Gå till innehåll

Vad kan man göra för slags film?


dave

Recommended Posts

[citat=phrick][citat=Christian van Caine]Precis vad du vill utan för mycket krav på effekter!

Allt begränsas ENBART av din egen fantasi.[/citat]

 

...och budget ;)[/citat]

 

Njaaaaa, till viss del håller jag med dig. Det är alltid betydligt enklare att göra saker med pengar som stöd, men i stort sett allt man vill går att göra snudd på gratis om man bara är beredd att lägga ner blod svett & nyllet fullt med snor & tårar för att nå dit!

Man får vara beredd på att vissa saker inte går att bättra på mycket, exempelvis bildkvaliten på kamera & liknande när man gjort allt övrigt så gott man kan, men vet man vad man gör & är lyhörd så kan man faktiskt vända det till sin fördel & skapa något nytt istället!

 

Sen misstänker jag starkt att du är nybörjare av frågan generellt att dömma, då rekomenderar jag dig verkligen att leka utav bara fan & ha kul!

Finns inget man lär sig mer av, men du får även vara beredd på att det finns gnällspikar som kan hacka på dig & säga att vad du än försöker inte går bara för att Spielberg minsann behövde en mindre stadsbudget för att uppnå samma sak.

Sånt folk har inget begrepp på proportioner & ska enbart ignoreras.

Ta enbart till dig konstruktiv kritik & var realistisk i ditt tänkande.

Ta alltid konstruktiv kritik från folk du litar på i bejakande. >Det är lätt att bli "hemmablind".

Med realistisk menar jag, håll dig kvar på jorden, förvänta dig inte att någon kommer betala fantasisummor i ditt projekt, & på amatörnivå, lita inte blint på att alla i projektet ska ta det på speciellt stort allvar i början.

Har du en känsla av att du kan göra något även om det kanske inte blir biokvalitet av det, försök! Du riskerar inget värre än att misslyckas!

Det ger erfarenhet för framtiden.

Framför allt, ge allt själv & ge aldrig upp, funkar inte en approach så försök med nästa. Ge inte upp förrens det inte är kul längre.

 

Men framför allt.

Ta en sak i taget.

 

Hoppas mitt "lilla" inlägg är till någon nytta!

Det är ganska precis så här jag startade upp min karriär själv för nu snudd på 10 år sen, & nu jobbar jag som allt ifrån filmklippare till musiker & masteringtekniker :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 8 månader senare...

Du kan göra filmer som

 

Brain Dead - Need I say more?

 

The Last Man on Earth - gammal skråckis med Vincent Price

 

The Closet

skit bra film med två personer i ett rum, en kvinna och en man (han som spelar snipe i harry potter och megatron gudsröst i Dogma), där kvinnan är en barnboksförfattare som blir anklagad för att vara ledare för rebellerna och mannen är förhörsledare. Ställer höga krav på skådisarna och kameramannen men gudar vilken bra film.

 

Coffe and Cigaretts - Jim Jarmusch (skummt namn)

 

Div musikvideos....

 

Chris

Länk till kommentar
Share on other sites

sen ska gärna vara lite dum för att hålla på med film på denna nivå. det är fan inte mkt man får tillbaka för all svett mer än egen tillfredställelse och snälla kommentarer av far och mor. man måste nog vara rätt dum i det avseendet att man fattar inte när man bör ge upp och att inte bli nedtryck av alla negativa svar för stöd o festivaler. enda rådet är att inte vara blyg och tro på sig själv. kan låta som en gamla klyscha men kör på och fixa lite positiva människor i din värld, gärna likasinnade. hade en del polare innan som snacka massa skit och la sig i för man diggar film. gör dig av med sånna, det är fan inga polare.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=krockis]sen ska gärna vara lite dum för att hålla på med film på denna nivå. det är fan inte mkt man får tillbaka för all svett mer än egen tillfredställelse och snälla kommentarer av far och mor.[/citat]

 

 

Jag förstår inte riktigt hur du menar... Jag tolkar det på det sättet att du tycker det är ondöigt att lägga ned all energi på den amatörnivån... (rätt?)

 

Jag menar, någonstans måste man ju börja elelr hur?

Och lägger du inte ner energi på denna nivå hur ska då "folket med makten" vilja ha med dig på andra projekt elelr se mer av dig?

