Jump to content

Hissen (8 sid)


fönstret15
 Share

Recommended Posts

Jag gillar den faktiskt. Det enda jag har att anmärka på är att det är lite kort. Du skulle kunna utveckla den mer, utveckla karaktärerna mer. Viktor skulle till exempel kunna visa sig lida av cellskräck och det skulle kunna vara anledningen till att han reagerar som han gör.

 

Som sagt var, bra! Jag har inget att anmärka på.

Link to comment
Share on other sites

Jag gillar den faktiskt. Det enda jag har att anmärka på är att det är lite kort. Du skulle kunna utveckla den mer, utveckla karaktärerna mer. Viktor skulle till exempel kunna visa sig lida av cellskräck och det skulle kunna vara anledningen till att han reagerar som han gör.

 

Tack för tipset! Jag ska göra en ny version där jag ändrar lite på dialogen, speciellt Viktors.

 

Har du någon förslag på hur jag kan förlänga storyn? Ska Kim exempelvis göra något efter att ha kommit ut med ett leende från byggnaden?

Link to comment
Share on other sites

Jag tänkte väl kanske främst på att du låter hissen stå still lite längre. Odlar konflikten lite mer, tänk "Flugornas herre" fast i en hiss istället för en ö. Pröva de mänskliga relationerna. Eventuellt slänga en en karaktär till som bidrar ytterligare till problem. En kvinna till känns relevant, då blir det mer jämnvikt. Gärna en skadad relation kvinnorna emellan, om du förstår vad jag menar?

 

Ja, han kan göra en massa saker efter han kommit ut från byggnaden, beroende på vad du vill säga med manuset. Han kan bli överkörd av en bil (det tar slut när det är som roligast), han går ut och möter sin fru som han skall luncha med (allting är inte vad det verkar), han går in på en bar och tar ett glas (något med alkoholism), han möter en kollega, småpratar lite och när kollegan går mot byggnaden säger han "Glöm inte att hissen är trasig..." (knyta ihop storyn) eller han möter hissreparatören och säger något fyndigt till honom.

 

Eller så skulle du kunna ändra slutet helt. Mannen som kommer in som om ingenting hänt skulle kunna vara döden och när Kim går ut ur byggnaden är han och de andra egentligen döda (han "spökar", kort sagt) och sedan växlar man till en bild där man ser hissen ligga i ruiner med tre döda personer också.

 

Det finns egentligen hur mycket som helst, vilket tyder på ett du hittat ett bra grundkoncept med stor potential!

Link to comment
Share on other sites

Jag har väl egentligen två synpunkter. Den ena rör hur det är skrivet och den andra rör konflikten.

 

Du skaffar väldigt snabbt fokus på Kim och det är bra. Sedan kommer ett parti som är lite jobbigt skrivet, enligt mitt tycke. Kim ser, Kim går, Kim går. . . Förstår du vad jag menar? Det går att skriva lite mer skönlitterärt och lite trevligare att läsa. Sen blir det nästan lite märkligt när du beskriver exakt hur han går. Det viktiga är att han reser sig och går till hissen. Rent krasst behöver han inte ens prata med kollegan.

 

Sedan blir jag väldigt nyfiken på konflikten i hissen. Kim är betuttad i Sofia, men vem är Viktor? Har Viktor och Sofia varit ihop? Har Kim och Viktor varit ihop? Är Viktor Kims chef? Är Kim Viktors chef? Allt det där borde dras till sin spets när de sitter i en hiss som just fallit en bit - de borde tro att de ska dö!

 

Den slutar väldigt positivt - om än lite märkligt att hissen ens var i bruk :-)

 

En kul historia.

Link to comment
Share on other sites

Du skaffar väldigt snabbt fokus på Kim och det är bra. Sedan kommer ett parti som är lite jobbigt skrivet, enligt mitt tycke. Kim ser, Kim går, Kim går. . . Förstår du vad jag menar? Det går att skriva lite mer skönlitterärt och lite trevligare att läsa. Sen blir det nästan lite märkligt när du beskriver exakt hur han går. Det viktiga är att han reser sig och går till hissen. Rent krasst behöver han inte ens prata med kollegan.

