Gå till innehåll

Skillnad på native sequence till renderat format vs sequence direkt i tänkt format?


LEJ

Recommended Posts

Svårt med rubriken där...

 

Men jag har ofta projekt där jag har material i massa olika format, lite full hd, lite hd, lite SD.

Jag har hittills gjort sequences efter det största materlet jag ska använda, så är det 1920x1080 i materialet så gör jag en sequence i detta och sedan renderar jag det i den storleken jag vill ha (oftast 720p).

Så det är lite blandat med down och upscaling som görs i både i sequencen och i renderingen.

 

Vad är det för skillnader att göra detta jämfört med att göra sequencen direkt i det format jag tänker rendera den i senare? (i detta fall då göra sequencen till 720p istället)

 

Påverkar det hur svårtjobbat materialet är i redigeringen?

Påverkar det slutresultatet i renderingen?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...

För bäst kvalitet så vill man ha så få konverteringar som möjligt. Så en uppskalning följd av en nerskalning ger sämre kvalitet än om man låter bli att skala om. Så utgå alltid från originalfilerna och rendera endast en enda gång istället för att använda en renderad video som källa till en annan rendering.

 

Exempel: Du har ett projekt där vissa delar är 1920x1080 och andra är 1280x720 och slutformatet är 1280x720. Då omvandlar du endast 1920x1080 originalen till 1280x720 och jobbar i 1280x720 istället för att uppsampla 1280x720 till 1920x1080 och sedan sampla ner det igen. Det skulle jag tro ger bästa resultatet. Vill du också ha en 1920x1080-version så gör du en annan version och där uppsamplar du endast 1280x720 originalen och jobbar i 1920x1080 med redigeringen.

 

Men det finns väl andra aspekter såsom hur mycket jobb man vill lägga ner och om man kan se någon skillnad i praktiken. Redigeringen bör ju också gå lättare om man jobbar i en lägre upplösning, fast då är det väl tveksamt om det är någon mening med att uppsampla (man kan inte få bättre kvalitet än originalet). Kan ju se konstigt ut också om vissa delar ser bättre ut än andra. Så det kan kanske vara vettigare att utgå från lägsta upplösningen och jobba i det formatet för att få ett konsekvent utseende.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...