Gå till innehåll

en riktig film bild med (Sony DSR 170P)


Lucio Fulci

Recommended Posts

Tänk mest på riktigt bra ljussättning och att filma så mycket du kan med relativt kort skärpedjup. Sen får du testa att experimentera lite med lägre mättnad, hårdare svärta och hitta ett bra läge med kontrast. Det mesta görs med brightness/contrast och/eller färgkorrigering.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ska du t.ex. filma utomhus och inte med ljus från lampor så anser jag att du bör filma med 24 fps istället då det är snäppet mer åt den klassiska "film look" hållet. Film har oftast 24, TV har oftast 25. Men däremot om du ska ha ljus med lampor här i Sverige så måste du i de flesta fall filma i 25 pågrund av elfrekvensen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ska du t.ex. filma utomhus och inte med ljus från lampor så anser jag att du bör filma med 24 fps istället då det är snäppet mer åt den klassiska "film look" hållet. Film har oftast 24, TV har oftast 25. Men däremot om du ska ha ljus med lampor här i Sverige så måste du i de flesta fall filma i 25 pågrund av elfrekvensen.

 

Jag tror tvärtom om att det bara är krångligt att blanda 24p och 25p i samma projekt, det skiljer ju bara 4% i speed så jättemycket mer filmiskt blir det inte.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för alla som hjälpte till för det fösta.

 

Men på den kameran som jag ska filma så i shuttern eller slutaren den den visar inte när man leker med slutaren 1/50 osv utan 50,60,120 uppåt uppåt tills den kommer till 10000

 

Och var kan jag ställa in frame raten i sony dsr 170p

 

 

tack för hjälpen

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för alla som hjälpte till för det fösta.

 

Och var kan jag ställa in frame raten i sony dsr 170p

 

 

tack för hjälpen

 

Jag är 99,9% säker på att du inte kan ställa bildfrekvens på DSR-170p. Det är en utpräglad videokamera för dokumentärfilmning i 4:3, inte riktigt den optimala för att efterlikna långfilm.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag är 99,9% säker på att du inte kan ställa bildfrekvens på DSR-170p. Det är en utpräglad videokamera för dokumentärfilmning i 4:3, inte riktigt den optimala för att efterlikna långfilm.

 

Sorry, jag tänkte på PD177 som både har widescreen och kan spela in i 25p.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag är 99,9% säker på att du inte kan ställa bildfrekvens på DSR-170p. Det är en utpräglad videokamera för dokumentärfilmning i 4:3, inte riktigt den optimala för att efterlikna långfilm.

 

Du kan lägga på en 0,1% till. Det finns inga som helst funktioner för ändrad fps eller progressiv inspelning. Den är för 4:3 format (kan iofs fejka 16:9 med lite sämre bildkvalité).

 

Det är som sagt en videokamera av äldre modell som inte kan jämföras med någon annan kamera med stor sensor och/eller kort skärpedjup. Så materialet blir svårt (svårare) att göra "filmlikt". Bra ljussättning, och sen är det upp till redigeringsprogrammet att försöka göra resten.

 

Men i övrigt är det en jädrans fin videokamera, för sin ålder. Den bättre på marknaden på sin tid.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...