Gå till innehåll

Apple - Ett skämt i filmbranchen?


Raw

Recommended Posts

...och Avid kommer att regera! En av de mest omtalade frågorna i Hollywood > Hur *** tänkte Apple nu? Är så less på apple nu så blä! (köpte iphone 4 igår)

Hur tror ni att deras betéende påverkar filmbranchen? Hur många går över till Avid? Vore intressant att veta svaret på dessa frågor.

 

Länkade lite roliga filmklipp om FCPX >

 

Conan O'Brien om FCPX

 

 

 

!

 

Finns massor av dessa roliga parodier på YouTube;) Hur många här ifrån forumet tänker gå över till annat redigeringsprogram?=)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag läste att försäljningen av Premiere Pro gick upp 40% efter det att FCP X kom ut...

 

Haha, klockrent! Låter ju finemang! Ja jag vet inte riktigt vad som slog slint i deras skallar ...men nånting var det i allafall.

Länk till kommentar
Share on other sites

Apple har nog insett att privatmarknaden har större potential än proffsmarknaden. Det apple säljer på idag (förutom status och design) är att det är lätt att använda och utan problem. Proffs har större kunskap och ställer högre krav än konsumenter och det gör att utvecklingskostnaderna förmodligen inte går att räkna hem. Man släpper således den marknaden och låter Avid och Adobe ta den, båda är ju kompatibla med Mac i alla fall så datorerna kan de ju sälja ändå.

 

Mitt företag har kört FCP tidigare men har nu börjat snegla på Adobes programlösningar på ett bredare perspektiv än AE och PS.

Länk till kommentar
Share on other sites

Apple har nog insett att privatmarknaden har större potential än proffsmarknaden. Det apple säljer på idag (förutom status och design) är att det är lätt att använda och utan problem. Proffs har större kunskap och ställer högre krav än konsumenter och det gör att utvecklingskostnaderna förmodligen inte går att räkna hem. Man släpper således den marknaden och låter Avid och Adobe ta den, båda är ju kompatibla med Mac i alla fall så datorerna kan de ju sälja ändå.

 

Mitt företag har kört FCP tidigare men har nu börjat snegla på Adobes programlösningar på ett bredare perspektiv än AE och PS.

 

Mycket bra svar där! Skulle gissa på att dom har den tanken någonstans. Kommer nog ta ett tag innan alla som jobbat med Final Cut Pro i alla år kommer gå med på det men till slut får dom nog lov att göra=) Även fast de kommer uppdates (antagligen) så kommer det nog inte bli samma sak.

Länk till kommentar
Share on other sites

Disclaimer: Detta är mina åsikter och inte min arbetsgivares etc, etc, etc.......

 

Jag tror också, personligen, att det var en ren business decision. Till viss del i kombination med Apples djärva (dumdristiga?) designers.

Det kostar sjukt mycket att utveckla mjukvaror på den nivån och ett företag som har en mycket liten del av den totala mobiltelefonmarknaden och typ 65% av vinsterna har annat att göra.

Allt i FCP-X är ju inte dumt (vissa saker dock obegripliga) - men för Broadcast och High End är den nästan värdelös i sin nuvarande version...

 

Den som vill göra mer än snegla har ju dessutom 50% rabatt just nu (om man byter från FCP/Avid).

Oavsett om man använder PPro elller ej är det ju ett billigt tillfälle att skaffa Photoshop / Illustrator / After Effects...

Länk till kommentar
Share on other sites

Disclaimer: Detta är mina åsikter och inte min arbetsgivares etc, etc, etc.......

 

Jag tror också, personligen, att det var en ren business decision. Till viss del i kombination med Apples djärva (dumdristiga?) designers.

Det kostar sjukt mycket att utveckla mjukvaror på den nivån och ett företag som har en mycket liten del av den totala mobiltelefonmarknaden och typ 65% av vinsterna har annat att göra.

Allt i FCP-X är ju inte dumt (vissa saker dock obegripliga) - men för Broadcast och High End är den nästan värdelös i sin nuvarande version...

 

Den som vill göra mer än snegla har ju dessutom 50% rabatt just nu (om man byter från FCP/Avid).

Oavsett om man använder PPro elller ej är det ju ett billigt tillfälle att skaffa Photoshop / Illustrator / After Effects...

 

Fast inte 50% på uppgraderingar eller hur? Det gör ju att FCPX fortfarande är billigare för de som tänker så... För mig själv så blir det ändå Adobe på min stationära, men vad jag ska köra på min macbook vet jag inte riktigt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...