Lucio Fulci Posted September 4, 2011 Posted September 4, 2011 Tjenare allihoppa Vad för program, effekt ska jag använda så att jag kan få ut en riktigt film aktigt bild ur Sony DSR 170p, Tack för hjälpen 0 Quote
Mattihp Posted September 5, 2011 Posted September 5, 2011 Tänk mest på riktigt bra ljussättning och att filma så mycket du kan med relativt kort skärpedjup. Sen får du testa att experimentera lite med lägre mättnad, hårdare svärta och hitta ett bra läge med kontrast. Det mesta görs med brightness/contrast och/eller färgkorrigering. 0 Quote
StenR Posted September 5, 2011 Posted September 5, 2011 Använd inställningen 25p och slutaren på 1/50. 0 Quote
david- Posted September 5, 2011 Posted September 5, 2011 Ska du t.ex. filma utomhus och inte med ljus från lampor så anser jag att du bör filma med 24 fps istället då det är snäppet mer åt den klassiska "film look" hållet. Film har oftast 24, TV har oftast 25. Men däremot om du ska ha ljus med lampor här i Sverige så måste du i de flesta fall filma i 25 pågrund av elfrekvensen. 0 Quote
StenR Posted September 5, 2011 Posted September 5, 2011 Ska du t.ex. filma utomhus och inte med ljus från lampor så anser jag att du bör filma med 24 fps istället då det är snäppet mer åt den klassiska "film look" hållet. Film har oftast 24, TV har oftast 25. Men däremot om du ska ha ljus med lampor här i Sverige så måste du i de flesta fall filma i 25 pågrund av elfrekvensen. Jag tror tvärtom om att det bara är krångligt att blanda 24p och 25p i samma projekt, det skiljer ju bara 4% i speed så jättemycket mer filmiskt blir det inte. 0 Quote
Lucio Fulci Posted September 5, 2011 Author Posted September 5, 2011 Tack för alla som hjälpte till för det fösta. Men på den kameran som jag ska filma så i shuttern eller slutaren den den visar inte när man leker med slutaren 1/50 osv utan 50,60,120 uppåt uppåt tills den kommer till 10000 Och var kan jag ställa in frame raten i sony dsr 170p tack för hjälpen 0 Quote
Peus Posted September 5, 2011 Posted September 5, 2011 Jag rekommenderar oftast 24p nu mer. Det är ett internationellt och generellt format till motsats från 25p och 30p etc. Dock beror det ju lite på hur materialet skall skjutas, presenteras m.m. men ja, oftast iaf. Mvh /Pontus w 0 Quote
plf66 Posted September 6, 2011 Posted September 6, 2011 Tack för alla som hjälpte till för det fösta. Och var kan jag ställa in frame raten i sony dsr 170p tack för hjälpen Jag är 99,9% säker på att du inte kan ställa bildfrekvens på DSR-170p. Det är en utpräglad videokamera för dokumentärfilmning i 4:3, inte riktigt den optimala för att efterlikna långfilm. 0 Quote
StenR Posted September 6, 2011 Posted September 6, 2011 Jag är 99,9% säker på att du inte kan ställa bildfrekvens på DSR-170p. Det är en utpräglad videokamera för dokumentärfilmning i 4:3, inte riktigt den optimala för att efterlikna långfilm. Sorry, jag tänkte på PD177 som både har widescreen och kan spela in i 25p. 0 Quote
Kimster Posted September 6, 2011 Posted September 6, 2011 Jag är 99,9% säker på att du inte kan ställa bildfrekvens på DSR-170p. Det är en utpräglad videokamera för dokumentärfilmning i 4:3, inte riktigt den optimala för att efterlikna långfilm. Du kan lägga på en 0,1% till. Det finns inga som helst funktioner för ändrad fps eller progressiv inspelning. Den är för 4:3 format (kan iofs fejka 16:9 med lite sämre bildkvalité). Det är som sagt en videokamera av äldre modell som inte kan jämföras med någon annan kamera med stor sensor och/eller kort skärpedjup. Så materialet blir svårt (svårare) att göra "filmlikt". Bra ljussättning, och sen är det upp till redigeringsprogrammet att försöka göra resten. Men i övrigt är det en jädrans fin videokamera, för sin ålder. Den bättre på marknaden på sin tid. 0 Quote
Lucio Fulci Posted September 8, 2011 Author Posted September 8, 2011 De vad jag trodde om sony 170p, ska försöka hitta en bättre kamera. Tack så hämskt mycket för alla som hjälpte 0 Quote
Recommended Posts