Gå till innehåll

"Smart rendering" för .mp4 fungerar ej i S V Movie Studio HD Platinum 11, .avi funkar


asaleo

Recommended Posts

Provat rendering av två filer, originalfilen 1920x1080p 30p i .mp4 (Codec avc1) och

en .avi, codec xvid, (skapad av VirtualDub + Deshaker från originalfilen)

Båda filer har samma längd, 3:39 minuter

 

Jag tar in .avi filen i Movie Studio och lägger till text, musik och övergångar.

Vid rendering visas videon i videofönstret i början tills renderingen har hunnit till de delar av .avi-filen som ej har ändrats.

Videorutan blir då svart och texten "No recompression required" dyker upp. Nu går "renderingen" mycket snabbt.

3:49 minuter video renderas på 1:53 minuter

 

Movie Studio uppfattar min .avi som en progresiv video och förslår .mp4 format när jag väljer att utfilen skall motsvara infilen. Jag väljer då manuellt .avi i 1920x1080 60i. Resultatet blir en mycket snabb rendering som nämnts.

 

När jag har kompletterat med text och musik till originalfilen .mp4 startar jag renderingen.

Movie Studio indikerar efter en tid att renderingstiden kommer att bli 23 minuter varefter jag avbryter renderingen.

Jag prövar sedan att lägga ihop två .mp4 som Movie Studio har skapat (codec mp42) men får ändå inte "smart rendering"

Movie Studio börja igen att rendera som om allt är ändrat.

 

Är det något i .mp4 och avc1 coden eller mp42 coden (som fins i utfilen) som omöjliggör ren kopiering av oändrat material?

 

För ren klippning av en .mp4-video verkar det helt tokigt.

Hur löser ni det här?

Länk till kommentar
Share on other sites

Hittade följande om Sony Vegas Pro 11

"Smart rendering technology"

Följande format är möjliga för smart rendering:

DV AVI, DV MXF, IMX MXF (IMX 24p MXF is not supported for smart rendering), HD MXF, MPEG-2 (for files such as those from HDV and DVD camcorders), XDCAM EX.

 

För Movie Studio HD Platinum 11 PS skrivs ingenting om "smart rendering"

.avi filer kan dock renderas "smart" enligt min erfarenhet ovan.

 

Det tar emot att göra klippningar av .mp4-filer med de långa renderingstiderna i Movie Studio HD Platinum 11 för .mp4 filer.

Jag har inte hittat något program på nätet som klarar "smart rendering" av .mp4.

 

Videos som kräver stabilisering tar jag genom VirtualDub och Deshaker eftersom Deshaker stabiliserar mina videos bättre än Movie Studio HD Platinum 11. Renderad utfil från VirtualDub är en .avi När denna sedan kompletteras i Movie Studio HD Platinum 11 med musik, texter och annat klaras detta utan ny rendering av orörda videoclip när en ny .avi-fil skapas

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...