Gå till innehåll

Ska man välja band eller minneskort m.m


Gustav60

Recommended Posts

Min Videokamera pajade just och det är ju en total djungel bland kamerorna tycker jag.

För det första, ska man välja band eller minneskort? Blir det samma kvalitet? Finns det en kamera

med 1080p/50 med band?

Jag fotar mycket, kanske går det lika bra att filma med en ny systemkamera, men har de autofokus

under filmandet, har för mig att de första inte hade det?

Ska bara filma familjen och lite natur, inget avancerat men vill ändå ha bästa möjliga kvalite.

 

//

Villrådig som synes

Länk till kommentar
Share on other sites

Finns inlägg på forumet i debatten kring band vs minneskort. Sök runt lite.

 

Kort sagt så är band inget för framtiden. Du får inte 1080p50, bara 1080i50

Vad ska du har 1080p50 till om du bara ska filma familj och natur? Svårt att motivera sådant köp.

 

DSLR-ämnet finns det väldigt mycket trådar om här på forumet. Läs på en del där.

Autofokus finns inte bland de vanligaste DSLR-kamerorna, men det kan ändras. Sony släppte nyligen en med helt nya funktioner. Om den är bra eller inte vet jag inte, men saker utvecklas konstant så man måste hålla sig uppdaterad varje vecka.

Länk till kommentar
Share on other sites

Band inser jag att det får jag lägga på hyllan. Men det blir ett stort kliv i tekniken igen för mig, först från analog till digital foto och nu flyttar även videofilmen in i hårddisken.

DSLR fungerar inte praktiskt utan AF, men frågan är ju vad man ska välja för videokamera med minneskort.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag ska inte redigera, jag tror inte ens att min nuvarande dator klarar att spela upp 1080 ordentligt, så det blir bara att lagra så länge. Vad kameran kostar spelar inte så stor roll om den är bra. Men den ska vara en vanlig "kompakt", med typ 3" skärm, ingen stor proffskamera. Best of the best, eller i alla fall näst bäst :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Fast hårddisk i kamernan är väl ingen höjdare, går inte att byta ut, allt material kan gå förlorat om man tappar kameran i golvet...

 

Iofs ingen skillnad mot att hunden knager i sig ett SD-kort eller en Super8-rulle.

 

(Jag litar f ö inte på hårddiskar...)

Länk till kommentar
Share on other sites

Hur tänker du spara och visa materialet? Ska du spela in tilsls hårddisken är full och sen bara använda kameran för uppspelning, eller använda minneskorten som engångskort?

 

Nej, jag tänker spela in på minneskort och sedan föra över till extern hårddisk på datorn. Vill jag spela upp så får jag väl föra över till kameran igen så länge. Nästa dator kommer klara 1080p dock. Såg att det finns kameror med hårddisk och minneskort, kan ju kanske vara bra om kortet blir fullt.

Länk till kommentar
Share on other sites

En annan fundering när jag sitter och läser på om olika kameror. Hur kan olika modeller som alla har 1920 x 1080 ha olika upplösning på sensorn? En har 8,59 miljoner pixlar och en annan 2,37 miljoner pixlar. 1920 x 1080 borde väl alla ha 2073600 pixlar?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...