Gå till innehåll

Flakhals,var???Hjälp!!!


Anna S

Recommended Posts

Försöker redigera massa klipp från min Panasonic hdc-tm300.

Problemet är att själva redegeringen går så seegt...

Förhandsvisningen försvinner t o m med gämna mellanrum för att bli helt svart för en stund,sen hoppar det igång men hackkar sig fram...?

 

Sitter med följande:

 

Intel Core 2 Duo E6850

3GB Corsair xm2 pc6400 800MHz

500gb Satadisk 7200rpm

Nvidia 8600gt 512mb

Windows xp pro 32bit

Pinnacle Studio 12

 

Har fått hjälp att montera in 2st extra fläktar.

 

Vad ska jag göra,överklocka cpu:n,mer minne,raptordiske,eller vad,borde inte burken orka med lättare redegering?

 

Hjälp,tack Anna

Länk till kommentar
Share on other sites

Om du använder HD-material så är det nog som du säger i slutet att din maskin inte klarar av detta snabbare.

Du borde nog ha minst två fysiskt separate diskar. Den ena för program, system och den andra för snabbare videomaterial, scratch- och buffertfiler.

 

Att överklocka din cpu påverkar minimalt och gör dessutom att den blir varmare.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har exakt samma problem i 720p och antar att ditt material är i 1080p, så problemet är ju utan tvekan vanligt. Min burk är dock, om möjligt ännu sämre, förutom på grafikkortsfronten, men det är ju inte där problemet ligger. Jag skulle tippa på att man kan avhjälpa detta genom att slänga i 6 gb ram och en fyrkärnig processor, förutsatt att ditt redigeringsprogram stöder detta då.

 

Precis som Pehrbau sa så är det fördelaktigt att ha 2 st hårddiskar. Jag själv har 3 men bemöts ändå av samma röra, så det hjälper dig mest för att hålla systemet i gott skick under lång tid. Men om du inte är så haj på datorer, så tycker jag att du ska köpa en ny, det går alltid att snåla sig fram men det är inte alltid till det bättre. Din dator kommer absolut inte fungera bättre med nyare operativsystem, utan den kommer snarare bli slöare ändå.

 

Henrik

Länk till kommentar
Share on other sites

(om det är fel att kommentera på detta så får admin gärna ta bort meddelandet)

 

Anna, läs gärna igenom vad du skrivit innan du skickar så att du fångar felstavningar och andra språkliga tråkigheter. Lägg också lite tid på att skapa en mer beskrivande rubrik för dina trådar. På så sätt har du större chans att få hjälp snabbare.

 

Lycka till med datorn!

Länk till kommentar
Share on other sites

En sak man kan göra är att omvandla originalvideoklippen till något format som är lättare för redigeringsprogrammet att arbeta med (men å andra sidan tar mer utrymme på hårddisken).

Man skulle kunna göra något script som omvandlar alla videoklipp i en mapp till avi-filer som använder UT video codec (alternativt lagarith eller hyffyuv) och sedan matar man in dessa i redigeringsprogrammet. Detta hjälper inte så mycket när man sedan exporterar ut det i komprimerat format, men själva redigeringsarbetet kommer att gå smidigare. Den inledande konverteringen och den avslutande konverteringen kan man låta gå av sig själv över natten om det tar tid. Denna metod tjänar man särskilt på om man har fler än en hårddisk, en disk där man hämtar originalfiler ifrån och en annan disk där man sparar ut de redigerade filerna på så att man undviker samtidig läsning och skrivning mot samma hårddisk.

 

Det finns i och för sig andra sådana avlastande codecs man kan använda. Exempel: http://en.wikipedia.org/wiki/ProRes_422 eller http://en.wikipedia.org/wiki/DNxHD_codec

 

Det kanske kan vara värt att prova innan man köper ny dator. Anledningen att det blir snabbare är att processorn inte behöver jobba lika hårt för att avkoda dessa videoformat jämfört med de hårt komprimerade AVCHD-filerna som man får från kameran. Så istället för att låta redigeringsprogrammet få slita med avkodningen kontinuerligt när man bläddrar runt i videoklippen så omvandlar man dem alltså till det mera lättjobbade formatet en gång för alla innan man börjar redigera. Det är inte säkert att det går fortare totalt sett men den tiden när man sitter framför datorn kommer att kännas mer effektiv.

 

Har för mig jag sett en guide för ett sådant script. Letar lite...

Ja här var det: http://forum.videohelp.com/threads/314441-Customized-Version-of-FFMPEG-for-Professional-Usage

Se post #2. Alternativet "I frame only MPEG-2" kan nog vara en bra kompromiss gällande hastighet, kvalitet och filstorlek om inget annat funkar.

Har inte testat dessa script, men som princip bör det kunna funka.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ok tack,det låter ju kanon.

Det blir inte så att man tummar på själva kvaliten när man konverterar till ett annat format.

Tänkte närmast på stillbildsfotagrafi där man tex konverterar en Tiff fil till jpeg och det uppstår en kvalitetsförlust,inte stor men den finns där?

 

Tack Anna?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...