 

Sedan blir jag väldigt nyfiken på konflikten i hissen. Kim är betuttad i Sofia, men vem är Viktor? Har Viktor och Sofia varit ihop? Har Kim och Viktor varit ihop? Är Viktor Kims chef? Är Kim Viktors chef? Allt det där borde dras till sin spets när de sitter i en hiss som just fallit en bit - de borde tro att de ska dö!

 

Anledningen till att jag skriver "Kim går, Kim går" osv. är att jag inte vill riskera att det blir någon missförstånd om t.ex. en producent/regissör skulle läsa det. Därför skriver jag så exakt och tydligt som möjligt om vad som händer.

 

Viktor är precis som Kim och Sofia anställd på ett stort företag. Konflikten mellan Kim och Viktor är "historia" och därför ansåg jag att det inte är nödvändigt att berätta vad det handlar om, utan istället bara visa att de är arga på varandra.

 

Tack för kommentaren! :)

Link to comment
Share on other sites

Eller så skulle du kunna ändra slutet helt. Mannen som kommer in som om ingenting hänt skulle kunna vara döden och när Kim går ut ur byggnaden är han och de andra egentligen döda (han "spökar", kort sagt) och sedan växlar man till en bild där man ser hissen ligga i ruiner med tre döda personer också.

 

Jag har också funderat kring ett sådant slut, att Kim kommer leende ut ur byggnaden och blir påkörd av en bil - men bilen bara åker rätt igenom honom som om han var ett spöke, att liksom göra en "The shining"-slut (om du har sett sista scenen i den filmen?).

Link to comment
Share on other sites

Jag har också funderat kring ett sådant slut, att Kim kommer leende ut ur byggnaden och blir påkörd av en bil - men bilen bara åker rätt igenom honom som om han var ett spöke, att liksom göra en "The shining"-slut (om du har sett sista scenen i den filmen?).

Ja, varför icke? Men jag tror en liten bild av hissen i kraschar skick behövs också. Kanske att man kör när alla går ur hissen (Kim och Co), bilden växlar, från en hel hiss ser man nu en trasig. Sedan kommer Kim ut ur byggnaden (man sätter en myra i huvudet på publiken) och en bil (helst en stor lastbil) kör rakt igenom honom och där "the end".

 

Det skulle bli kanon!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Micro-anmärkningar:

 

Kim går iväg från sitt skrivbord.

Kim går igenom en korridor, han går förbi två personer.

Kim svänger åt vänster.

 

Onödig och frustrerande upprepning av "Kim Går..." som Désirée redan nämnt. Dessutom är det för detaljerat för något så odramatiskt. Är det viktigt att han går förbi två personer? Eller att han svänger vänster? Nä.

 

Du tänker rätt (smala action paragrafer), men du tillämpar den principen onödigt på väldigt trivial handling som lika gärna kan förkortas till "Kim går ut från kontoret, ner för en korridor, och in till hissen".

 

Likadant här:

 

Kim kommer fram till en hiss. Han trycker på en knapp.

En dörr öppnas och Kim stiger in. Han trycker på en knapp i
hissen. Dörren stängs.

Kim står och väntar.

 

Kan lika gärna skrivas som "Kim går in i hissen och trycker på knappen. Dörrarna stängs och han står och väntar."

 

och scenhuvudet "INT. HISS - DAG" bör egentligen vara "INT. HISS - DAG - Continuous" (fast på svenska, kan inte svenska termen) Man brukar lägga till "continuous" på scenhuvud om det är så att karaktären kliver in i nästa scen omedelbart.

 

Det var mer grejer jag ville anmärka på...grejer som förövrigt var bra. Men jag kommer inte ihåg det nu, får ta och läsa om ditt manus igen för att återfriska minnet. Detta är anteckningar jag sparade över till en word-fil eftersom jag hade bråttom någonstans.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Den här versionen är bättre men fortfarande lite stämningslös.

