Gå till innehåll

Ljudet kommer endast ur en högtalare


odelberth

Recommended Posts

Tjenaareee!

 

Har kopplat in in extern mic till min eos550D på detta vis:

En vanlig mic kopplas till en monosladd som det sen sitter en monoadapter 3,5mm på som sedan går direkt in i kameran.

 

När jag sedan spelar upp filmklippet i datan så kommer ljudet endast från vänster högtalare (vänster hörlur med headset på).

 

Från början råkade jag köra med en stereoadapter på monosladden och trodde det var det som var felet men har nu också testat med monoadapter men fortfarande samma problem.

 

någon som har ett vettigt svar eller lösning till detta?

Länk till kommentar
Share on other sites

En mick = monoljud! I ditt fall så hamnar den bara på vä kanal. Kanske något som går att fixa via kamerans menyer? Är inte bekant med 550.

Borde inte vara något problem att fixa till det i ditt edit program, att välja att lägga det på båda kanalerna. I Vegas fungerar detta utmärkt! Där hö klickar man på ljudspåret och kan så välja båda kanalerna via en meny. Det framgår inte vad du har för program?

En lösning är ju också att kopiera ljudet från befintligt ljudspår till ett nytt ljudspår och sätt panorering åt hö!

Lycka till!/Freddan

Länk till kommentar
Share on other sites

Aa de jag trodde det var men kan inte se varför det blir som det blir.

När jag spelar in med en liten mic som jag sätter ovanpå kameran har jag inge problem med det.

 

Jag redigerar i Adobe Premiere och på kamerans inställningar finns det bara "Ljudinspelning på/av".

Det går säkert att redigera om det i eterhand men det skulle ju spara tid och hjälpa mycket om man kunde få det rätt och ordentligt från början.

Länk till kommentar
Share on other sites

Du måste väl kunna välja att panorera hela spåret som default till mitten om du vill? Och vill du "spara in tid" är det bästa att spela in filmen helt i kronologisk ordning utan omtagningar också. Så slipper du klippa eller ens ta in det i datorn :p

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...