Gå till innehåll

Diana Ross - Animerad kortfilm på 5 minuter


andreasingo

Recommended Posts

Diana Ross är en futuristisk satir med sjuka inslag som jag knotade ihop idag.

Det är meningen att det ska vara min regidebut inom animerad film.

Jag är nöjd med storyn men slutet blir lite väl abrupt, men till mitt försvar

kan sägas att jag inte har möjlighet att skapa en längre story för tillfället,

animering tar så jäkla lång tid!

 

Det jag undrar över är om ni tycker att slutet ändå fungerar eller om jag

måste lägga in något mer.

 

Tacksam för kommentarer och önskar trevlig läsning!

Diana Ross.pdf

Länk till kommentar
Share on other sites

Varför heter huvudpersonen Diana Ross? Hon verkar inte ha någon som helst anknytning till Diana Ross. Känns lite onödigt att döpa henne efter en verklig person om det inte finns någon koppling.

 

Formatmässigt sett är det fel font och det är radbrytningar inne i dialogen. Inte jättesnyggt, men ska du göra filmen själv spelar det mindre roll. Om du ska visa manuset för andra för att t ex få finansiärer eller liknande så bör du formatera det korrekt.

 

Storymässigt sett så hänger jag inte riktigt med. Det är något med känslolösheten - att hon inte bryr sig om andra och sen när hon behöver hjälp så bryr sig ingen om henne - men jag måste erkänna att jag inte kan följa med i tankebanan riktigt. Den dialog som finns är, i mitt tycke, lite märklig. Påverkade hon världen? Varför just hon i så fall? Och var kom hennes val av kläder in i bilden?

 

Generellt sett är det inte ett bra drag att exponera vad som händer genom en TV. En TV är så att säga andrahandsinformation. Vi ser den utvalda information som huvudpersonen och övriga befolkningen får se, men vi får inte se vad som faktiskt händer.

 

Försök gärna att tydliggöra storyn lite mer och jobba med det visuella ytterligare lite grand i syfte att framhäva det du vill ha sagt. Gör det än mer extremt och pusha över gränserna.

 

Lycka till.

Länk till kommentar
Share on other sites

Varför heter huvudpersonen Diana Ross? Hon verkar inte ha någon som helst anknytning till Diana Ross. Känns lite onödigt att döpa henne efter en verklig person om det inte finns någon koppling.

 

Jag tyckte bara det var ett bra namn på karaktären, tänkte inte på eventuella riktiga personer som har detta namn.

 

 

Formatmässigt sett är det fel font och det är radbrytningar inne i dialogen. Inte jättesnyggt, men ska du göra filmen själv spelar det mindre roll. Om du ska visa manuset för andra för att t ex få finansiärer eller liknande så bör du formatera det korrekt.

 

Ska tänka på detta trots att jag gör filmen själv.

 

Storymässigt sett så hänger jag inte riktigt med. Det är något med känslolösheten - att hon inte bryr sig om andra och sen när hon behöver hjälp så bryr sig ingen om henne - men jag måste erkänna att jag inte kan följa med i tankebanan riktigt. Den dialog som finns är, i mitt tycke, lite märklig. Påverkade hon världen? Varför just hon i så fall? Och var kom hennes val av kläder in i bilden?

 

Anledningen till att hon inte bryr sig är att hon är dum och bara använder TVn som SANNINGEN.

 

Generellt sett är det inte ett bra drag att exponera vad som händer genom en TV. En TV är så att säga andrahandsinformation. Vi ser den utvalda information som huvudpersonen och övriga befolkningen får se, men vi får inte se vad som faktiskt händer.

 

Men i denna story är ju TVn en viktig ingrediens. Det är TVn som fördummar henne liksom.

 

Försök gärna att tydliggöra storyn lite mer och jobba med det visuella ytterligare lite grand i syfte att framhäva det du vill ha sagt. Gör det än mer extremt och pusha över gränserna.

 

Det är det jag börjar fundera på. Har insett att jag är för subtil i mina manus. Jag utvecklar inte tillräckligt mycket för att folk ska förstå utan djupare analys. Funderar faktiskt på att göra om det till en lite längre film, kanske på en kvart, där jag kan vidareutveckla mina idéer. För jag vill driva med TV-tittandet och människor utan liv. Anledningen till att surreella saker inträffar är just för att belysa att TVn ljuger, och det är därifrån hon hämtar sina "fakta".

 

Tack för kritiken, ska jobba vidare med manuset för att få fram essensen. =)

Länk till kommentar
Share on other sites

Har skrivit en ny version av manuset som är mera utvecklat och speltiden hamnar på cirka 15 minuter.

Detta blir mycket mer tidsslukande att animera men jag tänker att världen är intressant och storyn intresserar mig starkt

så det kan vara värt ett par års jobb.

 

Den stora frågeställningen till er läsare nu är: Känns storyn så pass utvecklad att mina poänger går fram?

 

Jag vill illustera hur fördummad huvudkaraktären är av media och att hon är alienerad och utanför,

men hon tvingas resa sig och upptäcka världen som den är.

 

Upptäckte under tiden jag skrev att det intressantaste i storyn är Dianas relation med Billie, hennes gosedjur.

 

Tycker ni detta fungerar?

Diana Ross - Ver 2.pdf

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...