Gå till innehåll

Vad ska man ha för mik?


Nject

Recommended Posts

Tjena! :)

Jag och några grabbar ifrån skolan ska göra ett film projekt!

Vi har precis införskaffat oss en Canon 550d som vi tänkte spela in filmen med, men vi har ingen mikrofon :/

Har ni några tips på en bra mikrofon man kan köpa?

Helst inte för dyr ^^

 

Ha det ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...

Som Mattihp sa, det beror på er ambition. Vill ni träna och leka er fram för att utvecklas kan ni säkert ha mikrofonen på kamerans tillbehörssko. Men förvänta er inget fantastiskt ljud från långa avstånd. Kanske acceptabelt beroende på ambition. Hur långt beror på faktorer som inomhus/utomhus och vind/vindstilla osv osv. Varför inte testa att montera eller tejpa fast mikrofonen på en lång pinne och köpa en skarvsladd så ni inte behöver komma för långt ifrån skådespelarna.

 

Sedan ska man inte underskatta att inte krångla till saker i början utan bara ha riktigt kul för att allteftersom höja ribban.

Länk till kommentar
Share on other sites

Lånar tråden lite om det går bra.

 

Jag hade tänkt börja filma lite med min 5D II och är på jakt efter en vettig mic och ljudinspelare. Vill ha något som fungerar lite "allround". Kommer till en början att filma allt från natur till mindre avancerade filmer till företag.

 

Har kollat på Röde NT-2A och Zoom H4n NEXT. Vad tror ni om den kombinationen? Är kanske en shotgun-mic bättre att börja med?

Länk till kommentar
Share on other sites

Lånar tråden lite om det går bra.

 

Jag hade tänkt börja filma lite med min 5D II och är på jakt efter en vettig mic och ljudinspelare. Vill ha något som fungerar lite "allround". Kommer till en början att filma allt från natur till mindre avancerade filmer till företag.

 

Har kollat på Röde NT-2A och Zoom H4n NEXT. Vad tror ni om den kombinationen? Är kanske en shotgun-mic bättre att börja med?

Om du jobbar i kontrollerade miljöer där du även kan få ström till din zoom så låter det finemang. Man får mindre mick för de pengarna om man skall köpa en shotgun eftersom shotguns har ett smalt (haha, dubbel-pun!) användningsområde. Om du däremot kommer hålla till i nivåer med tydliga störningsljud (fläktar, rör, etc) så bör du satsa på en shotgun. Också om du inte kommer ha tillgång till vägguttag eftersom en ordentlig mick utan batterimöjlighet suger slut på AA-batterier väldigt fort.

Länk till kommentar
Share on other sites

Smalt användningsområde? Au contraire! Inom film kan man använda shotguns till i princip allt!

Dom funkar perfekt ute, bra inne, till ljudeffekter, ambiancer, foley, i princip allt :-)

Dock ska man inte misstolka detta som att dom kan ersätta alla andra mickar fullständigt. Har man inte råd med mer än en mick så är dom enda acceptabla alternative för film, men precis som med objektiv kommer man med tiden vilja komplettera med fler mickar för att förstärka svaga element. Faktum är att mickar funkar enligt exakt samma principer som objektiv, man vill ha det viktiga i fokus & bakgrunderna hanterbara :-)

Röde NT-2A är en omtyckt mick till studiosammanhang, men till film är den direkt opassande. Den är för stor för att booma med (vet jag av erfarenhet...), & med det vida mönstret är den jobbig med bakgrundsljud.

Under flera år tidigt i min karriär var allt jag hade en Sennheiser MKH416 shotgun-mick.

Länk till kommentar
Share on other sites

Smalt användningsområde? Au contraire! Inom film kan man använda shotguns till i princip allt!

Dom funkar perfekt ute, bra inne, till ljudeffekter, ambiancer, foley, i princip allt :-)

Dock ska man inte misstolka detta som att dom kan ersätta alla andra mickar fullständigt. Har man inte råd med mer än en mick så är dom enda acceptabla alternative för film, men precis som med objektiv kommer man med tiden vilja komplettera med fler mickar för att förstärka svaga element. Faktum är att mickar funkar enligt exakt samma principer som objektiv, man vill ha det viktiga i fokus & bakgrunderna hanterbara :-)

Röde NT-2A är en omtyckt mick till studiosammanhang, men till film är den direkt opassande. Den är för stor för att booma med (vet jag av erfarenhet...), & med det vida mönstret är den jobbig med bakgrundsljud.

