Gå till innehåll

Har någon här skickat ett manus/en synopsis till ett svenskt produktionsbolag?


ABC

Recommended Posts

Har du sålt några manus och kan du leva på ditt yrke som manusförfattare?

Sålt manus: ja, flera. Leva på: nej.

 

Jag menar, är det inte det man kallar för att vara professionell?

Om man bara ser till om man kan leva på det, så, jo, då är jag inte professionell, men om man ser till att jag får betalda uppdrag att skriva, så är jag professionell.

En väldigt vanlig uppfattning om ordens innebörd handlar inte om faktiska pengar man tjänar utan hur man presterar något och beter sig mot andra yrkesmässigt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för svaret!.. Får väl eventuellt träna upp engelskan då...

 

Håller med om att engelska är bättre om du kan skriva - eller få hjälp med att skriva - tillräkligt bra engelska. Dålig engelska är nog värre än god svenska i Danmark-fallet.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 år senare...
Hej Désirée! Du skriver att du var amatör innan. Har du sålt några manus och kan du leva på ditt yrke som manusförfattare? Jag menar, är det inte det man kallar för att vara professionell?

 

Sorry, jag såg faktiskt inte din fråga förän nu.

 

Ja, jag har sålt filmmanus. Nej, jag kan inte leva på att vara manusförfattare.

 

Jag skulle kanske använt ordet "nybörjare" istället för amatör, men man kommer inte ifrån att orden amatör och professionell även används i betydelsen hur man uppträder och hur man gör något. Det är få som vill säga att de är amatörer på något de är riktigt duktiga på, bara för att de inte förtjänar sitt levebröd på det.

 

 

Edit:

Och har har redan svarat på den här frågan en gång - He,he. Så uppenbarligen såg jag frågan tidigare. Nåväl, det är ett och halvt år mellan mina två svar, så det må vara mig förlåtet

Länk till kommentar
Share on other sites

Se på amatörboxning t.ex. de är ju knappast några nybörjare.

 

Det är för att inom idrotten så håller man fortfarande hårt på att amatör är någon som inte får betalt, medan ett proffs får betalt. Det har alltså ingenting med dina prestationer som sådana att göra.

 

Fast oetablerad kanske är titeln vi letar efter.

Nja. . . Jag skulle nog säga att det handlar om hur man uppträder och vilket intryck man gör. Då handlar det ju inte om huruvida man är etablerad eller ej.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej, jag är regissör som letar manus just nu. Långfilm och serie, inte kort eller novellfilm. När jag får manus från en produktionsbolag har den producenten läst det och valt det till mig, då läser jag gärna ett helt manus från början till slut. Om jag får något direkt från en författare som jag inte känner vill ja ha synopsis på 1-5 sidor, samma för långfilm och serier. Har någon av er en idé eller manus så läser jag gärna, men det ska vara kort! En bra idé är (förstås) mer värt än ett helt manus som inte riktigt håller! Tror alla producenter håller med.

/Jonas

några klipp från mina filmer

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...