Gå till innehåll

Rengöringskassetter???


matknu

Recommended Posts

Jag har en simpel Sony TRV22 och den behöver göras rent...jag fick blåskärm och ränder. Det är betydligt enklare att hitta tex Panasonics rengöringskassetter än Sonys...spelar det någon roll? Sony har iofs ett kit med 5 dv kassetter plus en rengöringskassett som kanske kan funka...någon som vet? Är det skillnad på rengöringskassetter?

Jag har haft kameran i ett år och filmat ca 14 timmar och inte tittat på filmen i kamera så mycket (max två timmar totalt). Är det normalt att den behöver rengöras redan nu?

 

:) Mats

Länk till kommentar
Share on other sites

Köp inte Sony Premiumkasetter. Hört rykten på nätet och framför allt Expert i Gallerian i Centralen. Där avrådde de mig köpa dessa kasetter då en kund använt dessa i en Panasonic DVkamera. Bara 2 månader efter inköpet strulade bilden. Kunden lämna in kameran och enda utvägen var att byta ut videotrumman, en kostnad på ca 3000 kr. Tur gick det på garantin.

 

Enligt Expert funkar endast Sonypremium-banden endast i Sonys kameror. Men jag tvivlar på det då rykterna till dessa band krånglar i de flesta märkena.

 

Samtidigt är det lite ironiskt att man får med ett rengöringsband när man köper 5-pack. Förhoppningsvis blir det bättre av att rengöra kameran i ditt fall, med rengöringsband.

 

Som sagt skulle jag också avråda från att köpa Sonys band och i stället köpa MinDVband från Fuji. Dessa finns på Clasohlson för 39 kr.

 

Fuji har det bästa ryktena om sig vad gäller bildstörningar och hållbarhet. Många påstår att dessa band också är bättre än Sonys DVCAMband. Så har man en DVCAMkamera skulle jag köra Fujis miniDV i stället för Sonys DVCAM.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Mickels]Köp inte Sony Premiumkasetter. Hört rykten på nätet och framför allt Expert i Gallerian i Centralen. Där avrådde de mig köpa dessa kasetter då en kund använt dessa i en Panasonic DVkamera. Bara 2 månader efter inköpet strulade bilden. Kunden lämna in kameran och enda utvägen var att byta ut videotrumman, en kostnad på ca 3000 kr. Tur gick det på garantin.

 

Enligt Expert funkar endast Sonypremium-banden endast i Sonys kameror. Men jag tvivlar på det då rykterna till dessa band krånglar i de flesta märkena.

 

Samtidigt är det lite ironiskt att man får med ett rengöringsband när man köper 5-pack. Förhoppningsvis blir det bättre av att rengöra kameran i ditt fall, med rengöringsband.

 

Som sagt skulle jag också avråda från att köpa Sonys band och i stället köpa MinDVband från Fuji. Dessa finns på Clasohlson för 39 kr.

 

Fuji har det bästa ryktena om sig vad gäller bildstörningar och hållbarhet. Många påstår att dessa band också är bättre än Sonys DVCAMband. Så har man en DVCAMkamera skulle jag köra Fujis miniDV i stället för Sonys DVCAM.[/citat]

 

 

 

Tack för hjälpen. Det blir en repa till CO vilket aldrig är fel. Jag ska forska vidare i rengöringskassettfloran....

:)

Länk till kommentar
Share on other sites

Hoppsan glömde totalt bort att det handla ju oxå om rengöringsband, då skulle jag nog köpa sonys egna rengöringsband då det står i manualen.

Själv råkade jag ut för bandtrassel då jag använde Hamas rengöringskasett.

 

Men dock inte filma på sonys band.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...