 

Detta är i alla fall min erfarenhet.

 

Vidare;

Som tidigare sagts bry dig inte om översittare eller "vänner" som tror sig veta att det är omöjligt att göra en "riktig" film.

Visa dem att du kan! ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Håller inte alls med er som skrev i början att man begränsas av bugeten. Här gäller det bara att tänka om och använda dom små grå ett tag. På min nivå har jag absolut ingen budget och det gäller helt att förlita sig till fantasin. Jag kan helt enkelt inte vara beroende av något som jag inte har och troligen aldrig kommer få.

 

Så för att försöka svara på fråga sluter jag mig till skaran som framhåller att det hänger på fantasin.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=barnholdt]Håller inte alls med er som skrev i början att man begränsas av bugeten. Här gäller det bara att tänka om och använda dom små grå ett tag. På min nivå har jag absolut ingen budget och det gäller helt att förlita sig till fantasin. Jag kan helt enkelt inte vara beroende av något som jag inte har och troligen aldrig kommer få.

 

Så för att försöka svara på fråga sluter jag mig till skaran som framhåller att det hänger på fantasin.[/citat]

 

Ja, meningarna går säkert lite isär här vad man tycker. Jag tror väl ingen anser att man inte skulle kunna göra bättre film (rent tekniskt åtminstone) om man hade mer pengar. Men självklart, inga pengar i världen räcker för att göra en bra film utan fantasin, så fantasin är i alla lägen viktigare än pengar. (Sen skadar det inte med mycket kontakter och vänner runt omkring som kan hjälpa en med en massa saker, detta blir väldigt viktigt när man saknar pengar).

 

Så, som sagt, du kan göra en hur bra film som helst, i alla fall vad gäller story, regi, skådespelare etc. Det som krävs är fantasi. Vad gäller den rent tekniska kvalitén kan man ju tyvärr inte komma ifrån att den kan bli bättre med mer pengar, men i dagsläget är vi såpass lyckligt lottade att vi faktiskt kan få helt okay kvalité med riktigt billig utrustning. (Tänk på stackarna på 80-talet som bara hade VHS att tillgå, ingen höjdare direkt, varken i redigerings eller kvalitéts-sammanhang).

Länk till kommentar
Share on other sites

Tycker att man kan göra enkla filmer som BlairWich project som är tagen från Cannibal Houlocost och sedan kom den Svenska filmen som jag aldrig kommer ihåg namnet på men den har en liknande story.

 

Har man bara folk som tycker det är kul och man kan spela in på sin fritid så tror jag inte det är några problem så länge alla är införstådda i att man gör det för att ha kul, sedan om filmen blir en succé gör ju inget som de filmer jag nämnde...... eller ja cannibal filmen kanske inte så många sett om man inte gillar den typen av film men ni fattar nog vad jag menar ;)

 

Så ut och sök folk som gillar och har tid med ett sådant projekt så ska du se att det kommer fungera.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Anhool]Jag tror inte krockis menade att det är onödigt på denna nivå, utan mer kanske att man måste vara lite annorlunda för att orka med att göra saker utan någon som helst kompensation.[/citat]

 

 

Vadå annorlunda? Det är väl något alla filmskapare måste gå igenom innan de blir "professionella"?

 

 

[citat=TDA]Min gissning är att man aldrig kommer vara så fri i sitt skapande som nu när man är på amatörnivå. Med pengar kommer åsikter...[/citat]

 

Jag undrar om du inte har väldigt mycket rätt där.

Jag menar. Jag har gjort en film nu på amatörnivå. Jag var hur fri som helst.

Till nästa projekt vill jag ha med mig folk för att få bidrag, men då kommer som sagt dessa åsikter (självfallet för att de inte vill slänga ut pengar på vad som helst) men man är helt enkelt inte lika fri längre, utan får vissa (och kanskekmånga ibland) begränsningar.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Anhool]Jag tror inte krockis menade att det är onödigt på denna nivå, utan mer kanske att man måste vara lite annorlunda för att orka med att göra saker utan någon som helst kompensation.[/citat]

 

Du har rätt Anhool...:-) så menar jag.

