Gå till innehåll

Vad rekommenderas för program?


yxmyndig

Recommended Posts

Har nyligen börjat filma och tänker inskaffa ett redigeringsprogram; frågan är bara vilket?

 

Dom jag främst funderar över är Premiere Pro eller Final Cut Pro, men som jag har förstått det så finns bara FCP till mac, vilket genast utesluter mig.

 

Så jag tänkte kolla lite om ni har några tips och förslag på vilket man bäst lägger sin deg på. Nu har jag ju inte jobbat med videoredigering tidigare, däremot mycket med fotoredigering i Photoshop, så det jag söker är något att dels redigera klippen i, men framförallt som ger möjlighet att jobba mycket med det filmens look, curves, levels mm.

 

Nå? Har ni några tips?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag rekommenderar Premiere Pro 1.5.

 

Version 1.0 är ganska/mycket ostabil och kraschar ofta så om du kan/har råd skall du satsa på 1.5

 

Har du dessutom foton som du vill göra bildspel av så är Premiere Pro mycket bra. Använder du dig av standard effecterna (Fixed effects) Motion och Scale så kan du göra väldigt snygga bildspel. Du kan dessutom importera varje lager i en PSD-fil var för sig eller alla olika lager på en gång. Så har en bild 10 lager så får du in alla 10 lager som varsitt lager vilket ger stor flexibilitet.

 

/Roger

Länk till kommentar
Share on other sites

jo det lutar nog mot premiere pro faktiskt. har kollat runt på lite andra forum också, och det folk i allmänhet verkar föredra är just det programmet. och folk brukar ha rätt. i och med att jag kan photoshop känns det dessutom ganska tryggt att köpa en adobe-produkt. då var det bara pengarna som fattades...

 

tack för de snabba svaren!

Länk till kommentar
Share on other sites

Grejen är att jag kan få tag på Premiere Pro 7.0 ganska billigt, men frågan är om det kanske ine är värt att lägga ut några hundralappar extra på version 1.5 ändå. Är version 7 stabil och bra nog, eller är får man mer för pengarna om man köper 1.5an? Hur stor är skillnaden egentligen?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=yxmyndig]Grejen är att jag kan få tag på Premiere Pro 7.0 ganska billigt, men frågan är om det kanske ine är värt att lägga ut några hundralappar extra på version 1.5 ändå. Är version 7 stabil och bra nog, eller är får man mer för pengarna om man köper 1.5an? Hur stor är skillnaden egentligen?[/citat]

Jag började med Premiere Pro 1.0 (7.0) och skillnaden mellan 1.0 och 1.5 är mycket stor. Med 1.0 så kraschade programmet ofta med korrupta project som följd. Dvs, att projecten inte gick att öppna igen utan du fick skapa ett nytt och sedan importera in det gamla och korrupta i det. Ibland fungerade inte ens det och då var det bara att börja om från början. Nu precis som då tar jag alltid backup på mina projectfiler så det vart i mitt fall som mest en dags arbete som gick förlorat. (Jobbar jag på ett project idag så tar jag även backup flera gånger under dagen på det projectet.)

 

Hittils har bara 1.5 givit mig ett korrupt project sedan jag köpte det i början av sommaren. På dom två månader jag använde 1.0 så kom jag faktiskt inte "i mål" med ett enda project utan att jag var tvungen att importera det korrupta in i ett nytt project. Att slippa sådant är defenitivt värt dom extra hundralapparna som 1.5:an kostar tycker jag.

 

/Roger

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Rogge]Jag rekommenderar Premiere Pro 1.5.

 

Version 1.0 är ganska/mycket ostabil och kraschar ofta så om du kan/har råd skall du satsa på 1.5

 

Har du dessutom foton som du vill göra bildspel av så är Premiere Pro mycket bra. Använder du dig av standard effecterna (Fixed effects) Motion och Scale så kan du göra väldigt snygga bildspel. Du kan dessutom importera varje lager i en PSD-fil var för sig eller alla olika lager på en gång. Så har en bild 10 lager så får du in alla 10 lager som varsitt lager vilket ger stor flexibilitet.

 

/Roger[/citat]

 

Funkar Premiere Pro 1.5. på Windows?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jepp, enbart Windows XP.

 

Kör mycket med både Avid, Premiere Pro & Final Cut Pro, & måste säga att jag faktiskt mer rekomenderar att lägga en del på en begagnad Mac G4:a (om pengar är ett problem), & köra på Final Cut Pro!

Det är det program jag haft minst problem med & är precis lika lättarbetat som Premiere.

 

Har testat Vegas på Pc men gillade det inte alls, kändes plastigt & extremt billigt, ungefär som en digitalvideons svar på musikprogrammet Cakewalk....

Länk till kommentar
Share on other sites

Nåväl, nu har jag bestämt mig för att det blir premiere pro 1.5. men har nu även, till min plånboks förtret börjat fundera på att dessutom köpa After Effects. Och eftersom responsen här varit grym tänkte jag rådfråga er om hjälp igen.

 

Jag vet att AFX inte är ett redigeringsprogram i samma bemärkelse som Premiere Pro, alltså lämpat för klippning o.dy utan för bearbetning av den färdigklippta filmen, men it seems to me att premiere pro inte är så jevvla pjåkigt på den biten heller. Det jag undrar är om AFX har enormt större möjligheter än premiere att trixa med filmen i efterhand, eller om det mest är lämpat för folk som vill kunna ha samma typ av bearbetningsmöjligheter som premiere har, fast vill slippa punga ut med extradeg för "klippningsbiten".

 

Summan av kardemumman; är det någon mening med att köpa AFX om man har Premiere Pro? Hur mycket extra får man för pengarna?

Länk till kommentar
Share on other sites

Premiere 7 var betydligt mer känsligt för hårdvaran & kändes inte speciellt kompatibelt med nåt över huvud taget. Själv hade jag en hel del problem med det, men inte på långa vägar som med det &%#¤&%&%¤ 6.5:an. Den sög svullen purjo :(

 

Anyway, Premiere går att göra enkla saker som keying, färgbalanseringar, flares, distorsion & liknande, men är vare sig speciellt exakt eller kraftfullt.

Med AE kan du göra mycket bättre kvalitet på keying till exempel, & mycket annat som lasersvärd (populärt att leka med), snygga inzoomningar & en hel del.

Inte lekt så mycket som jag kunde önska, har det inte själv än, men det lilla jag joxxat med det så var det synnerligen användbart!

När Premiere kändes begränsat så kändes AE gränslöst! :)

.....vilket det givetvis inte är, men du lär förstå vad jag menade ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...