 

En sak jag reagerade på var tiden som påstås ha gått. Han trycker på nödknappen och förväntar sig att det ska vara hjälp på plats efter tio sekunder? Jag har stått och tryckt på nödknappen i en minut innan någon reagerade och undrade vad det var som lät. Och sen säger de att de suttit fast i en halvtimma? Det går inte ihop. Vi har ju följt dem hela vägen i hissen och vet precis hur lång tid som har gått.

 

Man skulle kunna ladda upp stämningen mellan karaktärerna betydligt. Nu händer det inte så mycket mellan dem. Dra upp alla snaska händelser och rykten och påhopp och låt det kulminera här. Det behöver inte betyda att de ska börja gräla. Det kan komma smygande, giftigt. Nu är det tre personer utan bakgrund och relation till varandra som hamnar i en hiss.

 

Och sen öppnas hissdörrarna av någon som säger "visste ni inte att hissen är trasig?" Trasiga hissar är inte i drift. Slutet var ett stort anticlimax. Det är ungefär som att vakna ur drömmen istället för att lösa problemet.

Link to comment
Share on other sites

Den här versionen är bättre men fortfarande lite stämningslös.

 

En sak jag reagerade på var tiden som påstås ha gått. Han trycker på nödknappen och förväntar sig att det ska vara hjälp på plats efter tio sekunder? Jag har stått och tryckt på nödknappen i en minut innan någon reagerade och undrade vad det var som lät. Och sen säger de att de suttit fast i en halvtimma? Det går inte ihop. Vi har ju följt dem hela vägen i hissen och vet precis hur lång tid som har gått.

 

Man skulle kunna ladda upp stämningen mellan karaktärerna betydligt. Nu händer det inte så mycket mellan dem. Dra upp alla snaska händelser och rykten och påhopp och låt det kulminera här. Det behöver inte betyda att de ska börja gräla. Det kan komma smygande, giftigt. Nu är det tre personer utan bakgrund och relation till varandra som hamnar i en hiss.

 

Och sen öppnas hissdörrarna av någon som säger "visste ni inte att hissen är trasig?" Trasiga hissar är inte i drift. Slutet var ett stort anticlimax. Det är ungefär som att vakna ur drömmen istället för att lösa problemet.

 

Jo, jag håller med dig. Jag har inte tänkt så mycket på de detaljerna, men jag ska skriva en ny version där jag kommer ändra ytterligare i dialogen och andra grejer.

 

Tack för kommentaren. :)

Link to comment
Share on other sites

Jo, jag håller med dig. Jag har inte tänkt så mycket på de detaljerna, men jag ska skriva en ny version där jag kommer ändra ytterligare i dialogen och andra grejer.

 

Tack för kommentaren. :)

 

Ursäkta om jag lät hård. Jag har läst såpass mycket av dig för att veta att du kan skriva, men min kritik blev kanske onödigt bryskt.

Link to comment
Share on other sites

jag läste filmen andra gången med mr.bean i rollen som sofia. grymt kul!

har inte läst hela tråden, men det kändes som drama när jag läste den första gången. kanske bättre som komedi?

 

Nja... den är egentligen tänkt som drama där olika personliga relationer utvecklas till en konflikt, men det skulle säkert funka med en parodi på den!

Link to comment
Share on other sites

Jag tyckte det var underhållande, men något extra saknas, något som får det att sticka ut. Nu tänker man på filmen "Devil", som kom ut för ett tag sedan, där var det mera laddat, detta är kanske lite för mycket en vardagssituation, för att jag ska bli riktigt engagerad.

 

Så kanske, för in det övernaturliga i det, eller något annat.

 

Det stora problemet för mig är när mannen kommer in på slutet. Varför går inte de andra ur hissen? Har jag missuppfattat eller beror detta på något annat?

Link to comment
Share on other sites

Jag tyckte det var underhållande, men något extra saknas, något som får det att sticka ut. Nu tänker man på filmen "Devil", som kom ut för ett tag sedan, där var det mera laddat, detta är kanske lite för mycket en vardagssituation, för att jag ska bli riktigt engagerad.