 

Adam88: Vad jag kan tyda så är du född 88, vilket innebär att du är 17. Ta inte de närmaste meningarna fel men ja ska försöka vidareutveckla mitt resonemang. Jag är inte heller så gammal (23) men det jag menar på är att det ställs större krav/förväntningar på dig ju äldre du blir. Du måste försörja dig, betala hyran, bestämma dig för vad du vill göra, på vilken nivå osv. osv. Om du nu söker till diverse skolor, får avslag år efter år, inget beviljat stöd, år efter år, csn skulden ökar med allt flummigare kurser i hopp att DI ska gilla dessa, du märker att ditt "tillfälliga" jobb blir allt mer din karriär och tjejen blir på smällen. Då kan ens 10-sekunders drömmar på röda mattan kännas rätt avlägsna.

 

Det jag menar på att yttre faktorer påverkar en mer än vad man tror och det blir svårare att se saker ur samma ljusa perspektiv som när man var 17 och bodde hemma. Som sagt ta inte illa upp det här med din ålder men ska man orka kämpa inom film måste man nog vara lite dum för att inse när det är dags att ge upp.

Länk till kommentar
Share on other sites

Visst är man mer fri ju mer man löser budget på egen hand.

 

Men i vissa fall har de som beviljar/betalar faktiskt en aning om vad som fungerar och inte fungerar. Dock långt ifrån alltid.

 

Men något man lär sig ju äldre man blir är att man aldrig är fullärd. Att man var betydligt mer naiv och ignorant för tio år sedan ( kommer vara så om tio år igen... och igen och igen... tills död).

 

Men att lyssna på andra är viktigt, för om man tror man själv har bästa visionen... att man är en riktig auteur så brukar det väldigt ofta sluta med att man är ensam i världen. Sen de auteurer som lyckas och geniförklaras, jag har inte hört någon säga att de inspelningarna varit fantastiska.

 

Eller vad säger skådisar om von Trier, Kubrick osv... Hmmm... Mest européer. Sen Tim Burton då. Det är mycket få förunnat att ha den typen av kreativ kontroll. Och i vissa fall borde de ha pratat med någon istället för att omge sig med ja-sägare.

 

 

INT. VARDAGSRUM - KVÄLL

 

Jon (30 år) sitter vid datorn och skriver inlägg. Magen pöser över byxkanten trots att den är av resår.

 

JON (V.O)

Att sluta röka är ett gissel. Frågan är om inte fetman

tar död på mig innan alla cigaretter hade gjort det.

Undrar om inlägget var vettigt?

(helt appropå, fortfarande V.O)

Jag tror jag fick lite batterisyra i näsan idag.

Länk till kommentar
Share on other sites

Helskön V.O Jon!

 

Rodrigues gjorde el mariachi på en mycket liten budget 6-7000 dollar och lånade en grannes gammla Bolex och sa till sig själv "jag ahr en sköldpadda, ett gitarrfordral och en by, det är vad min film ska handla om!"

 

resten är filmhistoria =)

 

 

visst är världen hårdare i dag än för 20 år sedan, men faktum kvarstår, är du tillräckligt passionerad och duktig så komemr du att förr eller senare att bli upptäckt. Det gäller bara att ta utsvängarna, vara envis som fan, tålmodig som budda och skita i vad folk tycker. Du är indifilmare, du kan göra en film billigare än alla andra, och du vet att du är bättre än alla andra.

 

Sen kan man ju lägga till att man inte ska tala högt om vadman anser om SFI, Film i Trollhättan, Väst, Syd, Farmors näsa eller var nu nästa filmmeckka i svergie ska uppstå.

 

Sattsningarna på nyskapande ideer kommer alltid efter de säkra korten, som 40 nya beck och wallander filmer eller lite flera Hamilton (urk :-| ) filmer...

 

De enda som får pengar att göra "nytänkande" film är ju redan etablerade filmare, så då får man se till att bli en etablerad filmare som vägrar försvinna och nästlar sig in i svenska film illuminatis efterfester.... oavsett om du filmar med VHS, DV, Beta, Super8, 16mm eller IMAX så är du en filmare så länge du säger att du är en filmare och gör film, oavsett medium, tillsist kan de inte ignorera dig, för märker inte svenska marknaden vem du är, så gör garanterat någon annan det. Tänk stort, ta över världen... men förutsätt att allt kommer att gå åt helvete, så blir du lyckligare över de framgångar du får =)

 

Chris

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=krockis][citat=Anhool]Jag tror inte krockis menade att det är onödigt på denna nivå, utan mer kanske att man måste vara lite annorlunda för att orka med att göra saker utan någon som helst kompensation.[/citat]

 

Du har rätt Anhool...:-) så menar jag.

