Gå till innehåll

Hur hämta från videoband?


bengt20700

Recommended Posts

Hej, nu får vi se om någon kan lösa detta problem.

Har en SONY TRV 27E (digital kamera) med både DV IN som OUT. Men hur får jag in en tidigare redigerad videofilm som finns på ett VHS-band till kamerabandet? Filmen skall in i kameran för att därefter tankas in i datorn för att redigeras ihop med nytt material som har filmats digitalt, allt skall sedan brännas ut tillsammans på en DVD-skiva.

 

Har provat från videons skartuttag och in via den runda audio/video kontakten (standard till kamerna), ställer lägesomkopplaren i VCR på kameran och trycker på två knappar så en röd alt. grön punkt syns på LCD-skärmen, men jag får ingen bildsignal till kameran trots att videon rullar. Har provar med olika inställningar för de olika utgångarna (finns två skartutgångar) men ingen signal.

 

Man skall väl kunna tanka in en film från video eller från ett TV-program till den digitala kameran?? Man skall väl för fan inte behöva filma av TV-rutan!!!!

 

Tacksam för svar.

Bengt.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=bengt20700]Hej, nu får vi se om någon kan lösa detta problem.

Har en SONY TRV 27E (digital kamera) med både DV IN som OUT. Men hur får jag in en tidigare redigerad videofilm som finns på ett VHS-band till kamerabandet? Filmen skall in i kameran för att därefter tankas in i datorn för att redigeras ihop med nytt material som har filmats digitalt, allt skall sedan brännas ut tillsammans på en DVD-skiva.

 

Har provat från videons skartuttag och in via den runda audio/video kontakten (standard till kamerna), ställer lägesomkopplaren i VCR på kameran och trycker på två knappar så en röd alt. grön punkt syns på LCD-skärmen, men jag får ingen bildsignal till kameran trots att videon rullar. Har provar med olika inställningar för de olika utgångarna (finns två skartutgångar) men ingen signal.

 

Man skall väl kunna tanka in en film från video eller från ett TV-program till den digitala kameran?? Man skall väl för fan inte behöva filma av TV-rutan!!!!

 

Tacksam för svar.

Bengt.[/citat]

 

du måste väl ha AV-in för att kunna få in det i kameran tror jag.

har du kollat så att du inte har video-in på grafikkortet då? det e inte så ovanligt

Länk till kommentar
Share on other sites

Några DV kameror har AV-in och brukar då kunna flytta video direkt till datorn via Firewire (d.v.s. man behöver inte spela in på bandet först och sedan flytta över materialet).

Speciellt Sony-kameror brukar kunna ha den funktionen, men jag vet inte om alla har det eller om just din modell har det...

 

Video-in på grafik-kortet kan fungera, men de gånger jag har testat såna kort så har de dels för dålig upplösning och för mig har det nästan alltid krånglat med ljud-synk och/eller tappade "frames".

 

Jag har just nu en Dazzle DV90 (USB2) som funkar sådär. Om jag bootar om XP och kör på en nyformatterad partition så kan jag få in video utan frame-loss eller osynk, men har XP fått gjort lite annat så funkar det inte alls bra.

Den här prylen tar in materialet med AVI-DV codec, vilket ju är lite overkill, men det kan ju vara praktiskt om man ska mixa det med DV-material sedan.

 

/Rico

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har en sony trv 19, och med den funkar det perfekt.. du tar in signalen via av-ingången du nämnde, sen var det nån inställning som man var tvungen att ändra på, nåt om show av-in, kommer inte ihåg. Min manual beskrev det bra iaf, kolla den!

 

Men som sagt det kräver att den klarar a/v-in inte dv-in.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har en sony trv 19, och med den funkar det perfekt.. du tar in signalen via av-ingången du nämnde, sen var det nån inställning som man var tvungen att ändra på, nåt om show av-in, kommer inte ihåg. Min manual beskrev det bra iaf, kolla den!

 

Men som sagt det kräver att den klarar a/v-in inte dv-in.

 

Jo, jag har a/v-in. Gjorde en test med min gamla Hi8-kamera via en S-VHS kabel för bilden och en röd/vit av-kabel för ljudet och in i min aduio/video ingång på DV-kameran... DET FUNKADE. Därefter tankade jag in detta i daton, liten snabbredigering på skoj med Ulead VideoStudio8, allt kom med, perfekt bild och ljud.

 

Men det problemet kvarstår.... får ingen bild i DV-kameran vid koppling från videobandspelaren eller TV:n!!! Använt en scartkontakt som har alla taggarna med, så slipper jag köpa en scart med skjutknapp med IN eller OUT på, den bör då känna av vilken väg signalen går antar jag. Möjligt jag kan få över TV-bilden om jag kopplar in min Hi8-kamera emellan som jag gjorde ovan, men det ser ju väldigt konstigt ut. Kan ändå lösningen vara en scart med IN - OUT knapp på?

Länk till kommentar
Share on other sites

Precis min tanke - du nämner "S-VHS" kabel från Hi8-kameran, men jag hoppas du inte använder S-Video från video eller TV, eftersom det inte funkar om du inte har en video som genererar S-Video signal.

 

Från Video och TV är det troligast och säkrast att använda komposit-signal, d.v.s. RCA kontakter som Mr.Man säger...

 

/Rico

Länk till kommentar
Share on other sites

Ni har delvis rätt båda två, Fredrik och Mr.Man.

Med rca-kontakt blir ju bildkvalitén inte fullt så bra, men....

 

jag gick till Expertbutiken och frågade en som var duktig på området.

Han sa att jag skulle ha en scartkontakt med omställbar signalknapp OUT-IN och med S-VHS uttag på. Han var helt säker på att då kan det fungera. Jag köpte en sådan kontakt för 99:- och kollade.

 

NU fick jag över bildsignalen, men via den gula kontakten. Om jag körde över bildsignalen via S-VHS uttaget blev bilden färglös dvs svart-vit men ljudet satt där.

 

Alltså, facit av testen blev att givetvis kan man inte lura fram någon S-VHS signal i en scartkontakt om inte signalen finns från början i videon eller TV:n, något killen på Expert skulle förstått. Å andra sidan fick jag svar på att en fullstiftad scartkontakt (ex. till ett playstationspel m.m.) ändå inte fungerade utan det måste vara den omställbara scarten med OUT-IN knapp på. Troligen kortsluter den fullstiftade kontakten signalen på något sätt, bildsignalen måste helt klart få "manuell hjälp" vid flödet från videon, via denna OUT-IN knapp.

 

Hoppas någon annan som följt denna diskussion nu också fått ett tips, det är ju det sajten är till för. Tack alla och redigera på så det skvätter.

 

Jo, en kort fråga. Är det någon som har ett beg. Pinnacle Studio 9 att sälja, jag har Studio 8 och är lite snål. Finns det någon????

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...