Under flera år tidigt i min karriär var allt jag hade en Sennheiser MKH416 shotgun-mick.

 

Smalt användningsområde inom ljud och musik utanför film :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Om du jobbar i kontrollerade miljöer där du även kan få ström till din zoom så låter det finemang. Man får mindre mick för de pengarna om man skall köpa en shotgun eftersom shotguns har ett smalt (haha, dubbel-pun!) användningsområde. Om du däremot kommer hålla till i nivåer med tydliga störningsljud (fläktar, rör, etc) så bör du satsa på en shotgun. Också om du inte kommer ha tillgång till vägguttag eftersom en ordentlig mick utan batterimöjlighet suger slut på AA-batterier väldigt fort.

 

Smalt användningsområde? Au contraire! Inom film kan man använda shotguns till i princip allt!

Dom funkar perfekt ute, bra inne, till ljudeffekter, ambiancer, foley, i princip allt :-)

Dock ska man inte misstolka detta som att dom kan ersätta alla andra mickar fullständigt. Har man inte råd med mer än en mick så är dom enda acceptabla alternative för film, men precis som med objektiv kommer man med tiden vilja komplettera med fler mickar för att förstärka svaga element. Faktum är att mickar funkar enligt exakt samma principer som objektiv, man vill ha det viktiga i fokus & bakgrunderna hanterbara :-)

Röde NT-2A är en omtyckt mick till studiosammanhang, men till film är den direkt opassande. Den är för stor för att booma med (vet jag av erfarenhet...), & med det vida mönstret är den jobbig med bakgrundsljud.

Under flera år tidigt i min karriär var allt jag hade en Sennheiser MKH416 shotgun-mick.

 

Tack för era svar!

 

Har ni några tips på en bra shotgun som inte är allt för dyr? Röde NTG-2 tycker jag verkar intressant.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för era svar!

 

Har ni några tips på en bra shotgun som inte är allt för dyr? Röde NTG-2 tycker jag verkar intressant.

En helt okej mick att börja med. Jag själv känner att jag börjar växa ifrån den och längtar efter att ha mer pengar att köpa en bättre mick för. Men definitivt prisvärd och en helt kompetent mick.

Länk till kommentar
Share on other sites

Då blir det nog en NTG-2 tillsammans med en Zoom H4N.

 

Medföljer sladd eller måste det köpas separat?

 

Här är varukorgen. Något mer som kan vara bra att ha?

 

[ATTACH=CONFIG]5000[/ATTACH]

Separat. Är det något särskilt med stativet som gör det så dyrt? Har sett hyggliga mick-stativ för bra mycket mindre. Jag har en Zeppelinare (blimp) till min också, men man kan kanske klara sig med mindre än så. Pistolhandtag kan vara bra att ha också. Micken är också billigare på Thomann med några hundringar. Hittade till och med ett paket med kabel:

 

RODE NTG-2 BUNDLE - Thomann Cyberstore Sverige

Länk till kommentar
Share on other sites

Separat. Är det något särskilt med stativet som gör det så dyrt? Har sett hyggliga mick-stativ för bra mycket mindre. Jag har en Zeppelinare (blimp) till min också, men man kan kanske klara sig med mindre än så. Pistolhandtag kan vara bra att ha också. Micken är också billigare på Thomann med några hundringar. Hittade till och med ett paket med kabel:

 

RODE NTG-2 BUNDLE - Thomann Cyberstore Sverige

 

Okej, tack för länken. Ska kolla upp vad de andra grejerna kostar hos dem.

 

Vad ska du med stativet till överhuvudtaget? Eftersom du köper ett spö så misstänker jag att du ändå ska ha någon som bommar?

 

Tänkte att det kan vara bra att ha då man inte har någon som kan hålla i spöet.

Länk till kommentar
Share on other sites

 

Tänkte att det kan vara bra att ha då man inte har någon som kan hålla i spöet.

I situationer där du bara har en person att bomma antar jag.. Använder själv stativ ibland när jag skall sätta upp en XY. Ett vanligt stativ kostar 90-110kr. Ge inte mer än så. Tror Thomann har ett kompetent för runt hundringen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...