Gå till innehåll

Videokamera för amatörfilm, 2000-4000 kr


johnhej2

Recommended Posts

Funderar på att köpa antingen Sony HDR-CX115 eller Samsung HMX-H300, kameran kommer användas till amatörfilm.

 

Det som jag är mest intresserad är att kameran ska kunna spela in i 1080p @ 24 fps och ha många manuella inställningar. Vet inte om någon av dessa kameror spelar in i 24fps eller har många inställningar så som shutter speed t.ex

,hittar ingen info på google.

 

Tips på vilken som är bäst skulle vara uppskattat men det skulle också vara uppskattat med tips på andra kameror om det finns någon som skulle vara bättre för amatörfilmer i samma prisklass. Kan vara värt att notera att jag tänker redigera

klippen i After Effects om det har någon inverkan på vilken kamera som är bäst.

 

Kan också vara uppskattat med tips på stativ och lite info om vilka stativ som passar på vilka kameror o.s.v...

Länk till kommentar
Share on other sites

Om du nöjer dig med 25fps så har du många fler kameror att välja på. Leta på prisjakt.nu bland videokameror istället. Progressiv bild är nog bra att ha.

 

Det är inte så att jag "nöjer" mig med 24 fps, det är mer så att kameran måste kunna spela in i just 24 fps eftersom det ger en slags "hollywood" känsla till filmen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är inte så att jag "nöjer" mig med 24 fps, det är mer så att kameran måste kunna spela in i just 24 fps eftersom det ger en slags "hollywood" känsla till filmen.

 

Jag vet exakt vad du menar (och det gör de flesta på det här forumet) och det stämmer, men jag lovar att det är mycket mer än bara ett visst fps som krävs. Det var bara ett tips för att du skulle få flera kameror att välja på, 25fps är mycket vanligare på kameror i Europa och det ger i praktiken lika mycket filmkänsla som 24fps.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag vet exakt vad du menar (och det gör de flesta på det här forumet) och det stämmer, men jag lovar att det är mycket mer än bara ett visst fps som krävs. Det var bara ett tips för att du skulle få flera kameror att välja på, 25fps är mycket vanligare på kameror i Europa och det ger i praktiken lika mycket filmkänsla som 24fps.

 

Okej, missförstod dig lite. Kan du länka någon bra kamera?

Länk till kommentar
Share on other sites

För 2000-4000 kr kan du tyvärr inte vara speciellt kräsen. Vill du med en extremt liten budget skapa "Hollywood-look" skulle jag säga att exprimenterande med ljussättning är viktigare än mycket annat. Låna bygglampor av grannen eller farsan och lek dig fram. Vitbalansera medvetet fel för att hitta färgtoner du gillar. Är du ute kanske ute efter en lite blå ton i filmen, eller åt det varmare hållet. Leta fram lite frigolit från garaget och använd som reflexskärm när du filmar utomhus. Med dessa saker kommer du ifrån känslan att du filmar med en sketen amatörkamera och filmerna kommer skilja sig från semesterfilmen. Kolla på tutorials för att finna inspiration och vägledning.

 

Detta är vad jag kan råda dig till om du med en så liten budgett på 2000-4000 kr ska köpa en ny kamera.

För ärligt talat, för 2000-4000 kr är det absolut nedersta delen i pyramiden av videokameror, du får inte manuella inställningar att prata om och förmodligen varken mic eller hörlursingångar. Vad sägs om att kolla på begagnat istället?

Länk till kommentar
Share on other sites

För 2000-4000 kr kan du tyvärr inte vara speciellt kräsen. Vill du med en extremt liten budget skapa "Hollywood-look" skulle jag säga att exprimenterande med ljussättning är viktigare än mycket annat. Låna bygglampor av grannen eller farsan och lek dig fram. Vitbalansera medvetet fel för att hitta färgtoner du gillar. Är du ute kanske ute efter en lite blå ton i filmen, eller åt det varmare hållet. Leta fram lite frigolit från garaget och använd som reflexskärm när du filmar utomhus. Med dessa saker kommer du ifrån känslan att du filmar med en sketen amatörkamera och filmerna kommer skilja sig från semesterfilmen. Kolla på tutorials för att finna inspiration och vägledning.

 

Detta är vad jag kan råda dig till om du med en så liten budgett på 2000-4000 kr ska köpa en ny kamera.

För ärligt talat, för 2000-4000 kr är det absolut nedersta delen i pyramiden av videokameror, du får inte manuella inställningar att prata om och förmodligen varken mic eller hörlursingångar. Vad sägs om att kolla på begagnat istället?

 

Hur mycket måste jag komma upp i för att kameran ska vara någurlunda bra? Kan du länka någon som är bra?

 

Och OM jag nu skulle köpa en i prisklassen 2000-4000 vad skulle det bästa jag skulle kunna få vara för den prislappen utan att köpa begagnat?

Länk till kommentar
Share on other sites

Hur mycket måste jag komma upp i för att kameran ska vara någurlunda bra? Kan du länka någon som är bra?

 

Och OM jag nu skulle köpa en i prisklassen 2000-4000 vad skulle det bästa jag skulle kunna få vara för den prislappen utan att köpa begagnat?

 

Jag önskar jag kunde hjälpa dig men jag har verkligen ingen koll på kameror i den prisklassen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...