Gå till innehåll

Hur gör en glad amatör på bästa sätt ett en berättar-röst med hjälp av CS5?


Arctica

Recommended Posts

Jag var i Australien 1988 och filmade en hel del i Video8-format. Kassetterna har legat på vinden sedan dess, men nu fick jag ett ryck och hyrde en kamera från Camrent för att föra över dem via DV till datorn, för att sätta ihop något i Premiere CS5.

 

Eftersom jag gör filmen helt för min egen skull och de närmast sörjande så plockar jag hejdlöst utan copyright-ångest bland 80-tals musik från Australien som Triffids, Hunters & Collectors, Icehouse, The Church etc etc.

 

MEN - jag skulle också vilja lägga på ett ljudspår där jag berättar om resan.

Jag har förstått att jag skulle kunna använda Soundbooth eller direkt i CS5 med Audio Mixer. Men jag skulle vilja ha lite råd från er experter. Mina frågor:

 

1. Hur får jag ett bra ljud?

 

Vad ska jag använda för mikrofon? Jag har lite headsets liggande här och där. Grabben har nåt med USB-koppling han använder när han spelar. Jag har en "mygg"-mikrofon från Sony som nog tillhörde en web-kamera en gång i tiden. Jag kan låna från jobbet några mer professionella Plantronics headset. Eller kan ni rekommendera något jag kan köpa som är speciellt bra för att lägga på ett kommentators-spår?

 

2. På vilket sätt ska jag spela in min berättarröst?

 

I mitt hemmakontor, där jag gör all editering, så tror jag det blir svårt att få ett bra resultat då jag har en server som låter mycket som jag av diverse skäl aldrig kan stänga av. Vad ska man tänka på rent akustiskt? Ska jag grov-redigera det mesta av filmen, sen ta en laptop och gå och sätta mig ett annat rum, spela upp filmen på en TV utan ljud, spela in min röst i Soundbooth via laptopen när jag kommenterar filmen, och sedan ta resultatet tillbaks till rummet där jag editerar? Finns det andra sätt att jobba mer effektivt?

 

Era tips och råd vore oerhört tacksamt att få, är det så att det finns en tråd som behandlar detta redan, ge mig den och jag ber på förhand om ursäkt för att jag missade den!

 

Mvh Arctica

Länk till kommentar
Share on other sites

Det billigaste tipset är att testa alla mikar du redan har och se om någon av dom ger ett resultat du är nöjd med.

Och som du säger måste du försöka vara i ett så tyst och dämpat rum som möjligt, och prata ganska nära miken, men gör tester här också och se vad som funkar bäst.

Om din laptop inte låter nämnvärt är det ju ganska enkelt att spela upp filmen och spela in på den.

 

När det gäller mikar så är ett generellt tips att försöka få tag på en stormembrans kondensatormik. De finns bra sådana för runt tusenlappen. Men till dessa behöver du en någorlunda OK preamp som har phantom-matning. Och har du inte redan tillgång till det så blir det ytterliggare en kostnad. Alternativt är att hyra dessa prylar av någon firma och spela in allt under någon dag. Då kommer du undan med ett par hundra kan jag tänka mig.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag använder ett headset som heter BeyerDynamic 1339 när jag gör mina ljud pålägg och video tutorials, ljudkortet är ett SB XFi Elite Pro.

Den första kommentaren som jag fick från en god vän i Costa Rica när han fick en provtitt på en tut som jag just hade gjort när head setet var nytt var , woah ,what a sound, utan att han ens visste att jag bytt lurar, han kommenterade inte ens videon på en gång, var bara fascinerad av ljudet.

 

Kan bara varmt rekommendera dom, kostar lite mycket men värda varje sekin

 

Tomas

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...