 

Så kanske, för in det övernaturliga i det, eller något annat.

 

Hur/vad? Ska det kanske hända något med hissen som inte kan hända i verkligheten? Eller något med karaktärerna?

 

Det stora problemet för mig är när mannen kommer in på slutet. Varför går inte de andra ur hissen? Har jag missuppfattat eller beror detta på något annat?

 

Från början var det tänkt att det visar sig vid slutet att hissen "bara" är lite trasig, men i den nya versionen som jag håller på med nu ska det istället vara tänkt att fortsätta genom att hissdörren öppnas och alla tre stiger ut ur hissen. Väl ute i korridoren får de på något sätt (exempelvis genom en kollega) reda på att det blev något fel med hissen varpå de ringde en tekniker som fick komma och fixa problemet. Sedan slutar manuset så som det är nu, att Kim kommer leende ut ur byggnaden.

Link to comment
Share on other sites

Hur/vad? Ska det kanske hända något med hissen som inte kan hända i verkligheten? Eller något med karaktärerna?

 

Det är det jag inte vet. Känner bara att något behövs som får det att bli mer än en vardagssituation. Behöver inte nödvändigtvis vara något övernaturligt, bara något som gör det minnesvärt. Nu är jag i och för sig skadad av genre-film och drama är inte min specialite. Kanske är det något med karaktärerna, någonting som får dem att sticka ut från mängden? Men återigen, vill man skildra vardagssituationer med vanliga människor, så är jag fel ute.

 

Från början var det tänkt att det visar sig vid slutet att hissen "bara" är lite trasig, men i den nya versionen som jag håller på med nu ska det istället vara tänkt att fortsätta genom att hissdörren öppnas och alla tre stiger ut ur hissen. Väl ute i korridoren får de på något sätt (exempelvis genom en kollega) reda på att det blev något fel med hissen varpå de ringde en tekniker som fick komma och fixa problemet. Sedan slutar manuset så som det är nu, att Kim kommer leende ut ur byggnaden.

 

Okej, det blir bättre. =)

Link to comment
Share on other sites

Det är det jag inte vet. Känner bara att något behövs som får det att bli mer än en vardagssituation. Behöver inte nödvändigtvis vara något övernaturligt, bara något som gör det minnesvärt. Nu är jag i och för sig skadad av genre-film och drama är inte min specialite. Kanske är det något med karaktärerna, någonting som får dem att sticka ut från mängden? Men återigen, vill man skildra vardagssituationer med vanliga människor, så är jag fel ute.

 

Ja, jag vet inte riktigt... grejen med manuset är att det ska skildra en typ av "oönskad situation". Kim och Viktor har ju en tidigare konflikt (som jag tänkt också ska "avslöjas" i den nya versionen) samtidigt som Kim är kär i Sofia, och att fastna tillsammans med sådana människor i en hiss är nog inte den typ av situation man vill råka ut för, därför blir det också ännu mer spänningsfullt stämning.

Link to comment
Share on other sites

Ja, jag vet inte riktigt... grejen med manuset är att det ska skildra en typ av "oönskad situation". Kim och Viktor har ju en tidigare konflikt (som jag tänkt också ska "avslöjas" i den nya versionen) samtidigt som Kim är kär i Sofia, och att fastna tillsammans med sådana människor i en hiss är nog inte den typ av situation man vill råka ut för, därför blir det också ännu mer spänningsfullt stämning.

 

Det har du nog rätt i. =) Så fort det blir mera laddat, så blir det intressantare. Gör den film du vill göra, och lyssna inte för mycket på kritik. För det är underhållande i grunden, och jag tycker du har lyckats med detaljer. Som att Viktor kollar på klockan, Kims blickar och liknande. Det är laddat och blir nog ännu mera så efter en omskrivning. Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

Det har du nog rätt i. =) Så fort det blir mera laddat, så blir det intressantare. Gör den film du vill göra, och lyssna inte för mycket på kritik. För det är underhållande i grunden, och jag tycker du har lyckats med detaljer. Som att Viktor kollar på klockan, Kims blickar och liknande. Det är laddat och blir nog ännu mera så efter en omskrivning. Lycka till!

