Gå till innehåll

Åsikter om Canon XA10


monnexs

Recommended Posts

Jag håller med StenR och man blir riktigt synlig att ha den som andrakamera. Jag skulle nog vilja ha den med CCD istället och med 2 XLR men kan inte få allt för det priset.

 

Kameran har 2 XLR. Jag är osäker men görs det ens kameror med CCD nu förtiden?

 

Men vad ska man tycka om sensorn 1/3", det är väll rätt ok för en videokamera i den prisklassen?

 

Sen tycker jag det verkar rätt nice med 1,8 i ljuskänslighet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Kameran har 2 XLR. Jag är osäker men görs det ens kameror med CCD nu förtiden?

 

Men vad ska man tycka om sensorn 1/3", det är väll rätt ok för en videokamera i den prisklassen?

 

Sen tycker jag det verkar rätt nice med 1,8 i ljuskänslighet.

 

1/3" är bra. 1,8 i vidvinkelläget är det nog en hel del kameror som har, tex HV20/30/40 tror jag, men det avtar snabbt med ökad brännvidd. Det går inte riktigt att jämföra med stillbildskameror eftersom sensorn är mindre och inte lika brusfri.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...

Lånar tråden lite.

 

Har själv sneglat på den här kameran ett tag men kan inte ta det slutgiltiga beslutet. Kollade på B&H Photo Video Digital Cameras, Photography, Camcorders och såg att kameran var i runda slängar, 5000-6000 kr billigare där än vid t.ex. Cyberphoto. Jag vet vad ni tänker; priset att beställa från USA landar i slutändan på lika mycket som i Sverige. Helt rätt, men jag kan eventuellt få den köpt på plats i USA. Det är dock två saker som jag är osäker på.

 

Är all moms och extra avgifter inkluderade i priset som anges? (Är det priset som anges det slutgiltiga?)

 

Hur funkar det egentligen med PAL och NTSC vid sådana här köp. Jag vet vad båda är, dock har jag ingen aning om vad som gäller "just nu". Jag har aldrig gjort ett seriöst kameraköp innan. Har haft en gammal miniDV i flera år, men känner att jag vill röra mig vidare nu.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har sj'lv varit inn på BH photo ocjh kollat upp priser...Betydligt billigare, men som du själv så så hamnar oftast priset nästan som samma i Sverige. Det du måsta ta i hänsyn är frakten och skatter du måste betala för varje grej du beställer därifrån. Man kan räkna ut via hemsidan hjur mycket det kostar frakt+skatter/tull då du väljer en priodukt. Sen kan du välja också om du ska ha en kamera som ska klara PAL eller NTSC. Finns ju där som klarar både och av samma version av kameran t.ex. HVX200an..finns i NTSC, pal och NTSC...

Länk till kommentar
Share on other sites

 

Hur funkar det egentligen med PAL och NTSC vid sådana här köp. Jag vet vad båda är, dock har jag ingen aning om vad som gäller "just nu". .

 

För HD produktion gäller egentligen inte PAL/NTSC men du kan definitivt få problem om du skaffar en kamera som endast klarar 30fps. Både för teveproduktion (dom vill ha PAL 25 eller 720p 50/1080i) och för att elsystemet inte synkar med din kameras fps (om du filmar inomhus eller med belysning).

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 månader senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...