Gå till innehåll

Klipp mellan telefonsamtal O.S. och Bild i öppningsscen?


Raw

Recommended Posts

Hejsan

 

Ska precis börja skriva manus till en idé jag filat länge på. Hur som helst, filmen börjar med att vi får höra ett telefonsamtal och så får se kanske 3 sekunder långa tagningar mellan telefonsamtalet.

Så Telefonsamtal 3 sek, filmklipp 2 sek, telefonsamtal 3 sek, filmklipp 2 sek etc. Detta upprepar sig kanske 4-5 gånger.

 

Jag vet inte riktigt hur jag ska formulera detta i manus? Under tiden man hör telefonsamtalet är det helt svart!

Hjälp vore mycket uppskattat!

 

/Mvh Patrik

Länk till kommentar
Share on other sites

Hejsan

 

Ska precis börja skriva manus till en idé jag filat länge på. Hur som helst, filmen börjar med att vi får höra ett telefonsamtal och så får se kanske 3 sekunder långa tagningar mellan telefonsamtalet.

Så Telefonsamtal 3 sek, filmklipp 2 sek, telefonsamtal 3 sek, filmklipp 2 sek etc. Detta upprepar sig kanske 4-5 gånger.

 

Jag vet inte riktigt hur jag ska formulera detta i manus? Under tiden man hör telefonsamtalet är det helt svart!

Hjälp vore mycket uppskattat!

 

/Mvh Patrik

 

Grundidéen är att man ska skriva det som syns och hörs.

 

Tre sekunder telefonsamtal är väldigt kort. Ungefär tre-fyra stavelser hinner man säga på den tiden. Men bortsett ifrån den faktiska tiden, så skulle jag skriva som scenrubrik att det är svart, skriva det som hinner sägas som vanlig dialog, kanske med en kommentar om att det låter som över en telefon. Sedan skulle jag byta scen och skriva det jag ser i den.

 

Ett annat alternativ är att skriva telefonsamtalet som en scen, och beskriva inklippen inom scenen och avsluta med att det återigen blir svart. Vilket jag skulle valt beror nog lite på längd och hur klippen hänger ihop med vad som sägs. Tänk på att ett klipp på två sekunder bara kan beskrivas helt kort - två sekunder i text så att säga.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...