Gå till innehåll

Bild men inget ljud på DVD skivor


GammPelle

Recommended Posts

Hej!

Jag köpte nyligen en ny Canon HD-videokamera och är alldeles nybörjare på sånt här. Men nu har jag hamnat i lite problem.

När jag bränner AVCHD filerna till en DVD skiva för att kunna titta på filmerna på TVn med min vanliga DVD spelare så blir det bild men inget ljud. Vad beror det på? Jag använder Adobe Premiere Elements 9 för att skapa DVD skivorna med menyer och allt. Vad har jag gjort för fel?

När jag spelar upp filmerna på datorn är det både bild och ljud, men på DVD skivorna finns inget ljud.

Som sagt är jag alldeles nybörjare på filmning med videokameror och därför en riktigt utpräglad amatör :e

Hjälp!

Länk till kommentar
Share on other sites

Funkar ljudet om du spelar DVD-skivan i datorn?

 

Svårt att veta exakt vad som gått fel utan mer information. Har du ljud i redigeringsprogrammet? Om inte så kan det vara någon ljudkodek som fattas i datorn. Ett annat alternativ skulle kunna vara att du behöver välja rätt "ljudspår" i DVD-spelaren (den kanske står på svenskt ljud och du har ställt in engelska på DVD-skivan eller något sådant).

Länk till kommentar
Share on other sites

Nej, inget ljud oavsett om jag spelar DVD skivan på datorn eller TVn. Inget ljud heller i redigeringsprogrammet. Men när jag spelar upp videoklippen som jag har på hårddisken utanför redigeringsprogrammet så hörs ljudet. Vart får man tag i såna där ljudkodeks nånstans?

 

På DVD skivan är det ljud i själva menyn, men inte på videoklippen. Det är som en liten musiksnutt som spelas när man har menyn framme.

 

Ibland brukar redigeringsprogrammet fråga efter Quicktime, som jag inte har installerat. Kan det ha något med det att göra?

Länk till kommentar
Share on other sites

AC3Filter - AC3Filter alternativt ffdshow tryouts | Download ska kunne ge dig kodek för dolby digital som AVCHD använder.

Å andra sidan verkar det som du redan har ljudkodeken som behövs om du kan höra ljudet utanför redigeringsprogrammet.

 

Men om det inte går att redigera ljudet i Premiere Elements så är det nog där någonstans du får försöka hitta problemet. Om ljudet inte kommer in i programmet lär det inte komma ut heller om du exporterar till DVD. Kanhända programmet använder sig av quicktime för att kunna importera ljudet? Testa att instellera det och se om det blir skillnad.

 

Verkar finnas fler som har det problemet och ett av råden var att installera Quicktime: Adobe Forums: No audio after importing AVCHD files

 

Hittade också något om att man måste registrera programmet innan det funkar.

http://forums.adobe.com/message/3172072

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...