Gå till innehåll

Den kungliga bröllopskortegen [dokumentär]


Kimster

Recommended Posts

Brukar inte (aldrig) lägga in klipp här för feeback, men tänkte jag skulle göra ett undantag för en av våra längre produktioner. Tycker Youtube är lite för breda i sina kommentarer, där de tar upp allt möjligt som inte handlar om själva videon :)

Det var en ganska omständlig uppgift med mycket folk inblandat inför ett event där vi hade svårt att styra manuset.

 

Oavsett, dokumentären handlar om arbetet och erfarenheterna bakom kortegen för kronprinsessparet den 19 juni 2010. Väldigt enkelt.

Den är 30 min blankt och filmad under ett antal olika datum som framgår lite under videons gång. Vi vilde att försöka blanda rörligt material, med stillbilder och VO. I syfte att få med flera känslor och få en dynamik som passade denna sortens dokumentär.

 

Kameror inblandade är: Pannys HVX200, HPX171, HMC151 och en Canon7D. Vi hade fler för en del B-foto men de finns inte med i produktionen. Allt är filmat i 720p50.

80% klippt i Media Composer 5, men vi hade så mycket material så AMA-funktionen klarade inte av det så, vi fick avsluta i Premiere Pro CS5.

Bildspelen är klippta i Premiere. Ljudet är mixat mestadels i Soundtrack Pro, (inte optimalt för detta arbetsflödet, men nu blev det så)

Photoshop, Illustrator och After Effects har vart med också då ihop med stillbilderna och grafik. Som arbetsformat har vi använt DNxHD 185.

Ljudet är upptaget med Röde micar och Senheizer myggor. Under bildspelen spelades ljud från myggor in på Edirol R-09.

 

Några erfarenheter: Pga. av längden på ljud-inspelningen valde vi att köra mp3, och, ja ska man ljudmixa ett komprimerat format, då blir det knepigt. En lärdom att alltid försöka köra WAV.

Vi hade inte syncat alla kamerorna med exakt alla inställningar, färg-matrix osv. och olika kameror samt ett otroligt svårt väder (stark sol + plötsliga moln) att filma en flerkameraproduktion gjorde färgkorrigeringen a living hell.

 

Hur det blev? ..det får ni avgöra.

 

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Snygg användning av stillbilder. Jag gillade också slow motion klippen i början med det softade ljuset.

 

Jag gillade inte hur intervjun med Richard Bäck-Friis Häll var klippt. Jag fick känslan av att någon hade läst att efter 5 sekunder måste man byta vinkel. Klippen kändes inte naturliga. Det finns en skola som anser att klippen inte skall märkas för den som tittar, men här var det störande tydligt.

 

Fast forward sekvensen längs rutten kanske kunde ha gjorts på något annat sätt. Likaså ett par "kreativa" snabba klipp på slutet. Jag tyckte inte att de riktigt passade in.

 

Videon var lite för lång för mig.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...