Gå till innehåll

Min första leranimation


gregorvega

Recommended Posts

[citat=_nemo_]Hahahaha!

Skitcoolt, kan tänka mig vilket jobb du måste lagt ner.

Vad har du använt för kamera?[/citat]

 

Jag tog bilderna med min digitala stillbildskamera Canon Powershot S60 i 640x480. Sen satte jag ihop dom till en 12fps-film i datorn med ett program som heter framed (finns nog bara till mac). I det rätt halvdana iMovie mixade jag ihop filmen med ljudspåret jag gjort i Cubase.

Länk till kommentar
Share on other sites

Coolers,

 

Men då vill jag ha lite råd.

 

Tänkte börja leka lite med stop motion, då med en digitalkamera.

 

Nu har jag en pc och vill ha tips på någon bra mjukvara för ändamålet. Har kikat lite på stop motion pro, men är nyfiken om det finns andra.

 

Någon som har erfarenhet? Jag vill kunna spara i lite olika format, det är väl det ända.

 

/jon

Länk till kommentar
Share on other sites

vad är stop motion? faktiskt aldrig hört talas om!?

 

 

 

[citat=jonvision]Coolers,

 

Men då vill jag ha lite råd.

 

Tänkte börja leka lite med stop motion, då med en digitalkamera.

 

Nu har jag en pc och vill ha tips på någon bra mjukvara för ändamålet. Har kikat lite på stop motion pro, men är nyfiken om det finns andra.

 

Någon som har erfarenhet? Jag vill kunna spara i lite olika format, det är väl det ända.

 

/jon[/citat]

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=jonvision]Coolers,

 

Men då vill jag ha lite råd.

 

Tänkte börja leka lite med stop motion, då med en digitalkamera.

 

Nu har jag en pc och vill ha tips på någon bra mjukvara för ändamålet. Har kikat lite på stop motion pro, men är nyfiken om det finns andra.

 

Någon som har erfarenhet? Jag vill kunna spara i lite olika format, det är väl det ända.

 

/jon[/citat]

 

Det finns säkert utmärkta freewareprogram där du enkelt utan särskilt många valmöjligheter kan mixar ner ett (stort) antal stillbilder till en animation i avi-format. Det räcker faktiskt ganska bra. Sen kan du lägga på ljud i windows movie maker. Det går utmärkt.

 

Ett annat alternativ, och jag vill inte promota piratkopiering här, är att använda Adobe Premiere om du skulle ha det. I Premiere finns helt okej ljudredigering och du kan ställa in hur många bildrutor som ska tas upp av en importerad stillbild. Sätt antalet till två, dra in hela mappen med bilderna i arrangemanget och du får en 12,5fps-animation.

 

och för att svara frax: Stop-motion är en animationsteknik där man tar en bild på en docka/lergubbe/vadsomhelst, flyttar någonting lite, tar en ny bild, och flyttar lite mer etc. Sen sammanfogar man sina 1000 bilder och får sin dryga minut animerad film. Wallace & Gromit-filmerna är gjorda på detta vis.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Mr.Man]//Reklam//

 

..eller varför inte lägga upp den på http://www.sprocket.se[/citat]

 

Grejjen är den att jag för tillfället är bostadslös student i Uppsala som kuskar runt mellan kompisar med en vandringsryggsäck och en bärbar dator på vilken jag har gjort filmen, men jag kommer inte åt internet med den datorn förrän jag fått mitt egna boende i februari..så innan dess får det vara tror jag. Jag har hemsideutrymme, ungefär 50MB på universitetet så det är inga problem, bara en tidsfråga.

 

Sen en annan grej...jag har en iBook som med sitt nuvarande RAM-minne inte klarar av final cut express så jag klipper i iMovie. Därifrån är det smidigast att exportera till .mov. Tillåts det formatet på sprocket.se?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...