än är.

 

Sen är det ju så att premisser kan likna varandra, men det kan ju samtidigt mynna ut i HELT olika filmer. Det handlar ju om manusförfattarens tankar/idéer/skrivarton och regissörens blick. Om man kan göra det med sin egen personliga touch så finns det ingenting som säger att båda filmerna inte kan existera.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag är tvärtom. Jag ser alla filmer jag får tag på. Jag har lärt mig väldigt mycket på det viset men som du säger kan det vara riskabelt med alla intryck. dom måste hållas i chack av minnet. när minnet ger vika så kommer vissa saker ner på pappret, eller nuförtiden Final Draft, som inte borde hamna där.

Alla vill vara unika och det gör oss till lika.

Förhoppningsvis blir det inga ripoff för min del. Helt OK om det är medvetet men som i det här fallet så trodde jag verkligen att min idé var unik. Vilken tur att man inte hade kommit längre.

 

/Pablo

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...