 

Tack! :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Similar Content

    • By Albinsandberg
      Hej!
       
      Postar här för all sorts feedback samt träning.
       
      obs, endast 4 sidor exklusive titeln.
       
      Vill också notera att jag ska försöka göra flera korta manus gärna mellan 5-15min. Så denna är min första.
      One last drink.pdf
    • By Bylundjonas
      Hej. I min tidigare tråd försökte jag få fram något som var relaterat till min dödsrädsla. Jag fortsatte jobba med Alice och blev aldrig helt riktigt nöjd med karaktären eller storyn. Så jag tänkte okej F*ck it, jag tar bara sånt fick mig att bli rädd som barn efter att jag hade sett mitt första lik och så vidare. Jag var alltid rädd att om jag dog som barn och vaknade upp på bårhuset, då skulle detta hända som det står i manuset, ingen ser, hör eller bryr sig, du är död för dem. Och rädslan att bli begravd levande var ju också en skrämmande tanke man fick efter man hade sett saker och ting. Mardrömmarna efter den situationen relaterade mycket till död och även likkistor, vilket var läskigt. Jag var ju barn och visste ju inte hur det fungerade efter man har dött, men jag har försökt beskriva min rädsla så bra jag kan i manuset för att man ska få en uppfattning att det var så här han upplevde det i drömmarna och kände.
       
      Threadet som manuset är baserad på: https://forum.voodoofilm.org/showthread.php?t=38225
       
      Manuset: The file is gone.
    • By nashville
      Tja!
       
      Det här manuset är en over the top komediserie som inte är så realistisk. Jag vet inte riktigt hur jag skulle beskriva stilen men kanske typ 30 Rock blandat med en light-version av Airplane.
      Loglinen för serien skulle kunna vara: En femtiotvå år gammal man delar en lägenhet med två tjejer i tjugoårsåldern efter att hans fru lämnat honom. -- Vilket låter perverst och som en äcklig önskedröm, men jag lovar att det inte är fallet.
      Jag är medveten om att serien aldrig skulle kunna produceras, av många orsaker, men är mera intresserad av om ni finner det underhållande. Kommentarer gällande struktur, karaktär, beskrivningar, om handlingen ens går att förstå och sånt skulle också uppskattas jättemycket.
      Rumskamrater-nashville.pdf
    • By RoKi
      En liten story om en religiös sekt som beslutar sig för att spränga ett vattenkraftverk och orsaka en syndaflod.
      Är helt ny på det här med att skriva, men tyckte att det var väldigt roligt. Såg det som en film hela tiden:)
      Guds Änglar:RoKi.pdf
    • By agnes99
      Hej!
       
      Det här är mitt första kortfilmsmanus (på 3 sidor) och jag skulle gärna vilja få respons/kritik.
       
      Synopsis: Viktor upptäcker att hans mamma är borta när han kommer hem en kväll. Det oroar honom så han går ut för att leta efter henne och efter en tids letande hittar han henne på kyrkogården.
       
      (Det är inte en händelserik historia, men jag hoppas att känslorna förmedlas.)
       
      Grejen är att jag har en lång bakgrundshistoria till Viktor och hans familj, så jag är rädd att manuset inte blir lika bra för en som inte har tagit del av deras historia. Varför jag skrev ett kortfilmmanus av det hela är för att jag är en noob (så jag ser fram emot att få respons och råd). Jag hade lite problem med en heading som ni kanske kommer märka och lite andra saker... Det finns en massa olika formateringsregler och jag vet inte riktigt vilka jag ska följa!... och ska man översätta de engelska uttrycken?
       
      FYI, så skrev jag manuset i Celtx (funkade bra men kan inte ta bort scennumreringen) och titeln är inte helt bestämd, vet inte ens om en borttappad är rätt ord, men kände att jag behövde skriva nånting.
       
      Tack på förhand för er respons! :)
      Screenplay (6).pdf
×
×
  • Create New...