Gå till innehåll

Två manusfrågor.


Martin Oller

Recommended Posts

En fråga till...

 

 

CHIEF MÓHILM

Fine. We got fresh ones --

 

Chief turns his head towards wagon on the road

 

(CONT'D) CHIEF MÓHILM

-- incoming.

 

________________________________

 

Detta känns helt fubar... hur skriver man?

 

precis som du gjort, men (cont'd) ska stå efter karaktärens namn, inte innan.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ska någon annan regissera tycker jag man enkelt kan skriva DAG eller NATT efter int/ext. Så får den välja tidpunkt efter eget tycke. Såvida det inte är viktigt och avgörande. Tex, om du tycker hela filmen utspelar sig i solnedgång, eller en viss sen är i morgonljuset.

Ska du själv regissera. Skriv det som blir enklast för dig själv. Dock kanske hålla sig till ett antal olika tidpnkter för att det inte ska bli för plottrigt.

 

Byter man karaktär eller att den åldras. Skriv det. Det är ju därför det ska stå, för att man inte ska bli förvirrad eller missa något. Om det är versal eller ej spelar nog ingen roll.

tex, A ten year older Nisse, NISSE (20), enters the room.

 

En grotta hade jag skrivit interiör. Väggar och tak, då är det int. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

INT/EXT. Tummar med detta, Morning, Sunset... ser det ganska friskt i moderna "Hollywood-manus". Jag får intrycket att det inte på något sätt är tabu att tumma på detta år 2011. Bör jag hålla mig inom "Morning" och "Sunset", eller är det assrape på att skriva typ "Gloaming"? Känns så onödigt att hålla på att beskriva settingen varje gång, göra manuset plottrigt när det egentligen inte behövs liksom.

 

edit: Just det... INT/EXT... är det no-no att ens tänka tanken "detta är i studio"? Ta en grotta, t.ex... självklart en interior, men skriver man EXT ändå?

 

INT då är du inomhus, EXT utomhus - så som du upplever det på filmen, inte var det faktiskt spelas in. Just en grotta kan ju kännas som inomhus, för att du inte ser himmel och horisont och det inte regnar på dig. Men du behöver inte beskymra dig om inspelningsplatsen.

 

Tid på dygnet har egentligen bara den betydelsen att det ska hjälpa till vid ljussättningen / val av tidpunkt för inspelning. Om det inte är viktigt att se soluppgången, strunta i att skriva SUNRISE, utan skriv DAY eller NIGHT, beroende på situation. "Gloaming"-stunden på dagen är i regel ointressant. Då är det "DAY".

 

--

 

Du behöver inte beskriva platsen varje gång. Det räcker med att du presenterar "Grottan" första gången. Nästa gång vi är i "Grottan" vet vi vad det är för en plats.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...