 

Adam88: Vad jag kan tyda så är du född 88, vilket innebär att du är 17. Ta inte de närmaste meningarna fel men ja ska försöka vidareutveckla mitt resonemang. Jag är inte heller så gammal (23) men det jag menar på är att det ställs större krav/förväntningar på dig ju äldre du blir. Du måste försörja dig, betala hyran, bestämma dig för vad du vill göra, på vilken nivå osv. osv. Om du nu söker till diverse skolor, får avslag år efter år, inget beviljat stöd, år efter år, csn skulden ökar med allt flummigare kurser i hopp att DI ska gilla dessa, du märker att ditt "tillfälliga" jobb blir allt mer din karriär och tjejen blir på smällen. Då kan ens 10-sekunders drömmar på röda mattan kännas rätt avlägsna.

 

Det jag menar på att yttre faktorer påverkar en mer än vad man tror och det blir svårare att se saker ur samma ljusa perspektiv som när man var 17 och bodde hemma. Som sagt ta inte illa upp det här med din ålder men ska man orka kämpa inom film måste man nog vara lite dum för att inse när det är dags att ge upp.[/citat]

 

 

Jag är inte riktigt med på vad du säger... Det är lite suddigt för mig.

Kan också vara för att jag suttit uppe och sett film och klippt nästan hela natten, men jag ska försöka svara så gott jag kan.

Jag är ung, visst. och jag tar inte illa upp av vad du säger ;)

Håller med om att man som (liten) 17 åring kanske ser saker på ett annat sätt när man bor hemma.

Men som C. Morgenstiern sa (Hur han nu stavade efternamnet): "Hemma är inte där du bor, utan där man förstår dig."

Hos mig, i mitt hem (där jag bor) är det egentligen aldrig någon som har förståt sig på mitt val av teater och filmskapande.

Då blir det också lite tufft och man får tänka i lite andra perspektiv och kämpa hårt för det man vill uppnå.

Men det är klart, jag har min familj att falla tillbaka på om det skulle gå ekonomiskt käpprätt åt helvete... Men i denna branch gäller det ju också att satsa för att uppnå något.

Ibland går det bra, You earn some money. Ibland går det åt skogen.

Länk till kommentar
Share on other sites

kom ihåg att när rodrigues gjorde El Mariachi så hade han gjort uppemot 300 okända filmer i varierande längd, och filmen uppfanns ju av halvtokiga kufar som lekte med kameror... så sluta pladdra, ut med kameran och filma!!!

 

"Man blir inte ryttare om man inte ramlar av hästen hundra gånger"

Länk till kommentar
Share on other sites

Kolla på Troma Films. De gör hur mycket kul som helst på nästan ingen budget alls - som Toxic avenger t.ex.

 

Star Wars (IV) var också av rätt låg budget. Tänk på vad George Lucas lyckades åstadkomma med lite fantasi.

 

Låg budget är inget hinder. Man kan göra nästan vad som helst på ingen budget alls.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tycker "Cube" är ett lysande exempel på hur man bär sig åt när man inte har många kronor. Har ni inte sett den så gör det, kanske tycker ni inte om den men ni bör ha sett den. Inte att förväxla med Cube2: Hypercube som inte är direkt vass.

 

Variationer på "Lifeboat" är annars ett utmärkt knep. Steinbeck skrev och forskar man så finns det väl gjort i någon gammal grekisk saga. Till någon gammal kinesisk berättelse... Ända till när något förhistoriskt klägg drog historien för att liva upp lite.

 

I rymden för den som vill.

 

Konsten är att skriva och verkställa en bra historia på detta exempeltema. Det har gjorts tusen gånger och kommer verka hopplöst att göra nya variationer på... ända tills något dyker upp. Man slår sig för pannan och tycker att man inte är så smart trots allt.

 

Nu har jag inte fullt så mycket abstinens av rökstoppet. Dock så har biverkningarna av mässlingsvaccinationen börjat kicka in hardcore. Jag är kille så låt mig gnälla.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...