Gå till innehåll

Är GoPro bäst?


merson90

Recommended Posts

Ska snart inskaffat mig en ny äventyrskamera (liten smidig kamera som tål mycket). Jag har ju självklart inte kunnat missa GoPro som ett alternativ, men jag undrar den verkligen är bäst eller om de bara har marknadsfört sig riktigt bra. Finns det någon bättre liknande kamera på marknaden? Priset har ingen betydelse.

Länk till kommentar
Share on other sites

Får min Contourhd 1080p i veckan, kostade 1500:- på ebay så tyckte inte prisskillnaden mot GroPro var justifierad. Är personligen lite "trött" på gorpo's extrema vidvinkel, Contourhd har fler normala användningsområden. 15mbs/1080p/30fps så det är samma på dem båda, många verkar föredra Gopro's höga kontrast/färger men det förstår jag inte riktigt, att Contourhd levererar en mer "flat" bild är ju enbart positivt.

 

Dock skall den inte vara lika noise-free i lågljus som Gopro.

 

Ang. externt batteri tror jag båda tar USB-laddning, ska skicka upp skiten i rymden med väderbalong tänkte jag så har en "TeckNet" 5000mAh här på skrivbordet, kostade väl typ 350;-

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har båda. Båda är extremt vidvinkliga. Vilket är en fördel med tanke på deras syfte och användningsområde. Har inte hunnit sitta ner och själv jämföra kvalitén utöver det jag sett från andras tester på nätet. Men ska testa själva senare.

 

Båda har ju undervattenshus och gör att man kan få ganska fräcka bilder i våta miljöer. Samt så finns en uppsjö av olika fästanordningar och tillbehör.

Eftersom de är fysiskt olika så passar de lite olika beroende på vad man ska göra. För min verksamhet är ContourHD mest lämpad då den är minst skrymmande på hjälmen.

Fördelen med GoPron är SD-kort som är lite mer hanterbar än micro-SD som ContourHD använder.

 

TV-bolagen har valt GoPron har jag sett. Tydligen var det snäppet bättre bildkvalité.

Ingen är vad jag anser överlägsen den andra iaf.

Länk till kommentar
Share on other sites

GoPro är ju kung ;) Jag fick en Muvi HD under Gumball 3000 i år som jag annars kan rekommendera, billigare, lite mer känslig för skakningar men helt grym i övrigt! Plus att den har display.

 

http://www.veho-uk.com/main/shop_detail.aspx?article=161

 

Det finns en hel del klipp från denna kamera på våra filmer från rally, kan spana in dem på http://www.skullfilms.se

Länk till kommentar
Share on other sites

Venne vad jag tycker om Contour... satte upp kameran under en blåsande björk, peakar runt 15mbs enligt beskrivning... inget blockiness, OK så sätt. Rolling shutter i 1080p är dock ett problem, fast det är ju GoPro också. Statiskt så blir bilden suveränt, men i rörelse är det mest en salig blandning av exponering & slutartid på måfå. 720p är bättre på alla sätt men ja, då är det ju 720p... +tappar bitrate

 

vlc 2011-06-21 16-21-21-84.jpg

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...