Gå till innehåll

HDV, inte så imponerad


Mickels

Recommended Posts

Har fått höra att MPEG 2 är standard för HDV i konsumentkameror och semiproffs. Inte så värst lyckat tänkte jag först, men MPEG2 blir nog standard för mastring i framtiden så det var bra på ett sett.

 

Men det finns ännu en hake som jag har fått information om som jag aldrig troddde skulle existera när man lagrar på magnetband. Nämligen sk LONG GOP, alltså varible bitrate. Det var det sämsta egenskapen jag har hört någon gång. Varför variabel bitrate på ett band, man spar ju inte band, så vad vinner man? Kanske hårddiskutrymme, men svårredigerat istället.

 

Ju fler generationer dets fler försämringar i bilden. Återigen analogas nackdelar. Dessutom en digital försämring ser sämre ut än analogt enligt min mening.

 

Lär nog dröja innan jag börjar på HD om inte på högsta klass, men de är för dyrt.

 

Läste ett test i ljud och bild om Digital VHS standarden där var det konstant bitrate för man ansåg att det fanns ingen mening med variabel för bandet går i samma hastighet ändå, man tjänar ingenting.

 

Man får Brodcast nivå i HD i DVHS då bitrate finns för 50 Mb/s HDV har bara 14 Mb/s vad jag har hört.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej. Intressant att någon börjar diskutera detta med HD&HDV! Kolla in Sony's nya HDV kameror och de såg lovande ut! Men är ennu mer sugen på Panasonics kameror när dom kommer ut (2006)! dom står ju utanför HDV men det kommer nog bli bra resultat endå! Men precis, en HD kamera som sparar på HD eller Flach minnen, om det skulle vara MPG2 så låter de rätt kass. Med tanke på hur hårt komprimerat det är. Men men... Tänkte att de skulle vara kul att se kvalitén på Sony's nya: HDR-FX1 & HVR-Z1E. Dom lagrar ju på DV band men med större bildutnitt och annan komprimering. Sugen att gå över till HDV! Och lästa att den första kameran med 1394b skulle komma i år!!!*woohoo*

 

Mvh/Martin L

Länk till kommentar
Share on other sites

Alla HDV kameror som släppts från JVC och Sony är MPEG2. De lagrar fortfarande på DVband men det är MPEG2 på dom, det var det jag mena.

HDV har MPEG2 som standard som lagras på MiniDV.

 

Eller rättare sagt, alla kameror som spelar in på miniDV med HDVloggan på, har MPEG2 som standard.

 

Men grejen är också att det skulle gå att ha MPEG2 bara om man hade konstant bitrate.

 

Dessutom måste många redigeringsprogram idag konvertera om HDV till nytt format för att överhuvudtaget kunna klippa i det. Skulle jag köpa en HDVkamera idag, skulle jag inte mastra mina filmer på DVbandet, skulle behålla som på hårddisken.

 

Sen undrar man vad det är för bildkvalitet, då bitraten är 14Mbit/sek. Ungefär dubbelt så mycket som en vanlig DVDfilm i det system vi har idag.

Alltså HDV tar dubbelt plats jämfört med nuvarande TVsystem.

Upplösningen är 4dubbelt högre än dagens TVsystem. Procentuelt med bitraten är det jämförbart med dagens DVDfilmer med Standard Quality alltså 2 timmar på en singleDVD. Hoppas nån förstod.

 

Kanske är annorlunda i praktiken, men teoretiskt är kompresionen för hög och endast jämförbar med sändningskvalitet, inte broudcast.

 

Kom på att jag är osäker på om det var 14 Mb/sek kanske var mer. Någon anna kanske kan mer i området.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...